Vilke kernel-version fungerar?

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav IngvarA » tis feb 15, 2022 8:43 am

Har ändrat på ordningen i Bios flera gånger och sparat (F10 > Yes) men den blå skärmen eller rättare sagt raderna dyker ALLTID upp. Igår hade jag två val där 1 och 2 var samma och pekade på samma hårddisk, 3 minns jag inte. Detta var för dagens ominstallation körde först Gparted och rensade disken totalt, så där skall inget finnas mer än Linux... Har också köret "boot-repair-disk" som inte hittar några fel. Men disken är ju en hybrid dsv en disk men med både SSD och HDD i samma skal. Enligt uppgifter har några råkat ut för att Linux inte hanterar detta korrekt. Funderar också på ev bios-fel, med en uppdatering går bara att göra via Windows - om tillverkaren (Acer) får bestämma.

Problemet är att Linux varken startar eller avslutar rätt - annars är det toppen.
IngvarA
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 12, 2022 1:44 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Mikael » tis feb 15, 2022 9:46 am

Hm..

Om man i Windows använder (har 'enablat') "fast startup" och sedan installerar Linux Mint som dual boot kan inte Mint se partitionen med Windows (eller jo kanske se men inte komma åt).
Normalt kan Linux se NTFS-partitioner men omvänt kan inte Windows se ext3/4-partitioner.
Bootar man till Windows och stänger av detta kommer man åt den partitionen. Kan vara praktiskt om man vill ha "Mina dokument" på ett gemensamt ställe.

OM det är så att Windows haft detta och stängts av och sedan har en Linuxinstallation gjorts.. eller en Live-USB, med Linux, startats och med GParted, som då körs i Linux, rensar disken så KANSKE det ändå inte går att komma åt precis allt? Jo, jag tror det, att du rensat allt, men någonstans behöver vi börja att spåna...

GParted är (dessutom) i mina ögon ett program jag inte litar på.
https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=1049&start=0

Jag skulle nog testa att med fdisk eller sfdisk eller cfdisk radera alla partitioner och börja om.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav IngvarA » tis feb 15, 2022 10:01 am

OK - intressant! Tog GParted för det följde med installations stickan och var när till hands.
IngvarA
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 12, 2022 1:44 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Jan-Olof » tis feb 15, 2022 6:57 pm

IngvarA skrev:Anm1) När jag klickar på Esc ser jag förljande slutrader:

[ OK ] Reached target - Shutdown
(tomt) Starting - Shuts down the "live" preeinstalled system cleanly...
[ OK ] Finished - Shuts down the "live" preeinstalled system cleanly.
[ OK ] Reached target - Finsal Step.
[ OK ] Finnished - Power-Off
[ OK ] Reached target Power-Off

Det är helt normalt så långt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav IngvarA » lör feb 19, 2022 2:31 pm

För att komma till ngn form av avslut...

LinuxMint fungerar verkligen si och så på min dator!

18.1 fungerar kanon!
19 fungerar inte ens på USB-nivå.
LMDE 4 fungerar inte heller ens på USB-nivå.
20.3 fungerar problemfritt vid start: Jag kommer direkt in i Linux. Allt jag testa under drift fungerar bra. Uppdateringar är gjorda och fungerar bra. Men avslut kan bara göras genom att hålla in on/off knappen.

Efter att sök runt ganska mycket på nätet, kan jag konstatera att många har just samma problem med avslutningen, men att ingen hitta någon def. lösning på problemet.

Tack alla som försökt hjälpa till med lösningar här! Jag släpper inte Linux helt ännu, men att Linux är ett OS som fungerar "out of the box" är en sanning med modifikation - i vart fall för vardags användare.
IngvarA
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 12, 2022 1:44 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Mikael » lör feb 19, 2022 2:33 pm

Mitt andrahandsval är Ubuntu MATE - ta en titt på den!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav IngvarA » lör feb 19, 2022 4:03 pm

Samma som Mint 20.3. Har inte installerat det enbart kört det via USB. Generellt kan jag säga att det som fungera med USB-sticka - från start till stopp - också fungerar från HD och det som har något problem med USB-stickan har samma problem vid HD-körning. Ubuntu Mate stänger inte av USB-stickan korrekt, inte heller Mint 20.3, däremot Mint upp till 18.1 - som ju kör en äldre kernel version. Så efter flera dagars bytande av distros (har kört minst åtta olika och fler försök med varje) är jag ganska bered att påstå att det är just kernel-versionen som skapar problemet. Upp till kernel 4.4 fungerar Linux ok, men inte senare.
IngvarA
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 12, 2022 1:44 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Jan-Olof » lör feb 19, 2022 4:32 pm

Letade lite på nätet och såg att windowsanvändare också rapporterat detta fel. Någon föreslog en återställning genom att hålla in en knapp på baksidan med en knappnål (knappen sitter i ett hål) i 10-15 sekunder, vänta några minuter och sedan starta om. Jag vet inte om just din dator har en sådan knapp, men jag fick göra så vid något tillfälle för att lösa ett annat problem åt en windowsanvändare. Det var då fråga om en dator av märket Lenovo.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav IngvarA » lör feb 19, 2022 5:15 pm

Tack för förslaget om batteriåterställning men det hjälper inte. Kan tillägga att jag både bytt hårddisk och gått igen all tänkbara inställningar i Bios, men inget hjälper. Start och funktion är felfri, men att sedan få stopp på maskin klarar inte Linux.
IngvarA
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 12, 2022 1:44 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Mikael » lör feb 19, 2022 5:24 pm

Kollade lite på ett annat forum (min datortillverkare) och där var det några inklusive jag själv som hade problem med bl.a. nerstängning.
Datortillverkaren rekommenderade att man uppgraderar till den senaste BIOS och även till den senaste kärnan. (Aktiv kärna hos mig är nu 5.4.0-99)

För just den datorn kunde man få bukt med problemet genom att i BIOS "disabla" användning av den interna kortläsaren.
Det löste problemet även för mig men jag kunde då inte nyttja kortläsaren.
Ett annat sätt var att låta ett sådant minneskort sitta i hela tiden (enable i BIOS då) och det fungerade också.
Nu är jag osäker på om en nyare BIOS löste problemet eller ej, jag har alltid ett micro-SD i kortläsaren "ändå".
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav IngvarA » lör feb 19, 2022 10:43 pm

SD-kort hjälper inte och BIOS går inte uppdatera annat än genom Windows - enligt Acer... Min kärna är 5.4.0-100 och stöd till 2025.
IngvarA
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 12, 2022 1:44 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Mikael » sön feb 20, 2022 11:37 am

Kanske har jag missat men har du testat andra sätt att stänga av datorn än via menyn?
Via terminalen:

shutdown -p now

poweroff
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav IngvarA » sön feb 20, 2022 8:48 pm

Har testat detta tidigare men gjorde ett nytt försök ny- samma resultat:
Näst sista raderna blir:

Faild to unmount oldroot/dev: Device or resource busy
Faild to finalize fil system, ignoring

där stannar det upp.
IngvarA
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 12, 2022 1:44 pm

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Mikael » sön feb 20, 2022 9:31 pm

Okej, i denna tråd..
https://askubuntu.com/questions/1230403/failed-to-unmount-oldroot-dev-warning-during-the-shutdown-or-restart
..ges en förklaring att det beror på att gamla kärnor finns kvar och att man ska ta bort dem. Det låter ju inte så troligt direkt efter en ren installation.
Sedan tips att ändra i BIOS - har du kollat specifikt på detta?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vilke kernel-version fungerar?

Inläggav Jan-Olof » mån feb 21, 2022 12:56 am

Via Uppdateringshanteraren, Redigera, Inställningar kan man, på fliken Automatisering, låta Mint städa bort gamla kärnor som inte längre används.

Automatisk städning.png
Automatisk städning.png (12.44 KiB) Visad 11442 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

FöregåendeNästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron