Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » mån mar 30, 2020 2:41 pm

Hejsan :)

Jag tänkte börja sätta ihop lite hårdvara för att labba fram en ny nätverksguide. Och jag behöver lite input, förslag och åsikter.

Denna guiden med 18.3 fungerar ju på 18.x så den kanske behöver rensas/sammanskrivas och sparas ifall någon i framtiden på grund av hårdvaru begränsningar eller av rent nostalgiska skäl vill nyttja den. Den är ju framtagen att funka ihop med alla windows versioner från 3.11 upp till win7.
Dock kanske det behövs kastas in lite hur windows datorerna ska vara konfigurerade oxå.. även att det är ett linuxforum??

Jag har problem med att jag inte kan undvara mina vanliga datorer för detta, då jag vill ha möjligheten om jag får annat emellan så kan jag lämna dem orörda tills jag kan sätta mig med det igen utan att behöva skifta hårddiskar eller skapa trippel/quad boot på dem och VM installationer är uteslutet då det kan skapa andra fenomen.

Linux kräver mindre hårdvarukrav generellt än windows.
Så till linux, tror ni att en Dell DMC Dimension 3000 Daterad 05-01-2006 med en Intel Celeron 2.66GHz och 2GB ram kan driva Linux mint 19.x och LMDE4 för detta labbande?
Den ska ju inte direkt användas så att säga. :roll: :lol:
Till windows tänkte jag min vanliga labbdator för den uppfyller lite mer än minimikraven på win10.
Lokalt nätverk får bli ett eget isolerat med en äldre 100/100 netgear router så inte mitt övriga nätverk kan störa labbet.
Wifi hoppar jag över, för det är inga unika inställningar för nätverksdelning så att säga.

Jag har förstått och önskar det även själv att det ska vara GUI-style med minimalt filhack/terminal användning.
På vilket annorlunda sätt än hur jag skrev denna med 18.3 ska jag lägga upp det?
Många printscreens och punkter. 1,2,3 osv
Hur mycket från windows sidan ska vara med?
Hur många olika windows versioner ska jag ta med?
Hur många Linux versioner ska jag ta med?

Har jag missat att fråga något? :D

Edit:
Ska den även skrivas i en engelsk version när den är klar sedan?

Edit2:
Jag kommer göra dual/trippel/quad boot på linux datorn med linux versionerna och det samma på windatorn med windows versionerna som önskas, för att kunna kors-köra de olika linux-till-win OS'ena.
Ytterligare en fråga. Finns det eller behövs det en guide för linux till linux dator oxå?
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Mikael » mån mar 30, 2020 4:45 pm

Spontant och kanske inte helt genomtänkt:

Jag tycker fokus bör ligga på den senaste versionen av Mint och Cinnamon.
Nya användare torde välja, eller uppmanas att välja, den senaste versionen.
Så resonerar nog de flesta även när det gäller Windows. (Nä, inte alla, jag vet ;) )
Har man äldre versioner får man försöka använda en guide utformad efter den senaste, inte tvärtom.
LMDE kan bli en senare fråga, om det visar sig att det krävs annat handhavande. LMDE riktar sig ännu till mer erfarna användare.

Ja, man bör ta med hur en Windowsdator ska konfigureras. Kanske inte exakt steg för steg utan mer att man beskriver vilka förutsättningarna är.
Windows 10 bör inkluderas. Troligt att det finns minst en sådan dator i hushållet. Samma gäller Windows 7.

XP är bra om den inkluderas. Tänker att någon har en dator med XP men vill byta till Linux och gör det på en annan dator för att sedan ansluta sig till den gamla med XP. Dock låg prio på denna.

Nätverksanslutningar generellt får lösas i annan tråd. Kan man pinga varandras datorer får man anse att själva anslutningen finns och att det är "share" och behörigheter som ska fixas.
Går även att förutsätta att brandväggen SKA VARA AV under ALLA försök. När allt lirar kan det bli nästa steg.

Vad gäller hårdvara så är den nog bara att se till att minimikrav gällande disk och minne uppfylls.

Kanske en ren textbaserad guide till att börja med. Lägga in skärmdumpar går att göra i efterhand. Tänk på att det får vara max tre bilagor per inlägg.

Nej, bara Svenska. Engelskspråkiga letar sig kanske inte hit till det Svenska forumet och Google translate fungerar lika bra, eller dåligt, åt båda hållen.

Spontant, asså!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Jan-Olof » mån mar 30, 2020 5:16 pm

Mikael skrev:Spontant och kanske inte helt genomtänkt

Verkar mycket väl genomtänkt, tycker jag. Enda tillägget jag kan tänka mig är att guiden bör vara pdf. Kan vara enklare att ha vid sidan om när man sitter där och skall installera. Det hindrar inte att arbetet med att ta fram guiden görs här.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » mån mar 30, 2020 5:56 pm

Senaste versionen av Mint hade jag som mål. ;) Default skrivbordsmiljö låter jag vara på minten. Om det finns olika ISO's för mate osv, så kommer jag kika på det oxå för att se om det finns skillnader eller om samma saker funkar i alla skrivbordsmiljöer.
Att jag tog med LMDE är för att jag har konstaterat att LMDE fungerar liiite, aningens liite bättre på bärbara datorer. Många har ju bärbara. :) Om inte annat så har jag tre med LMDE på, så jag har ju nytta av kunskapen iallafall, så då kan jag ju lika gärna dela med mig av den om jag ändå ska bråka med det personligt. :oops: :mrgreen:

Jag har konstaterat inne på sevenforums.com där jag håller till oxå att vissa väljer att gå upp till win8.1 för att de vill undvika winspyware10 OS'et, så win8.1 kommer jag ta med oxå.. Men massor är likt i win8.1 och win7 när det gäller nätverksdelning, så det går nog göra en gemensam nämnare på. Win10 måste jag sätta mig med i 2-4dagar för att lära mig först, då jag bara suttit med en win10 dator i 20minuter vid ett tillfälle. :lol: Men windows som windows, så där räknar jag iskallt att jag lär mig win10 inom ettpar dagar. 8-)

Hårdvaran kan jag inte göra ett dugg åt tyvärr.. Jag har ett modekort liggandes ett Gigabyte B85M-DS3H men ingen cpu till det.( LGA1150)
Låda, nätagg, diskar, ramminne 8GB allt annat har jag, men ingen dator går ju utan processor. :oops:
Mina andra datorer jag har används dagligen, så jag kan inte offra någon av dem.
Spec på mint19.3 och LMDE3 är minst 1GB ram 2GB rekommenderat, 15GB hårddisk 20GB rekommenderat(jag har tomma 80GB liggandes) upplösning 1024×768 rekommenderat
Men det står inget om CPU minimum, så jag får chansa att min celeron2.66GHz räcker till. :D Den uppfyllde ju kraven på upplösning, minne och hårddisk iallafall. :lol:

En kompis till mig använder ubuntu på sin stationära och win10 på sin bärbara, men han har aldrig använt nätverk i någon linux version inte heller riggat nätverk i nyare windows version än winXP, så jag ska be honom att vara försökskanin på guiden. Så får jag ju honom till att installera mint oxå*hihi* :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

"Missa like" spontanitet. så spontana på. *tumme upp* :D
(ifall någon inte sett star wars, så missa like är ett uttryck från en karaktär i filmen episod1 det mörka hotet)
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » mån mar 30, 2020 6:07 pm

Jan-Olof skrev:
Mikael skrev:Spontant och kanske inte helt genomtänkt

Verkar mycket väl genomtänkt, tycker jag. Enda tillägget jag kan tänka mig är att guiden bör vara pdf. Kan vara enklare att ha vid sidan om när man sitter där och skall installera. Det hindrar inte att arbetet med att ta fram guiden görs här.


pdf fil borde ju vara enkelt att skapa... Jag har ju dual boot med windows, så det kan jag skapa en i adobe.
Layout o sådant kan man ju ta när guiden är klar med index och indexlänkning till de olika avsnitten.

Behövs det en guide linux till linux dator? eller finns en sådan?

Edit:
Jag har tid framöver att labba fram o tillbaka och alla olika kombinationer då jag tillhör riskgrupp och måste hålla mig isolerad.. Så det är lika bra att jag får lite olika typer av tidsfördriv tills folkhälsomyndigheten blåser faran över. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Jan-Olof » mån mar 30, 2020 6:44 pm

Marie SWE skrev:pdf fil borde ju vara enkelt att skapa... Jag har ju dual boot med windows, så det kan jag skapa en i adobe.

...eller helt enkelt bara klicka på ikonen i LibreOffice (förlåt, kunde bara inte låta bli). Vill vi ha epub-format så finns ju Sigil.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » mån mar 30, 2020 7:07 pm

Jan-Olof skrev:
Marie SWE skrev:pdf fil borde ju vara enkelt att skapa... Jag har ju dual boot med windows, så det kan jag skapa en i adobe.

...eller helt enkelt bara klicka på ikonen i LibreOffice (förlåt, kunde bara inte låta bli). Vill vi ha epub-format så finns ju Sigil.


:lol: helt rätt. ;)
Jag håller på att försöka köra 100% linux, jag ligger bara på 99% ännu. Vissa program i windows har jag inte hittat ersättare för ännu... wine vill jag inte hålla på med för att kringgå problemen utan tills jag hittat ersättare då bootar jag in på windows. PDF är ett av de programmen jag nu försöker hitta en bra ersättare till. Libreoffice försöker jag vänja mig med.. vi är inte riktigt kompisar ännu, men vi jobbar på vänskapen. :mrgreen:
Jag installerar Sigil i denna stund på andra datorn.. denna vart nekad då jag har dell recovery installerat
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Mikael » mån mar 30, 2020 8:17 pm

Marie SWE skrev:Behövs det en guide linux till linux dator? eller finns en sådan?


Jag tror att om det finns en fungerande enkel guide för att dela mappar båda vägar mellan Mint och Windows, vilket tycks vara knepigast, så kommer det att bli "enklare" att tillämpa den Mint till Mint.
Senast redigerad av Mikael mån mar 30, 2020 8:46 pm, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav StenS » mån mar 30, 2020 8:26 pm

Skrev ett inlägg i eftermiddags men det lyckades jag tydligen kollra bort. Syns inte nu.
Det mesta i det är nu överspelat av andra inlägg.
Ang undran om processor kan jag bara tillägga att jag kör mint 19 också på en
tämligen gammal HP 6910P med processor Intel Core2 Duo 2GHz. Lagt till minne till 3 GB.
Det fungerar utmärkt. Med en SSD är den datorn mycket alert.
Så din Dell tycker jag bör fungera. Min HP är nog ungefär lika gammal.
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » mån mar 30, 2020 8:41 pm

StenS skrev:Skrev ett inlägg i eftermiddags men det lyckades jag tydligen kollra bort. Syns inte nu.
Det mesta i det är nu överspelat av andra inlägg.
Ang undran om processor kan jag bara tillägga att jag kör mint 19 också på en
tämligen gammal HP 6910P med processor Intel Core2 Duo 2GHz. Lagt till minne till 3 GB.
Det fungerar utmärkt. Med en SSD är den datorn mycket alert.
Så din Dell tycker jag bör fungera. Min HP är nog ungefär lika gammal.


Din Dual core är lite starkare med två kärnor och två trådar med 800MHz buss Min gamla intel är enkärnig med en tråd och bara 533buss med 400MHz första generationen ddr minnen :mrgreen:
Men jag tror den kan överleva testinstallation med sina fruktade maxade 2GB ram som datorn går att rustas med, datorn ska ju inte brukas efteråt. :D Jag har IDE interface på den dessutom på fruktade ata133. Boot tid blir väl: Starta kaffebryggaren, invänta att kaffet blir klart, hälla upp kaffet i koppen och gå tillbaka till datorn.*hihihi* :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen:

Edit:
Har du några åsikter om hur du skulle önska att en guide skulle vara utformad?
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav StenS » mån mar 30, 2020 9:10 pm

....invänta att kaffet blir klart, hälla upp kaffet i koppen och gå tillbaka till datorn.*hihihi*

Hav tålamod. Det sägs vara en dygd.

Har du några åsikter om hur du skulle önska att en guide skulle vara utformad?

Bra synpunkter har redan inkommit.
Även Linux -- Linux skulle nog många kunna uppskatta.

Roligt att du ger dig på detta. Mitt (tämligen långsiktiga) mål är också att köra 100% Linux.
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » mån mar 30, 2020 9:12 pm

Jag kommer göra uppdateringar för varje framsteg och bakslag.. Misstag och fel är bra att publicera oxå, då sådana kan vara minst lika lärorika som fungerande lösningar.. Även om jag får skämmas lite om jag tabbar mig. :oops: :lol: :lol: :lol:

Imorgon(31/3) ska jag rigga hårdvaran och förhoppningsvis även påbörja installationen av Mint 19.3 cinnamon på Celeron datorn samt installera win10 på labbdatorn.
Jag räknar med att behöva två dagar att lära mig windows10 och om inget kommer emellan så räknar jag med att startskottet för att påbörja testen att börja testa nätverk mellan dem innan helgen.
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » mån mar 30, 2020 9:26 pm

StenS skrev:
....invänta att kaffet blir klart, hälla upp kaffet i koppen och gå tillbaka till datorn.*hihihi*

Hav tålamod. Det sägs vara en dygd.

Har du några åsikter om hur du skulle önska att en guide skulle vara utformad?

Bra synpunkter har redan inkommit.
Även Linux -- Linux skulle nog många kunna uppskatta.

Roligt att du ger dig på detta. Mitt (tämligen långsiktiga) mål är också att köra 100% Linux.


*haha* :D jaaa tålamod behövs verkligen när man bråkar med datorer. Tålamod har jag gott om även om jag kan bli frustrerad i bland.. Du kan nog få många skratt om du läser mina första inlägg jag gjorde här på forumet som helt nybörjare på linux.. Jag läste den själv ganska nyligen och jag garva åt mig själv. :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:
Mina ordspråk jag har i signaturen är två som driver mig att aldrig ge upp och att försöka tänka till innan jag gör något dumt i livet.*hihi* :mrgreen:

jaa, linux till linux kan ordnas oxå när linux-win är klar.. Då är det lämpligt att köra ena datorn med mint 19.3 och andra datorn LMDE4.. då får man båda synvinklarna i samma uppsättning. :)

Skojsigt, jag tror du kommer lyckas köra linux 100% snabbare än vad du tror. 8-)
Det svåraste jag står inför är att bankid på kort fungerar inte till linux. Sedan är det denna fula windows-ovanan jag har som jag ska bli av med. Några få program letar jag fortfarande ersättningsprogram till, men en sak i taget... inget är omöjligt, det omöjliga tar ju bara lite längre tid.. Så bankid osv löser sig nog med tidens gång..... Mint utgåvan 79 kanske. :mrgreen: :lol: :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » tis mar 31, 2020 1:21 pm

Jahopp, då var hårdvaran riggad med eget nätverk o allt. Nu ska bara labbdatorns hårddisk kollas så inget ska sparas.
Iso filer ska laddas ner.
Marie SWE
 

Re: Diskussion, utformning av ny nätverksguide

Inläggav Marie SWE » tis mar 31, 2020 4:12 pm

Tackar tackar för tråddelningen. :D

Mint 19.3 cinnamon installerad... 34minuter installationstid. :lol: :lol: :lol:

shit vad skrivbordet var :roll:
Jag ser inte ens vart man lägger till LM-sensors vid klockan så man ser cpu tempen. Detta måste lösas innan jag fortsätter. Jag vill inte grilla en cpu i onödan.

Mate skrivbordet står på tur om jag inte löser lm-sensors. cinnamon är inte alls likt windows i utseende.

cinnamon på enkelkärnig 2,66ghz med 2GB ram Rekommenderas inte. Det tar någon minut eller två att ens öppna panelinställningarna. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
 

Nästa

Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron