Hur hittar jag felet?

Hur hittar jag felet?

Inläggav Kajza » ons okt 14, 2020 3:16 pm

Hejsan! Jag är så ny man nästan kan bli på Linux men vill gärna lära mig så mycket jag kan.
SÅ skönt att slippa windows men det är så mycket som är annorlunda i Linux att jag behöver fråga någon som kan. Hoppas ni finns här.
Jag har sparkat igång sonens gamla stationära dator. Rätt gamla saker i den, windows protesterade vilt pga att innehållet var FÖR gammalt och inga drivrutiner som funkade fanns att hitta. Linux, bestämde jag mig för men vilken?
Chansade vilt och installerade Linux Mint 20 Mate, Ulyana . Varför just den vet jag inte, och vet inte heller om det var rätt val.
Nåja, det mesta fungerar.
Problemet jag har nu är att ljudet försvinner efter att datorn har varit i vilo/vänte/spar läge, eller vad det nu heter.
Startar jag då om så är ljudet tillbaka.
Jag har installerat den dä'r pulsaudio grejen men inga inställningar där verkar hjälpa. Enbart omstart.
Jag misstänker starkt att drivrutinerna till moderkortet är lite knas men hur kollar jag det?
Får även upp lite kryptiska meddelanden i uppstart om Kernel panic, ibland låser datorn sig där, ibland går den vidare till en normal uppstart.
Kanske ska jag använda en helt annan version av Linux?

Kan ni hjälpa mig hur jag steg för steg felsöker/åtgärdar eller är det samma för Linux som för Windows...gammalt går inte att använda, bara att köpa nytt?
Tacksam om någon vill hjälpa!
Kajza
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 12, 2020 3:13 pm

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Mikael » ons okt 14, 2020 5:56 pm

Välkommen!

Jo, Mint är nog rätt val om du är nybörjare.

Är det "bara" när "datorn har varit i vilo/vänte/sparläge"? Alltså att du kan härleda till just det, att det händer varje gång datorn väcks?

Jag har installerat den dä'r pulsaudio grejen men inga inställningar där verkar hjälpa. Enbart omstart.

Är det detta du menar då:
If you're facing issues with your microphone or your sound output, please install "pavucontrol".
This will add "PulseAudio Volume Control" to your menu. This application has more configuration options than the default volume control.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Mikael » ons okt 14, 2020 6:09 pm

En annan sak att testa (hittat gamla grejor..) är detta, när ljudet inte fungerar:
Starta terminalen och klistra in detta och tryck enter.
amixer -c 0 -- sset Master playback -4dB

Återkom med resultatet oavsett om det hjälpte eller ej.
Hos mig blir det så här:
Kod: Markera allt
Simple mixer control 'Master',0
  Capabilities: pvolume pswitch
  Playback channels: Front Left - Front Right
  Limits: Playback 0 - 87
  Mono:
  Front Left: Playback 81 [93%] [-4.50dB] [on]
  Front Right: Playback 81 [93%] [-4.50dB] [on]


Detta var visserligen något jag gjorde när ljudet var avstängt vid uppstart och hjälper kanske inte i aktuellt fall men det kommer inte att göra någon skada.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Kajza » ons okt 14, 2020 6:21 pm

Dessa datorer lever sina egna liv. Nu efter att jag skrev min fråga, gjorde jag senaste uppdateringen...och nu är inte problemet med ljudet kvar :) Nu går den inte ner i viloläge alls.
Kan jag kanske få hjälp med det istället till att börja med så kan jag se om ljudproblemet finns kvar sen :)

Ändrar här i mitt inlägg för nu verkar det ha löst sig som genom ett trolleri. Maskinen går ner i viloläge och ljudet är kvar när jag väcker den igen. Tack ni som var villiga att hjälpa.

Min andra fråga är...när jag startar upp eller om datorn stannar den till med följande text:
ACPI Error: AE_NOT_FOUND mm
Sedan går den vidare och startar som den ska.
Är det något att bry sig om, och som man ska åtgärda eller kan det vara så utan problem?
Senast redigerad av Kajza ons okt 14, 2020 7:00 pm, redigerad totalt 1 gång.
Kajza
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 12, 2020 3:13 pm

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Marie SWE » ons okt 14, 2020 6:43 pm

Hejsan o välkommen in. :mrgreen:

Skojsigt att se lite nya medlemmar. :D

Bara en nyfiken fråga... använder du viloläge ofta? Något du kommer märka är att linux o viloläge är inte lika snabbt i uppvaknandet som windows om du har massor saker öppna... min dator kan ta tio minuter på sig att vakna. :roll: Vänteläge går ju superfort, det använder jag istället, fast bara på mina bärbara datorer som har sitt batteri som UPS... för ifall strömmen skulle gå o allt jag har öppet då riskerar det att försvinna om det är en stationär dator utan strömbackup. :?

Mikael är ett strå vassare på swap-fil/partition än mig så jag håller mig i bakgrunden. :mrgreen:

Men än en gång, välkommen och bra val med LinuxMint. 8-)
Marie SWE
 

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Kajza » ons okt 14, 2020 7:04 pm

Marie SWE skrev:Hejsan o välkommen in. :mrgreen:

Skojsigt att se lite nya medlemmar. :D

Bara en nyfiken fråga... använder du viloläge ofta? Något du kommer märka är att linux o viloläge är inte lika snabbt i uppvaknandet som windows om du har massor saker öppna... min dator kan ta tio minuter på sig att vakna. :roll: Vänteläge går ju superfort, det använder jag istället, fast bara på mina bärbara datorer som har sitt batteri som UPS... för ifall strömmen skulle gå o allt jag har öppet då riskerar det att försvinna om det är en stationär dator utan strömbackup. :?

Mikael är ett strå vassare på swap-fil/partition än mig så jag håller mig i bakgrunden. :mrgreen:

Men än en gång, välkommen och bra val med LinuxMint. 8-)


:) Jag vet inte ens skillnaden på vänteläge och viloläge. Antar att det är det snabbare jag använder. Det jag vill åt är att när/om jag lämnar datorn ska man logga in för att komma åt öppna fönster :) Detta för att inte nyfikna tonåringar ska sitta och läsa ALLT jag skriver. Räcker om de läser en del.

Swap...är mitt tredje problem. Behöver hjälp att kolla så att allt är som det ska. Har haft problem med krascher, ramminnen och KANSKE något med swap. Men det kommer vi till sen.
Nu frågan om meddelandena jag får när jag startar upp och om.
Kajza
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 12, 2020 3:13 pm

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Marie SWE » ons okt 14, 2020 7:39 pm

Kajza skrev:
:) Jag vet inte ens skillnaden på vänteläge och viloläge. Antar att det är det snabbare jag använder. Det jag vill åt är att när/om jag lämnar datorn ska man logga in för att komma åt öppna fönster :) Detta för att inte nyfikna tonåringar ska sitta och läsa ALLT jag skriver. Räcker om de läser en del.

Swap...är mitt tredje problem. Behöver hjälp att kolla så att allt är som det ska. Har haft problem med krascher, ramminnen och KANSKE något med swap. Men det kommer vi till sen.
Nu frågan om meddelandena jag får när jag startar upp och om.


Okej. :) Då reder vi ut skillnaden. ;)
Vänteläge.. Då lämnas allt öppet med operativsystem, dina personliga filer, webbläsare o allt ligger kvar i Ramminnet och datorn stängs inte av helt, utan lite ström ligger kvar i datorn för att informationen i Ramminnet ligger kvar o kan snabbt öppnas igen när du trycker igång datorn igen. om du med en stationär dator då drar ur sladden ur väggen, så försvinner allt.

Viloläge.. Då skrivs all öppen information ner till hårddisken i en swap-fil eller swap-partition och sedan stängs datorn av helt o hållet. med detta spelar det ingen roll om sladden rycks ur väggen och datorn står utan ström i åratal.. när du sedan startar datorn igen, så botar först operativsystemet, sedan läses all information in från swap delen som du hade öppet och allt du hade öppet är åter öppet igen.

Så skillnaden är att i det första lagras informationen bara i ramminnet och detta är känsligt om strömmen går, men datorn återupptar allt snabbare, medans det andra så lagras det på hårddisken och allt är säkrare, men långsammare om man inte har en SSD hårddisk, för då går det ganska fort oxå. :)
Så kika på vilket utav det du klickar på när du stänger ner datorn.

Då ska jag prova att ge mig på din fråga om felmeddelandet :)
Öppna Programhanteraren
Sök i rutan uppe i hörnet efter: intel-microcode
Installera den och se om felmeddelandet försvinner.


EDIT:
Vet du vad det är för hårdvara i datorn?
om du inte vet, så öppna terminalen och skriv kommandot: inxi -Fxz
tryck sedan enter.... japp det ska vara ett mellanslag mellan i'et och -'et
Marie SWE
 

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Mikael » ons okt 14, 2020 8:00 pm

Mikael är ett strå vassare på swap-fil/partition än mig så jag håller mig i bakgrunden. :mrgreen:


Nähäru!

Jag duckar också! Det är Jan-Olof som har koll på det. Själv har jag ingen växlingspartition.

Jag kör bara med att datorn är på eller så är den avstängd.
Vill jag låsa den så loggar jag bara ut. Eller låser skärmen. Fast det gör jag aldrig i praktiken.

20201014210005.png
20201014210005.png (3.34 KiB) Visad 15905 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Marie SWE » ons okt 14, 2020 8:12 pm

Mikael skrev:
Mikael är ett strå vassare på swap-fil/partition än mig så jag håller mig i bakgrunden. :mrgreen:


Nähäru!

Jag duckar också! Det är Jan-Olof som har koll på det. Själv har jag ingen växlingspartition.

Jag kör bara med att datorn är på eller så är den avstängd.
Vill jag låsa den så loggar jag bara ut. Eller låser skärmen. Fast det gör jag aldrig i praktiken.

[attachment=0]20201014210005.png[/at tachment]


ahaa.. Var det Jan-Olof som var experten på den biten. :)
Men du kanske vet om Mint20 har swap fil eller partition default vid installation?
Jag har ju inte använt Mint sedan 18.3 och då vet jag att det var swappartition, då jag ofta tar till viloläge på mina stationära om jag är mitt uppe i något.
Marie SWE
 

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Kajza » ons okt 14, 2020 8:28 pm

Gäller att jag kan minnas nu då vad som är vad. Tack för en kanonbra beskrivning. Vänteläge...får man bara vänta en liten stund, viloläge då har den somnat och man får ta tid att väcka den :)
Detta förde med sig att jag upptäckte skillnaden och vid vänteläge fungerar ljudet som det ska, vid viloläge försvinner ljudet fortfarande.

Då ska jag prova att ge mig på din fråga om felmeddelandet :)
Öppna Programhanteraren
Sök i rutan uppe i hörnet efter: intel-microcode
Installera den och se om felmeddelandet försvinner.


Detta var redan installerat.

EDIT:
Vet du vad det är för hårdvara i datorn?
om du inte vet, så öppna terminalen och skriv kommandot: inxi -Fxz
tryck sedan enter.... japp det ska vara ett mellanslag mellan i'et och -'et


Kopierar in här:
System:
Kernel: 5.4.0-51-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc v: 9.3.0
Desktop: MATE 1.24.0 Distro: Linux Mint 20 Ulyana base: Ubuntu 20.04 focal
Machine:
Type: Desktop Mobo: Gigabyte model: GA-870A-UD3 v: x.x serial: <filter>
BIOS: Award v: F5 date: 08/01/2011
CPU:
Topology: Dual Core model: AMD Athlon II X2 250 bits: 64 type: MCP
arch: K10 rev: 2 L2 cache: 2048 KiB
flags: lm nx pae sse sse2 sse3 sse4a svm bogomips: 12055
Speed: 800 MHz min/max: 800/3000 MHz Core speeds (MHz): 1: 800 2: 800
Graphics:
Device-1: NVIDIA GK104 [GeForce GTX 680] vendor: ASUSTeK driver: nvidia
v: 450.80.02 bus ID: 01:00.0
Display: x11 server: X.Org 1.20.8 driver: nvidia
unloaded: fbdev,modesetting,nouveau,vesa resolution: 1360x768~60Hz
OpenGL: renderer: GeForce GTX 680/PCIe/SSE2 v: 4.6.0 NVIDIA 450.80.02
direct render: Yes
Audio:
Device-1: AMD SBx00 Azalia vendor: Gigabyte driver: snd_hda_intel
v: kernel bus ID: 00:14.2
Device-2: NVIDIA GK104 HDMI Audio vendor: ASUSTeK driver: snd_hda_intel
v: kernel bus ID: 01:00.1
Sound Server: ALSA v: k5.4.0-51-generic
Network:
Device-1: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet
vendor: Gigabyte driver: r8169 v: kernel port: 9e00 bus ID: 06:00.0
IF: enp6s0 state: up speed: 1000 Mbps duplex: full mac: <filter>
Drives:
Local Storage: total: 931.51 GiB used: 119.50 GiB (12.8%)
ID-1: /dev/sda vendor: Seagate model: ST1000VN000-1HJ162 size: 931.51 GiB
Partition:
ID-1: / size: 411.02 GiB used: 119.50 GiB (29.1%) fs: ext4 dev: /dev/sda5
Sensors:
System Temperatures: cpu: 36.0 C mobo: 34.0 C gpu: nvidia temp: 36 C
Fan Speeds (RPM): cpu: 0 fan-1: 1939 fan-3: 0 fan-5: 1021 gpu: nvidia
fan: 20%
Voltages: 12v: N/A 5v: 2.99 3.3v: N/A vbat: 2.93
Info:
Processes: 192 Uptime: 7m Memory: 3.84 GiB used: 1.15 GiB (29.9%)
Init: systemd runlevel: 5 Compilers: gcc: 9.3.0 Shell: bash v: 5.0.17
inxi: 3.0.38

Ser redan nu en underlig sak, tror att jag har satt i 8gb ram men allt verkar inte fungera. Det ska jag med kika närmare på.

Tillägg: Ett minne satt löst, inte undra på att den bara visade hälften. NU är den saken fixad iaf. Kanske hackar mindre när jag kollar på film nu :)
Memory: 7.77 GiB used: 1.35 GiB (17.4%)
Senast redigerad av Kajza ons okt 14, 2020 9:15 pm, redigerad totalt 2 gånger.
Kajza
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 12, 2020 3:13 pm

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Kajza » ons okt 14, 2020 8:30 pm

Mikael skrev:En annan sak att testa (hittat gamla grejor..) är detta, när ljudet inte fungerar:
Starta terminalen och klistra in detta och tryck enter.
amixer -c 0 -- sset Master playback -4dB


Texen jag fick var
Simple mixer control 'Master',0
Capabilities: pvolume pvolume-joined pswitch pswitch-joined
Playback channels: Mono
Limits: Playback 0 - 64
Mono: Playback 60 [94%] [-4.00dB] [on]

Gjorde ingen skillnad, vad jag märkte.
:)
Kajza
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 12, 2020 3:13 pm

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Marie SWE » ons okt 14, 2020 8:54 pm

Under installationen, klickade du i att installationen skulle använda, Ytterligare drivrutiner?
Det låter som problemet härstammar till Nvidia chipset
Vad står det mer före eller efter felmeddelandet: acpi error ae_not_found
Marie SWE
 

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Marie SWE » ons okt 14, 2020 9:20 pm

@ Mikael
I Mint20, går det att lägga till 3:e parts (ej öppen källkod) drivrutiner i efterhand, eller är det bara under under installationen som man kan klicka i Ytterligare drivrutiner för att få en enkel GUI lösning?

åhh, vad jag saknar mina labb datorer just nu. :?
Marie SWE
 

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Kajza » ons okt 14, 2020 9:21 pm

Marie SWE skrev:Under installationen, klickade du i att installationen skulle använda,


Tyvärr minns jag inte om jag klickade i nåt sånt. Skickar en bild på hur det ser ut.
(Jag trodde att jag skickade bild men tydligen inte)
Kajza
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 12, 2020 3:13 pm

Re: Hur hittar jag felet?

Inläggav Kajza » ons okt 14, 2020 9:25 pm

Marie SWE skrev:@ Mikael
I Mint20, går det att lägga till 3:e parts (ej öppen källkod) drivrutiner i efterhand, eller är det bara under under installationen som man kan klicka i Ytterligare drivrutiner för att få en enkel GUI lösning?

åhh, vad jag saknar mina labb datorer just nu. :?


Japp, jag vet var jag ändrar drivrutiner, iallafall för grafikkortet, men där är så mycket att välja på. Jag testar väl något så får vi se om det hjälper.

Edit: Har testat fyra olika nu, ingen skillnad.
Senast redigerad av Kajza ons okt 14, 2020 10:05 pm, redigerad totalt 1 gång.
Kajza
Lärjunge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 12, 2020 3:13 pm

Nästa

Återgå till Vanliga frågor och svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron