I aktuellt fall 19.3 Cinnamon.
Så här gjorde jag för att få det att fungera:
Installerade 19.3 på en test-dator.
Sedan installerade jag, via Programhanteraren, Samba och därefter, också via Programhanteraren, System-config-samba.
OBS! VARNING!! DET ÄR INTE GADMIN-SAMBA SOM SKA INSTALLERAS!
DETTA STÖKAR TILL SYSTEMET REJÄLT!
Därefter, för säkerhets skull, en omstart.
När jag försöker starta system-config-samba via terminalen:
- Kod: Markera allt
sudo system-config-samba
så får jag ett felmeddelande.
Då är det bra att forumet finns!
https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=705
Efter den fixen så startar verktyget.
Men först kollade jag upp detta med användare.
Användaren i test-datorn heter tosh (Toshiba) och jag såg till att tosh var medlem i gruppen sambashare.
Jag skapade dessutom en användare med samma användarnamn som används i den dator jag ska ansluta från. > > OBS! Tillägg - läs vidare nedan!
Lägger till användaren i gruppen sambashare. > > OBS! Tillägg - läs vidare nedan!
Detta från menyn - 'Användare och grupper'
Så tillbaks till verktyget.
sudo system-config-samba
Inställningar - Serveranvändare - fliken säkerhet - Autentiseringsläge=Användare.
Inställningar - Sambaanvändare - Lägg till användare;
Unix användarnamn - väljer in tosh från listan.
Windows användarnamn - tosh.
Sambalösenord - här valde jag samma lösen som används såväl på test-datorn som på den dator jag ska ansluta från, lätt att komma ihåg.
Bekräfta sambalösenord - lika ovan.
Lägger även till användarnamnet, på samma sätt, för datorn som ska ansluta till test-datorn. > > OBS! Tillägg - läs vidare nedan!
Att ha båda användarnamnen inlagda medför att det inte spelar någon roll vilket namn man använder, datorn man ansluter till, eller datorn man ansluter från. > > OBS! Tillägg - läs vidare nedan!
Då är det dags att lägga till en utdelning och i mitt fall ville jag dela ut en hel USB-ansluten disk, med filssystemet NTFS och som har namnet porsche. (Jo, den är designad av Porsche)
Knappen med plus-tecken.
Bläddrar fram katalogen /media/tosh/porsche och väljer den.
Behåller samma namn då det ju är ganska unikt i mitt nätverk.
Markerar Skrivbar och markerar Synlig.
Växlar till fliken Åtkomst;
Tillåt endast åtkomst för vissa användare - väljer in tosh och den andra användaren. > > OBS! Tillägg - läs vidare nedan!
OK och stäng verktyget.
Nu bör ju detta "slå igenom" men jag väljer att i Terminalen skriva
sudo service smbd stop
Sedan väntar jag några sekunder och skriver
sudo service smbd start
Sedan väntar jag några sekunder till innan jag startar filhanteraren i den dator som ska ansluta och bläddrar fram utdelningen och anger inloggningsuppgifter.
Detta fungerade bra för fyra olika USB-diskar varav den ena var disken med Timeshift på.
Tyvärr fungerar inte Timeshift, "Fjärr- och nätverksplatser stöds inte."
> > OBS! Tillägg - Nej, detta med att använda ett annat användarnamn än som i exemplet tosh fungerar inte för anslutna USB-enheter.
tosh är i exemplet även admin och det är bara admin som har access till /media/tosh