e-legitimation och nexus personal...

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » ons feb 08, 2012 9:05 pm

Aha, det var som jag misstänkte.

jag vill f.ö. minnas att jag skrev: sudo sh ./install.4.18.1.10899.sh vilket syns i mitt inlägg ovan.

Gör nu ett nytt försök,fast med den nyaste filen, det finns en nyare fil än den jag använde och som du försöker installera ... ;)

Här kan du hämta den: https://install.bankid.com/Repository/B ... 351.tar.gz

Good luck,

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » ons feb 08, 2012 11:38 pm

Är det så att du hade en gammal version som du först avinstallerade? När jag nu provade att uppdatera så glömde jag att stänga det terminalfönstret. När jag sedan skulle installera den nya versionen så var jag ju kvar i den gamla mappen och fick då samma felmedddelande som du. Efter att ha stängt fönstret, högerklickat på den nya mappen och valt Öppna i terminal, så fungerade det. Installationskommandot är:

sudo ./install.4.19.0.11351.sh i
Senast redigerad av Jan-Olof tor feb 09, 2012 9:20 am, redigerad totalt 1 gång.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » tor feb 09, 2012 12:00 am

Jag fick samma felmeddelande som Betty först. Därefter lade jag in ett "sh" efter sudo och då funkade det. Jag kan inte riktig förklara varför, men jag har läst att andra åxå har haft just det problemet.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tor feb 09, 2012 9:33 am

Kan det bero på vilken version av Mint man använder? Visserligen vill jag minnas att jag använde BankID redan i version 10, man jag kan ju minnas fel... Får prova att installera det i 12:an.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tor feb 09, 2012 1:07 pm

Installationen fungerar helt normalt i Lisa men när man sedan försöker starta något av programmen så kraschar de utan något som helst felmeddelande :cry:

Edit: Efter att ha installerat diverse uppdateringar så fungerar BankID plötsligt helt normalt även i Lisa :D
Senast redigerad av Jan-Olof fre mar 30, 2012 9:52 am, redigerad totalt 1 gång.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » tor feb 09, 2012 1:10 pm

men när man sedan försöker starta något av programmen så kraschar de utan något som helst felmeddelande


Förklara tydligare, vad då för program?
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tor feb 09, 2012 1:13 pm

Själva BankID-programmet och persadm som man använder för att importera legitimationer.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » tor feb 09, 2012 1:59 pm

Aha. BankId har alltid startat för mig oavsett vilken Linux-kärna jag använt i Mint 10. Man borde kunna dra slutsatsen att det inte beror på kärn-versionen då. Det har även fungerat på FF8, FF9 och FF10, så det har inte med det att göra heller.

Persadm vet jag inget om eftersom jag använder kortläsaren och kortet istället för en säkerhetsfil.

Nu har jag inte provat med den nyaste Bank-Id-filen. Vilken version var det du använde nu?
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tor feb 09, 2012 3:27 pm

Jag provade med den senaste versionen av BankID, 4.19.0.11351.

Ser att jag har några frågor att besvara sedan tidigare:

Inlägg den 13 januari: Provade att förnya den gamla legitimationen från Nordea för att se om de bytt till ett nyare format, men det var fortfarande samma. Jag provade också att köra windowsversionen av BankID via wine (32 bitar). Installationen fungerade normalt men programmet kunde sedan inte importera legitimationen eftersom den ansågs ha fel format.

Inlägg den 17 januari: Jag kollade "AdBlockPlus" men det verkar inte vara det som är orsaken till att det krånglar i 64 bitar.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » tor feb 09, 2012 7:41 pm

Hoppar in..
BankId via Handelsbanken har som systemkrav Ubuntu 9.10 eller senare, 32 bit.
Har 64-bitars och då funkar det inte...
Ingen fråga utan mera ett konstaterande...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Betty » tor feb 09, 2012 8:01 pm

Tack! Nu har jag äntligen lyckats få det att fungera. Skulle inte lyckats utan er hjälp. tack!
Betty
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön feb 06, 2011 2:38 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tor feb 09, 2012 11:46 pm

Grattis! Skönt att det ordnade sig till slut.

För att sammanfatta lite
* BankID fungerar i Mint. Programmet är 32-bitars men med lite "handpåläggning" så kan man få det att fungera även med 64-bitars Linux.
* I fråga om Nordea så måste man använda e-legitimation på kort, och det fungerar bara med 32-bitars Linux pga begränsning i drivrutinen för kortläsaren.
* Med övriga banker fungerar också e-legitimation på fil.
* BankID:s support uppger att man arbetar på att ta fram en 64-bitarsversion för Linux.

Edit: Testat i standardutgåvan av Mint version 10, 11 och 12, i Extons specialutgåva av version 10 och i version 12 LXDE.
Senast redigerad av Jan-Olof fre mar 30, 2012 10:20 am, redigerad totalt 4 gånger.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » tor feb 09, 2012 11:58 pm

Grattis Betty! :D

Det var ju du som skapade den här tråden en gång i tiden. Det har blivit många inlägg och tråden har blivit läst av väldigt många personer. Eftersom slutresultatet också blev gott måste man säga att detta blev både en bra och populär tråd... :lol:

Välkommen åter om det dyker upp fler frågor.

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Torsten » fre mar 02, 2012 9:05 am

Tack alla för en bra tråd som fått in Nexus Personal i min Mint 11 64bitars.
Ett litet problem bara: vet någon hur man får igång drivrutinen till NCR1-dosan från Nordea i 64 bitars?
Drivrutinen är en 32-bitars version och hur jag än försöker tvinga in den via dkpg så lyckas jag inte.
Någon idé?
Torsten
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tor mar 01, 2012 11:17 am

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » mån mar 05, 2012 1:15 pm

Drivrutinen, ja. Där har vi ytterligare ett problem... Eftersom jag själv bara använder legitimation på fil så har jag aldrig testat med kort och dosa. En lösning skulle kunna vara att du installerar 32-bitarsversionen av Mint i ett USB-minne enligt Svens beskrivning (viewtopic.php?f=15&t=120) och kör därifrån när du behöver legitimera dig.

Hittade ett pressmeddelande (http://www.bankid.com/sv/Aktuellt/Norde ... -i-BankID/) om att Nordea skall sluta ge ut egna e-legitimationer under år 2012. Man kommer att gå över till BankID:s lösning precis som alla andra banker. Steg för steg så kommer det här alltså allt närmare en lösning även för Nordeas kunder.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

FöregåendeNästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron