Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Jan-Olof » tis maj 12, 2020 11:09 pm

Marie SWE skrev:Vet någon av er när 20 beta släpps?

Nej, det enda besked som lämnats är att den färdiga versionen skall komma i juni.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » ons maj 13, 2020 12:43 am

Jan-Olof skrev:
Marie SWE skrev:Vet någon av er när 20 beta släpps?

Nej, det enda besked som lämnats är att den färdiga versionen skall komma i juni.


Tackar tackar :)
Om du hör något om att en Beta är släppt, har du lust att påminna mig då?
Jag vill testa om nätverksguiden fungerar på 20 oxå, så det inte behövs ytterligare en version. :mrgreen: :lol:
Den rena Linux Debian ska jag testa så fort jag får tillfälle för att utröna vad problemet är med LMDE versionerna. :?
Nu ska jag sova lite.
Supertack för infon. 8-)
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Jan-Olof » ons maj 13, 2020 2:07 pm

Visst, jag ska hålla dig informerad om vad som händer.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » sön maj 17, 2020 10:28 am

Jan-Olof skrev:Visst, jag ska hålla dig informerad om vad som händer.

Tackar tackar. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » sön maj 17, 2020 11:38 am

Jag fick en timma över igår kväll, så jag testade att installera Debian för att se vad problemet är med LMDE4. och jag tror jag hittade det tyvärr. :oops:
Cinnamons filhanterare Nemo-share stöds inte i debian, det finns inte att installera via pakethanteraren ens.
Så jag installerade caja på debian och då kunde jag dela ut mappar. Men när jag snabbt testade i LMDE3 på min vanliga laptop så måste caja öppnas som administratör för att man ska få dela ut en mapp, annars fick man bara en massa felmeddelanden.
Dock måste jag testa det på en nyinstallation för att se om det är enkelt eller om det bara gick enkelt för att jag har en massa annat installerat i bakgrunden.
Så enligt mitt tycke så borde LMDE4 baserats på Mate istället för Cinnamon för att ha bättre kompatibilitet. :oops:

Jag tror jag kommer få några timmar över på tisdag eller onsdag som jag kan sätta mig och installera om labb-datorerna så jag kan testa problemet med mint19 som Mikael tipsade mig om, samt detta med LMDE4 om det går med enkelhet att skicka in caja utan krusiduller o göra utdelningar. :)
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » mån maj 18, 2020 6:04 pm

Jag har precis slagit en snabbkik på det Mikael sa om att guiden inte funka på cinnamon 19.
Jag installerade om cinnamon o helt rätt.. cinnamon vägrar ens se win XP längre eller win7.
När jag labba förra gången hängde sin cinnamon o bytte mitt lösenord, så jag fortsatte på xfce o labba klart med att installera nemo + nemo-share.
Det roliga är att i xfce med nemo så fungerar det, men cinnamon vägrar... Så frågan är vad som följer med i paketväg i xfce som inte följer med i cinnamon..

Jag sitter just nu o testar lite o jämför installerade paket i synaptics pakethanterare..
Sedan testar jag lite fusklösningar med att aktivera wins.
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Mikael » mån maj 18, 2020 8:02 pm

Man kan ju också tänka sig att guiden avser/inkluderar användandet av Gigolo :?:

Fast då bör man även passa på att upplysa om den bekräftade bug,en som Gigolo har...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » mån maj 18, 2020 10:14 pm

Alla sätt är ju bra utom de dåliga heter det ju. :D Så visst den kan man ta med oxå. (tumme upp smily)
Jag har suttit lite o labbat med LMDE4 för att distrahera tankarna på mint19, då det är lätt att köra fast när man får tunnelseende på ett problem.. Och jag fick det att funka i LMDE fast med andra metoder, så jag tror att config samba kan behövas om man inte ska lösa det med ett filhack i smb.conf.... Så det ska jag kika på imorgon om jag får lite tid över... Nu är tankarna bara dimmiga efter en lång dag med bara några få timmars sömn... så det är nog ingen bra ide att fortsätta nu, för då missar jag nog vad jag gör.*hahaha* :lol:
Samt jag måste installera om 19 för att testa en gång till sedan, så jag inte gjort något undermedvetet igen. :oops:

En positiv sak än så länge, är ju att medlemmen StenS här inne som ville komma åt en utdelad mapp på linuxdatorn från win10 har en lösning, :mrgreen: Man ska ju se glaset halvfullt sägs det ju. :mrgreen:

Men jag ska fortsätta kika på varför jag fick xfce att se alla datorerna i nätverket via filhanteraren... Jag måste gjort något undermedvetet av ren vana som jag inte tänkte på... samt config samba ska jag undersöka, då gadmin-samba var lösningen på LMDE för att slippa filhack.

Ha det kalasbra så länge. 8-)
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Mikael » tis maj 19, 2020 10:55 pm

En undran bara:
I guiden ska man aktivera smb1 men smb1 är inaktiverat av en orsak, troligen samma orsak som medfört att stöd för smb1 tycks saknas i Linux-kärnan numera - det är en säkerhetsrisk.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Mikael » ons maj 20, 2020 4:07 pm

Önskemål:
En guide som beskriver hur man kan dela ut en valfri *) USB-device ansluten till en Linuxdator, för åtkomst av en annan Linuxdator.

Ett helt USB-minne eller USB-disk och det är rotmappen med underliggande mappar som ska delas ut.
Det kan vara FAT32, NTFS eller Ext4 sim filsystem.

Eller det behöver inte vara en utförlig guide utan mer vilka förutsättningar som gäller.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » mån maj 25, 2020 8:20 pm

Mikael skrev:En undran bara:
I guiden ska man aktivera smb1 men smb1 är inaktiverat av en orsak, troligen samma orsak som medfört att stöd för smb1 tycks saknas i Linux-kärnan numera - det är en säkerhetsrisk.


Ja och nej.. jaa smb1 är inaktiverad för att den har lägre säkerhet ja... men 99% av de som skapar ett delat hemmanätverk sitter inte med öppna wifi och är där med skyddade bakom routerns brandvägg. Wanacry viruset utnyttjade smb1 för att sprida sig i nätverket mellan datorer, då det var ett av NSA'a hackverktyg. Men åter igen.. chansen att drabbas av det viruset igen eller ett nytt virus är minimalt då alla windows datorer med win-defender är skyddade mot det wanacry.. och då alla hackers vet att smb1 är inaktiverat i win10 så utformar de inte nya virus att använda den vägen att attackera, så det var mer en säkerhetsrisk då än nu kan man säga.
Lika så att ha lösenordskyddade utdelningar i ett hemmanätverk är till 95% overkill.. om man inte har ett öppet wifi eller tillåter mindre pålitliga vänner att koppla in sig på sitt nätverk.

Så japp.. smb1 är inte världens bästa lösning.. Men de funktioner utöver smb1 protokollet som aktiveras gör det lättare att via utforskaren/filhanteraren hitta utdelade datorer i nätverket och få en crossplatform lösning som gör att både gamla o nya OS kan dela nätverksresurser.
Men absolut säkrast är att inaktivera det och bara använda smb3 och sedan skriva in ip-numret i adressfältet.. dock bär man inaktivera DHCP i sitt nätverk och tilldela alla datorer fast IP så det inte ändras när routern förnyar listan.

Det klassiska moment22.. bekvämlighet eller säkerhet... man kan inte få både ock tyvärr. :?

Men det kan vara att smb1 är inaktiverat i linux mint 19 som gör att mint inte kan se windows datorer i filhanteraren.
Jag har inte haft tid att kika på varför mint är blint utan att filhacka smb.conf Med Gadmin-samba kan man få LMDE4 att se alla windowsdatorer.. så det är nog lösningen i mint 19 oxå om det inte finns någon extra smb/cifs del man kan installera via programhanteraren som löser problemet.
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » mån maj 25, 2020 8:26 pm

Mikael skrev:Önskemål:
En guide som beskriver hur man kan dela ut en valfri *) USB-device ansluten till en Linuxdator, för åtkomst av en annan Linuxdator.

Ett helt USB-minne eller USB-disk och det är rotmappen med underliggande mappar som ska delas ut.
Det kan vara FAT32, NTFS eller Ext4 sim filsystem.

Eller det behöver inte vara en utförlig guide utan mer vilka förutsättningar som gäller.


Låter som en bra idé :)
Det kan man ta ihop med att dela ut NTFS partitioner. För om jag inte missminner mig sedan jag bråkade med mitt nätverk för snart två år sedan, så var det väl lite snarlika lösningar att dela ut ntfs som att dela ut en usb enhet?
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Mikael » mån maj 25, 2020 8:59 pm

Fast det har jag ju gjort själv, inser jag nu:
viewtopic.php?f=29&t=1127
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » mån maj 25, 2020 9:26 pm

Har du testat vad som händer om du har kopplat ifrån usb enheten och gjort en eller två omstarter emellan o sedan återanslutit den... om det fungerar igen eller om det blir felmeddelanden?
Jag har aldrig provat att dela ut usb enheter. Jag använder bara usb korta stunder någon enstaka gång.. så jag har lixom aldrig testat. :D
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Mikael » ons maj 27, 2020 9:26 pm

Marie SWE skrev:Har du testat vad som händer om du har kopplat ifrån usb enheten och gjort en eller två omstarter emellan o sedan återanslutit den... om det fungerar igen eller om det blir felmeddelanden?
Jag har aldrig provat att dela ut usb enheter. Jag använder bara usb korta stunder någon enstaka gång.. så jag har lixom aldrig testat. :D


Kan åtminstone avmontera disken och montera den igen utan att därefter behöva starta om samba-servern för att man ska kunna ansluta.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Föregående

Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster