Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Buryu » sön jul 19, 2020 3:23 pm

Hej!
Jag är helt ny på Linux och behöver hjälp med att installera program på olika sätt.

För några dagar sedan bytte jag operativsystem från windows-10 till Linux Cinnamon på min Laptop.
Ett problem är hur man installerar ett program utanför programhanteraren.
Jag har laddat hem ”Poweriso” från https://poweriso.com/download-poweriso-for-linux.htm hur installerar jag det?
Har försökt med olika kommandon jag hittade på ”linuxsweden.nu” utan framgång. För det mesta blir det ”kommandot finns inte”

Jag har också försökt installera Irfanview med snap "https://snapcraft.io/install/irfanview/mint#install"
läste inte tillräckligt noga och missade att först radera gammalt snapkommando innan jag installerade det nya.
$ sudo rm /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref


"https://snapcraft.io/docs/installing-snap-on-linux-mint"
On Linux Mint 20, /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref needs to be removed before Snap can be installed. This can be accomplished from the command line:
$ sudo rm /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref
$ sudo apt update
Jag försöker och försöker installera snap med terminalfönster men kommandot finns inte.

Laddade ner skrivardrivrutiner hela paketet från Epson till min multiskrivare för några dagar sedan. https://download.ebz.epson.net/dsc/sear ... FromResult version 2.30.4 jag lyckades packa upp, öppna i terminal och installera. Men jag kan inte hitta skrivaren? Själva installationen var bara att klicka har jag för mig.




Min datortillverkare ”Lenovo” har ett serviceprogram jag måste ha för att kunna ladda ner drivrutiner direkt från ”Lenovo” men hur installerar jag det ”LSB exe”?
Jag kanske får alla drivrutiner automatiskt i Cinnamon men jag vill kunna hämta dem hos tillverkaren också.
Om jag har utryckt mig rörigt så är det för att det är så det är så jag känner mig.
Buryu
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: tis jul 07, 2020 9:09 am

Re: Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Mikael » sön jul 19, 2020 7:39 pm

Just PowerISO för Linux är ett program som man bara packar upp och kör.
Jag har i min hemkatalog en mapp som jag döpt till SoftWare och där packar jag upp sådana program, som "bara" ska köras.
I Windowsmiljö kanske du känner igen filer som har filtilläggen .bat eller .cmd?
Alltså en liten fil som startar en .exe fast ev. med några "options".
I Linuxmiljö brukar dessa heta något med filtillägget .sh
Fast det är bara för att man ska "se" och känna igen en sådan fil, Linux bryr sig inte så mycket om filtillägg.
När man ska köra/starta en sådan fil lägger man till ./ framför. Om filen som ska startas heter poweriso.sh så skriver man i terminalen
Kod: Markera allt
./poweriso

Ibland måste man starta som admin och då skriver man i terminalen
Kod: Markera allt
sudo ./poweriso.sh

För vissa sådana filer behöver man även "godkänna" att den ska få vara körbar. Högerklick - Egenskaper - Rättigheter - Tillåt körning av filen som ett program.
Hur du fixar en "genväg" i menyn kan vi ta senare om intresse finns.
**
IrfanView/snap.
Linux Mint bojkottar snap och det tycker jag är okej. Tänker inte testa och kan därför inte heller ge tips.
Ska du köra Windowsprogram så föreslår jag att du gör det via Wine och då med fördel använder "hjälpprogrammet" PlayOnLinux för det.
Kan guida men du kan ju ersätta IrfanView med Xnviewer.
**
Oftast så behövs inga drivrutiner för skrivare men kan behövas för skanner.
Måste drivrutiner installeras hämtar man dem hos skrivartillverkarens support. Finns inga tillgängliga så har man valt fel fabrikat på skrivare ;)
Det brukar lösa sig men då kan det vara frågan om handpåläggning med terminalkommando mm.
**
Drivrutiner från Lenovo måste man ju kunna hämta manuellt från webben, OM det nu skulle behövas.
**

Krångla inte till det i onödan med Windowstänk!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Jan-Olof » sön jul 19, 2020 11:16 pm

Buryu skrev:Laddade ner skrivardrivrutiner hela paketet från Epson till min multiskrivare ... jag lyckades packa upp, öppna i terminal och installera. Men jag kan inte hitta skrivaren? Själva installationen var bara att klicka har jag för mig.

Drivrutinen finns, för min Epson-skanner, i ett arkiv med namnet iscan-perfection-v330-bundle-2.30.4.x64.deb.tar.gz. Jag har bara behövt:
* hämta arkivet
* packa upp det genom att dubbelklicka på det och välja Extrahera
* gå till den mapp som skapats
* högerklicka och öppna ett terminalfönster
* köra installationsskriptet install.sh (alltså sudo ./install.sh)
* följa anvisningarna på skärmen
* starta om datorn
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Buryu » mån jul 20, 2020 6:24 pm

Hej igen Mikael och Jan-Olof
Det fanns ingen besvaraknapp hos Mikaels inlägg så jag lägger bägge hos Jan-Olof

Enligt dina instruktioner har jag lyckats packa upp poweriso så den ser ut som jag är van vid när den var installerad i Windows!
”Kod Markera allt” förstod jag inte men det gick ändå. :-)

Lite krångligt att öppna programmet så du får gärna förklara hur man lägger till en genväg i menyn.

Jag visste inte att Irfanview var ett rent windowsprogram men nu har jag laddat ner xnview https://www.xnview.com/en/xnviewmp/
Installerade programmet och kunde inte se ett enda foto. Det fanns ingen bildmapp eller någon mapp jag kände igen i Hemmappen. Senare såg jag att det fanns också i programhanteraren. Då avinstallerade jag min installation och installerade det från programhanteraren och då fungerade det.


Skrivarpaket från Epson linnehåller scan bl.a. laddade jag hem och installerade. Det hamnade i en mapp i mina dokument.? Tror inte jag valde att ha den där!?
Oavsett så kan jag fortfarande inte hitta min skrivare när jag vill skriva ut med tex. ”Libre Office” Förinställt är ”Generic printer” och den går inte heller att använda!
I mappen ”nätverk” finns en mapp EPSON6A816B (Epson Stylus Office BX525WD) så skrivaren finns men jag hittar inga inställningar alls.

Lenovo har ett program man installerar så känner det av vad som behövs. Jag tänkte det kunde vara bra att ha.
Men Linux kanske också känner av det?
Jag vet ännu inte skillnaden på Windowstänk och Linuxtänk! :-)

Hej Jan-Olof igen.
Skrivarpaketet har jag lyckats installera. Jag tror jag gjorde som du beskriver men kan inte hitta skrivaren när jag ska sriva ut!
Se ovan mitt svar till Mikael!
Buryu
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: tis jul 07, 2020 9:09 am

Re: Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Mikael » mån jul 20, 2020 7:43 pm

Här i forumet förekommer inte "grenar" på inlägg utan alla inlägg hamnar på rad efter varandra.
Texten "Markera allt" är något som forumet lägger till men inget som tycks fungera. (?)

Att skapa en "genväg" i menyn görs nästan enklast genom att högerklicka på skrivbordet och välja Skapa en ny launcher här., fylla i uppgifter och klicka OK. Då får man en förfrågan om att även lägga till samma startare i menyn, under övrigt.
Man kan sedan ta bort startaren från skrivbordet om man vill.

Man kan även högerklicka på "menyknappen" och välja konfigurera, sedan välja fliken meny och där Öppna menyredigeraren.

Nu när jag testar så tycker jag att Ulyana är kinkigare när man skapar dessa launchers. För PowerISO fungerar det inte rakt av, utan att mellanlanda i en egen skriptfil.
Något fel
QStandardPaths: XDG_RUNTIME_DIR not set, defaulting to '/tmp/runtime-'

Återkommer..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Jan-Olof » mån jul 20, 2020 7:48 pm

Sökte på Epsons hämtningssida och hittade följande för din skrivare:
Epson Stylus Office BX525WD .png
Epson Stylus Office BX525WD .png (44.28 KiB) Visad 19495 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Mikael » mån jul 20, 2020 7:58 pm

Mikael skrev:Återkommer..


Det verkar som att om man använder en sk. Launcher så körs den i HOME-katalogen, även om man i kommandot pekar på en fil MED sökvägen.
(Så här var det inte tidigare och jag ska skapa en tråd om det tror jag)

Man får då skapa en egen skriptfil som får peka på den fil som används för att starta programmet.
Jag har valt att ha mina sådana filer i Skriptfiler i HOME-katalogen men man kan ju ha dem under Dokument också.
Har nu skapat en fil som jag döpt till startapoweriso.sh
Innehållet i den ser ut så här:
Kod: Markera allt
#/bin/sh
cd SoftWare/poweriso-x64
./poweriso.sh


Första raden efter # "går" till sökvägen där jag har poweriso
Andra raden anropar det medföljande skriptet.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Buryu » tis jul 21, 2020 4:47 am

Jan-Olof » mån jul 20, 2020 8:48 pm

Det är 2.30.4 som jag installerat!
Buryu
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: tis jul 07, 2020 9:09 am

Re: Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Buryu » tis jul 21, 2020 6:34 am

Nu provade jag att ta hem den senaste skrivardrivrutinen från Epson som en Debfil och installerade den.



1.1.1


07-13-2020


Nu hittar Linux skrivaren, den är markerad som standardskrivare och utskriftsjobben går fram till skrivaren men det är omöjligt att skriva ut.
Utskriftsjobben samlar sig på hög??
Buryu
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: tis jul 07, 2020 9:09 am

Re: Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Mikael » tis jul 21, 2020 11:22 am

Buryu skrev:Utskriftsjobben samlar sig på hög??


Har du testat att ta bort alla ur kön och sedan göra en ny utskrift?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Buryu » tis jul 21, 2020 2:23 pm

Massor med gånger! :-( Jag har provat med att byta nätverk också.
Buryu
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: tis jul 07, 2020 9:09 am

Re: Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Mikael » tis jul 21, 2020 2:24 pm

Men när den första utskriften i kön haltar, får du då inte veta orsaken?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Buryu » tis jul 21, 2020 4:40 pm

Nej, det kommer inget meddelande om orsak sedan avbryter jag alla jobb. Provar jag sedan att skriva ut igen så får det skrivuppdraget en siffra typ. 36. Det är så många skrivuppdrag som gjorts tidigare men de finns inte just nu för de har tidigare avbrutits.
Buryu
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: tis jul 07, 2020 9:09 am

Re: Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Buryu » ons jul 22, 2020 11:52 am

Nu har jag provat att ominstallera drivrutiner och skrivarpaket flera gånger. Jag provade även med en äldre drivrutin för att senare byta till den senaste några gånger fram och tillbaka.
Paketet är redan installerat säger ett meddelande varje gång då jag har valt att ominstallera.
Alternativet avinstallera fanns inte och jag tänkte att man kanske är tvungen att avinstallera och rensa registret så gamla inställningar försvinner men jag vet inte om man gör det I Linux?
Nu kom jag på en idè att söka efter en väg att avinstallera skrivaren och hittade en väg.
I programmenyn var det bara att högerklicka på ”skrivare” så försvann den.

Nu gick det inte att hitta någon skrivare alls! Jag hade avinstallerat systemets skrivare som sköter skrivarna. Jag använde då "Timeshift" och backade tillbaka och skrivaren kom tillbaka i programmenyn. Skrivaruppdragen går fram till skrivaren och lägger sig på hög utan att skriva ut så allt är som det var och jag har inte kommit ett dugg längre än i förrgår.
Ska det vara så här krångligt? Är det kanske för att det är den senaste versionen Mint och att det kanske finns buggar i den?
Buryu
Munk
 
Inlägg: 36
Blev medlem: tis jul 07, 2020 9:09 am

Re: Installera program på flera olika sätt Cinnamon

Inläggav Mikael » ons jul 22, 2020 12:16 pm

Om jag stänger av skrivaren och skickar på en utskrift får jag detta meddelande:
20200722131239.png
20200722131239.png (20.02 KiB) Visad 18962 gånger

Okej, kanske inte slut på papper men åtminstone någon info.

Om jag högerklickar på utskriften och väljer Visa attribut får jag detta:
20200722131315.png
20200722131315.png (8.07 KiB) Visad 19047 gånger


"Unable to locate printer" - och det stämmer ju.

Hur ser motsvarande ut hos dig?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Nästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster