NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Marie SWE » mån mar 09, 2020 1:50 pm

Hejsan på er.
Jag ska installera LMDE3 (med xfce skrivbord) till en vän som inte har någon data vana. inte ens windows. Så jag tror att det är lika lätt att lära honom använda linux som windows.
Det jag vet att han kommer använda datorn till..
Lära sig surfa o googla
Lära sig att kopiera in bilder från sin digitalkamera till datorn.
Lära sig hur man tittar på sina bilder
Lära sig hur man skapar nya mappar och döpa dem till typ, "Semestern 2020" osv.

Varför väljer jag LMDE3 istället för vanliga Mint19... Då jag är så dum som erbjudit mig att hjälpa och underhålla datorn, så väljer jag det som jag har på mina egna för att underlätta för mig om jag måste tweaka o fixa saker i efterhand. Jag är mer bekant med LMDE3 än mina 2veckor med första utgåvan av Mint19. :roll:

Nu min fråga till er som använder datorerna för just bildhantering osv.
Vilka program är bra att ha i datorn?
Gimp gissar jag på?
Vilken filhanterare är bäst?

Jag har märkt att Thunar när man väljer visa ikoner så visar den inte miniatyrbilder förrän man har öppnat bilderna och tittat på dem.
Nemo är bättre på att visa miniatyrer utan att man öppnat dem. Men min undran är... finns det ännu bättre filhanterare för just detta ändamålet?

Finns det fler saker som kan vara bra att ha som nybörjare?

Jag tackar för förslag o synpunkter i förhand. :mrgreen:

EDIT:
Finns det som i windows någon auto funktion att när man sätter in ett SD-kort i läsaren/usb kabel från kameran att man får upp ett val om man vill överföra filer till datorn?

Sedan en klurigare fråga... Kan man redigera högerklicksmenyn så man får bort valet: Ta bort ?
En nybörjare borde få in rutinen först tänker jag att om man ska ta bort något, skicka et till papperskorgen först och sedan i efterhand tömma den så de inte råkar ta bort filer av misstag genom ett felklick...
Det är liiiiiiiiite lättare att återställa filerna från papperskorgen än att köra en rescue program. :D
EDIT2
Löste Ta bort valet vid högerklick. Om någon vill veta. Under redigera i filhanteraren, inställningar längst ner och under beteende.
Marie SWE
 

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Mikael » mån mar 09, 2020 5:15 pm

Några kommentarer bara, så länge:
Xfce? LMDE3 finns väl bara med Cinnamon?
https://www.linuxmint.com/download_lmde.php

Gimp, som jag tycker är så fruktansvärt rörigt med sina "lösa" fönster, är väl mer för att bearbeta bilder snarare än att organisera dem.
IrfanView under Wine fungerar bra.
Pix är väl annars avsedd för just visa och organisera.

Som "vanlig" filhanterare tycker jag om Caja men den har stökat till det för mig då den egentligen tillhör MATE (jag kör Cinnamon) varför jag avinstallerat den och använder Nemo.
En mer avancerad filhanterare är Double Commander men den tycker jag INTE du ska installera åt din vän.
Nemo medger många inställningar för högerklicksmenyn men tydligen inte för just "Ta bort" men som du skriver under Edit2 så finns den inställningen på annan plats.
Filhanteraren Nautilus har inte alternativet Ta bort vid högerklick. (Men flytta till papperskorgen)

I 19.3, Cinnamon finns detta angående kamera mm:
20200309171847.png
20200309171847.png (36.05 KiB) Visad 18840 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Marie SWE » mån mar 09, 2020 5:44 pm

Mikael skrev:Några kommentarer bara, så länge:
Xfce? LMDE3 finns väl bara med Cinnamon?
https://www.linuxmint.com/download_lmde.php

Gimp, som jag tycker är så fruktansvärt rörigt med sina "lösa" fönster, är väl mer för att bearbeta bilder snarare än att organisera dem.
IrfanView under Wine fungerar bra.
Pix är väl annars avsedd för just visa och organisera.

Som "vanlig" filhanterare tycker jag om Caja men den har stökat till det för mig då den egentligen tillhör MATE (jag kör Cinnamon) varför jag avinstallerat den och använder Nemo.
En mer avancerad filhanterare är Double Commander men den tycker jag INTE du ska installera åt din vän.
Nemo medger många inställningar för högerklicksmenyn men tydligen inte för just "Ta bort" men som du skriver under Edit2 så finns den inställningen på annan plats.
Filhanteraren Nautilus har inte alternativet Ta bort vid högerklick. (Men flytta till papperskorgen)

I 19.3, Cinnamon finns detta angående kamera mm:


Jag tackar för dina kommentarer o tips. :D

Svar på din fråga.. Det stämmer att xfce version av lmde3 inte finns.. utan jag installerar xfce skrivbordet och sedan avinstallerar cinnamon.. Jag ska installera på en bärbar dator och jag har konstaterat att med xfce går datorn mycket svalare.. detta blir väldigt tydligt på bärbara som har kass kylning.
Jag har nog skrivit om det både här inne, samt på mint.com och inne på .com så vill inte många erkänna att det finns ett problem i skrivbordsmiljön.. men alla som haft bärbara som går lite varmt som bytt till xfce har droppat tempen med 10-20grader.
Så tills problemet är löst, så kör jag denna workaround med att skicka in xfce. 8-)

Okej, då ska jag kolla upp IrfanView och pix. :D

ahaa.. Vet du om den finns i xfce?
Jag hittar inget som heter systeminställningar... Hittade du den under inställningar i menyn eller inställningshanteraren?
Marie SWE
 

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Mikael » mån mar 09, 2020 5:48 pm

Meny - Förvalda program
eller
Meny Systeminställningar - Förvalda program
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Marie SWE » mån mar 09, 2020 6:27 pm

okej... jag har inget som heter förvalda program någonstans
Föredragna program finns enbart, men det är ju bara webbläsare, epost filhanterare och terminal val.
Jag ska kika i programhanteraren om det är något extra som går att installera

.

Det ska bli väldigt intressant att lära någon använda linux som inte använt en dator i hela sitt liv.
Jag har en liten teori att man lär sig linux snabbare om man inte kan windows innan.
Marie SWE
 

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Mikael » mån mar 09, 2020 7:17 pm

Marie SWE skrev:okej... jag har inget som heter förvalda program någonstans
Föredragna program finns enbart, men det är ju bara webbläsare, epost filhanterare och terminal val.


Notera att det finns två flikar.
20200309191656.png
20200309191656.png (10.13 KiB) Visad 18746 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Marie SWE » mån mar 09, 2020 8:35 pm

Mikael skrev:Notera att det finns två flikar.


Den där systeminställningar hittar inte jag i min xfce version.. det närmsta jag har är denna.
Bilagor
Skärmbild_2020-03-09_20-33-14.png
Skärmbild_2020-03-09_20-33-14.png (58.25 KiB) Visad 18694 gånger
Marie SWE
 

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Mikael » mån mar 09, 2020 10:32 pm

Ja, något måste väl begränsas i en "enklare" skrivbordsmiljö.

Jag förstår dina argument för Xfce och köper dem.
Det kan dessutom vara så att det kan vara fördel med en liten avskalad miljö för en nybörjare.
Men ta en funderare till - om det kanske, faktiskt, är så att du därmed tar bort en del av enkelheten som kanske återfinns i Cinnamon?
Det torde väl dessutom vara så att teamet bakom Mint valt just Cinnamon av en anledning? Att utvecklingen sker där.

Jag håller just nu på att installera Cindy i en virtuell maskin och tänkte testa med Xfce där senare.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Marie SWE » mån mar 09, 2020 10:56 pm

Mikael skrev:Ja, något måste väl begränsas i en "enklare" skrivbordsmiljö.

Jag förstår dina argument för Xfce och köper dem.
Det kan dessutom vara så att det kan vara fördel med en liten avskalad miljö för en nybörjare.
Men ta en funderare till - om det kanske, faktiskt, är så att du därmed tar bort en del av enkelheten som kanske återfinns i Cinnamon?
Det torde väl dessutom vara så att teamet bakom Mint valt just Cinnamon av en anledning? Att utvecklingen sker där.

Jag håller just nu på att installera Cindy i en virtuell maskin och tänkte testa med Xfce där senare.


hmm... det får jag nog ta o testa cinnamon i min labbdator, som är en stationär o där med har lite bättre kylning så jag kan belasta den utan att idiotstirra på tempmätaren.*hihi* :lol:
Jag tror att de valde cinnamon för att locka windows användare. Men tro ska man ju i kyrkan o eftersom jag är ateist så får jag ge attan i att tro helt enkelt.
Men jag ska helt klart vid tillfälle testa o se hur pass enklare det blir... Jag är ju terminalhatare som nog halva världen vet vid detta laget. :oops: :oops: :oops: :lol: :lol: :lol:

Men jag måste säga det att efter 2år och snart 2veckor så börjar jag få en liten känsla för linux.. Jag småskrattar lite när jag läser mina första trådar här inne och på mint.com.. vilken extrem frustration jag hade då asså.*hahaha* :lol:
Det var i höstas som jag fick en aha upplevelse o började få rätt tänk och där med kunde jag lösa problem effektivare när inte windows tankarna störde mitt tänkande.
Det svåraste med att gå över till linux var att sluta tänka windows.... Men jag ogillar fortfarande att terminal o filhack är nödvändiga. :oops:
Marie SWE
 

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Marie SWE » tis mar 10, 2020 1:12 pm

Finns det några plugin så man kan högerklicka på en bild och få fram metadatan som man kan i windows.. så man ser när bilden är tagen och med vilken kamera osv?
Marie SWE
 

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Mikael » tis mar 10, 2020 3:27 pm

Pix visar all metadata i ett eget fönster.

Till Nemo kan man installera nemo-media-columns som visar de kolumner man väljer att ska visas.
20200310152517.png
20200310152517.png (48.69 KiB) Visad 18707 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Mikael » tis mar 10, 2020 6:20 pm

Marie SWE skrev:Det stämmer att xfce version av lmde3 inte finns.. utan jag installerar xfce skrivbordet och sedan avinstallerar cinnamon.


Testade (utan att avinstallera Cinnamon) och ja, jag gillar det jag ser i Xfce4. Klara tydliga färger och fonter.
Kanske inte gillar användningen och någon webbläsare hittades inte.

I Cinnamon (LMDE3) är det som någon snubblat över reglaget som styr "gamma" tror jag:
20200310181242.png
20200310181242.png (53.5 KiB) Visad 18772 gånger


Ja, grafiken lirar inte bra helt enkelt.
20200310181410.png
20200310181410.png (54.34 KiB) Visad 18721 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Marie SWE » tis mar 10, 2020 7:52 pm

Tackar tackar för tipset med pix o nemo-media-columns :D

Okej... så mitt val av xfce var bra ur flera aspekter asså. :mrgreen:
Jag ska prova cinnamon för att få en känsla utav hur de tänkt sig LMDE. Även om jag inte kommer använda det, så är ju kunskapen bra att ha. 8-)
Labbdatorn är upptagen just nu, så jag ska kika på det framöver.. för jag blir verkligen nyfiken om cinnamon har mer GUI's :)

Edit:
Kan det med grafiken kanske vara en bugg då du kör VM kanske?
Marie SWE
 

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Jan-Olof » tis mar 10, 2020 8:48 pm

Eftersom det är en nyinstallation, där du vill ha tillgång till stöd under ett antal år framöver, så kan du titta på LMDE 4, viewtopic.php?f=15&t=1073. Finns nu som betaversion men kommer att uppdateras när den färdiga versionen publiceras.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: NyinstallLMDE3 till nybörjare,Val av filhanterare o program?

Inläggav Mikael » tis mar 10, 2020 8:50 pm

Jo, VM kan spela in vad gäller grafik och det är inget jag tänker lägga tid på.
Jag tror dock att om jag skulle/måste köra Xfce skulle det bli en sådan utgåva "redan från början", ex. 19.3 Xfce.

OM det nu i framtiden skulle bli så att Mint lämnar Ubuntu och LMDE återstår så hoppas jag att man lägger mer fokus på att användarna ska bli nöjd.
Allt är liksom lite stökigare tycker jag. Som att lägga till skrivare där "vanliga" Mint hittar och lägger till skrivare helt automatiskt (liksom flera andra distar av Linux, som jag testat) medan man i LMDE behöver lägga till skrivare manuellt.
Inte svårt men lite onödigt.
(Forward var inte översatt i dialogen att lägga till skrivare)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Nästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster