GParted ändra? LÖST

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

GParted ändra? LÖST

Inläggav LennartL » fre feb 12, 2021 1:00 pm

Jag börjar få lite plats på root, endast 3,9GB
Hur kan jag göra root större?
Så här ser det ut idag:
Skärmbild från 2021-02-12 12-53-56.png
Skärmbild från 2021-02-12 12-53-56.png (45.68 KiB) Visad 4337 gånger

Jag har tidigare försökt att göra root större men fick då istället 9,77GB i egen partition.
Någon som kan ge tips???
Senast redigerad av LennartL fre feb 12, 2021 5:26 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: GParted ändra? LÖST

Inläggav Marie SWE » fre feb 12, 2021 7:56 pm

Hejsan. :)

Att ändra partitioner är alltid en liten risk att förlora data.. och att ändra systemrelaterade partitioner är en liten risk för systemkrasch.. till 95% går det oftast smärtfritt. :)

Börja med att säkerhetskopiera allt personligt du har på Home partitionen.. backup på sådant ska man ju alltid ha i vilket fall, så det borde inte behövas nämnas. ;)
Sedan kan du köra en timeshift på enbart home så du får hela filstrukturen. (annat alternativ är att göra en disk image av home partitionen.)

Sedan i Gparted.. (detta måste du göra från en Livesticka då partitionerna inte ska vara monterade vid operationen och då det är systempartitioner så går de inte avmontera om man är inloggad på det aktuella systemet.)

Markera partition: sdb3 och sedan Högerklicka på partitionen. Välj: Ändra storlek/flytta
Där ser du Ledigt utrymme före (MiB)
Där kan du antingen hålla in pilen uppåt och se MegaByten rulla på.. eller så skriver du in det manuellt.. exempel 15GB är 15360MB (1GB=1024MB) Om man skriver in det manuellt så får man klicka till på pilen upp en gång, så Gparted fattar att man gjort en inmatning.. Klicka sedan på Ändra storlek/flytta för att verkställa inmatningen.
Du kommer få upp en varning om att du ändrar partitionens startsektor.. Det är detta momentet om de där 5% inträffar där man kan förlora data. Men har du gjort backupper osv så förlorar du ju inget, bara att du kommer få extra jobb.
Klicka OK för att fortsätta.
Klicka sedan Verkställ alla åtgärder.. Låt den stå o jobba klart i lugn och ro tills du ser att diskativiteten är noll på hårddisklampan och Gparted säger att operationen utförts.

Nu kommer du se att du fått ett tomt utrymme mellan sdb1 och sdb3.
Markera nu partition sdb1 och sedan Högerklicka på partitionen och välj: Ändra storlek/flytta.
Då kommer du se att du har ledigt utrymme efter.. Välj nu att hålla in pilen uppåt på: Ny storlek (MiB) och vart efter den rullar kommer du se att ledigt utrymmet efter minskar.
Då det tar ett tag, så kan man fuska lite med att manuellt plussa på de första två siffrorna på nya storleken med att skriva in det manuellt och sedan trycka pil uppåt tills ledigt utrymme efter är 0
Klicka sedan på: Ändra storlek/flytta
Du kommer nu få upp en ny varning.. klicka OK för att fortsätta.
Klicka sedan Verkställ alla åtgärder.. Låt den stå o jobba klart i lugn och ro tills du ser att diskativiteten är noll på hårddisklampan och Gparted säger att operationen utförts.

Nu kommer du ha utökat sdb1 med 15GB(i detta exemplet)
Bota sedan om datorn och håll tummarna för att du tillhör de 95% där allt går smärtfritt.

Skulle det inte gå bra.. bota om datorn på Live stickan igen och kör Timeshift på Home partitionen... all data på sdb1 kommer alltid vara intakt eftersom du utökade partitionen och inte förminskade den. (undantag om strömmen går medans den ändrar partitionstabellen.. då får man använda TestDisk för att rädda och återställa partitionstabellen)
Marie SWE
 

Re: GParted ändra? LÖST

Inläggav Marie SWE » fre feb 12, 2021 8:19 pm

Jag personligen har aldrig root partitionen under 50GB... ett operativsystem växer alltid med tiden... uppdateringar osv osv, som påverkar.. så ett litet overkill i storlek skadar aldrig. :D
Jag har oftast root och home på samma partition och lägger den på 100-150GB.. sedan har jag en data-partition där jag sparar allt personligt.
När jag installerat operativet, installerat alla bas-program(sådana som inte konstant måste uppgraderas/installeras om på grund av säkerhetsuppdateringar. ex.Firefox) och alla tweaks o personligt moddande för eget behag...
Efter det gör jag en disk-image på systemet.. så vid en krasch tar det bara 10-15 minuter att återställa datorn till egetOEM ursprung.. sedan behöver man bara skicka in några få program... inga tweaks eller annat pill i framtiden. :mrgreen:
Dock funkar detta bättre på windows upp till 8.1 eller linux LTS versioner. win10(som är rullande release) samt rullande linux distrosar och de distros med kort livslängd, så är risken för systemkrasch minimal innan man ändå måste ominstallera systemet.. samt rullande releaser klarar inte av för långa hopp mellan uppgradering, så med en gammal image så kanske datorn inte kan rulla upp till senaste versionen
Men väldigt smidigt. 8-) ska man byta disk, eller disken havererar.. eller om man råkar göra bort sig o kraschar systemet.. 15mins jobb. :geek:
Marie SWE
 


Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst