Linux mint hittar inte windows7 [Löst]

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Mikael » tor jan 30, 2020 6:40 pm

Windows startar alltså upp?

Då är det bara att installera från samma USB.
Jag brukar starta upp så att man får fram skrivbordet och startar installationen därifrån.
(Inte via den startmeny man får upp alldeles i början)

Ta det lugnt och kolla pdf-guiden.
Detta med monteringspunkt kan verka förvirrande men gör likadant som det står dvs. / Inte det i Windows vanliga tecknet \
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav stigh » tor jan 30, 2020 7:14 pm

Jodå windows fungerar som vanligt,men vid omstarten hann jag bli lite orolig då det kom upp text om diskfel eller något liknade och någon felsökning och rep.drog igång (tro jag)
Efter det startade datorn som vanligt.
stigh
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 16, 2020 12:29 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Jan-Olof » tor jan 30, 2020 8:12 pm

Gissar att Windows hittade storleksändringen och uppdaterade sina uppgifter.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav stigh » sön feb 09, 2020 12:00 pm

Har gjort ett nytt försök att installera Linux mint men avbröt när jag efter skapande av paritioner och skulle fortsätta installationen fick följande varning.

"No EFI System Parition was found. This system will likely not be able to boot sussessfully, and the installation process may fail.
Pleas go back and add an EFI System Paratition, or continue at your own risk."

Hur gör man nu?
stigh
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 16, 2020 12:29 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Jan-Olof » sön feb 09, 2020 6:39 pm

Av tidigare uppgifter att döma så har datorn inte någon EFI-partition för Windows. Då behöver den inte heller ha någon sådan för Linux. Hur blir det om du väljer en rad där det inte står (U)EFI i Grub-menyn när du startar från ditt USB-minne?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav stigh » sön feb 09, 2020 8:35 pm

När jag sätter i USB-minnet och startar datorn får jag fyra rader att välja på.

Starta Linux Mint 19.3 Cinnamon 64-bit
Starta Linux Mint 19.3 Cinnamon 64-bit (compatibillty mode)
OME install (for manufacturers)
Check the integrity of the medium

Jag har valt det första alternativet
Det här är kanske inte Grub-menyn efter som det inte finns något (U)EFI alternativ.
Hur hittar jag i sånt fall Grub ?
stigh
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 16, 2020 12:29 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Jan-Olof » mån feb 10, 2020 12:42 am

Det är Grub-menyn och den ser riktig ut, tycker jag. Eftersom det inte heller där finns någonting om EFI så har datorn nog inte något sådant. Vilka partitioner skapade du när du försökte installera?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Marie SWE » mån feb 10, 2020 1:56 am

När man har win7 som till 80% inte är efi installerat, så får man manipulera Live stickan man ska installera ifrån, så den inte botar upp i uefi.. då kan man installera i legacy mode :)
Jag fick göra den lösningen både på mint18.3, på lmde3 och fedora stickorna
100+MB partitionen är en rescue del till windows.. Den kan man trixa bort när man installerar win7,8 och 10 för att kunna ha fler primära partitioner till annat (gäller bara vid installation från .ISO)

På live stickan finns det en mapp som heter: EFI
Byt namn på mappen EFI exempel: EFI-old
På live stickan finns det en mapp som heter: boot öppna den mappen och i den mappen finns det en mapp som heter: grub Öppna även denna så kommer du se att i mappen grub finns det en fil som heter: efi.img
Radera eller flytta den filen till mappen: x86_64-efi som du ser där i grub mappen. (jag brukar flytta filen, så jag kan flytta tillbaka den om jag vill ha efi möjligheter utan behöva bränna om stickan)
Byt namn på mappen: x86_64-efi exempel: x86_64-efi-old

Nu har du en Legacy live sticka så du kan installera utan att få felmeddelanden om att den vill installera i efi mode. :)
Marie SWE
 

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav stigh » mån feb 10, 2020 3:32 pm

JAAA!!! :D
Nu blev det väldigt enkelt att installera Linux, för att nu hittades windows 7. Bara att installera Linux vid sidan av windows 7, inget krångel med att skapa partitioner.
Allting verkar bra så här långt, både win 7 och Linux startar och verkar fungera normalt.
Nu har jag gått "Linux Mint installationsskola" och måste nog fortsätta i "Wineskolan"
Mina frågor har ju avslöjat min kunskapsnivå, så det är troligt att det kommer fler frågor.
Tack så väldigt mycket för all hjälp så här långt.
Marie har ju alldeles rätt " Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara längre tid att genomföra"
stigh
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 16, 2020 12:29 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Marie SWE » mån feb 10, 2020 6:36 pm

stigh skrev:JAAA!!! :D
Nu blev det väldigt enkelt att installera Linux, för att nu hittades windows 7. Bara att installera Linux vid sidan av windows 7, inget krångel med att skapa partitioner.
Allting verkar bra så här långt, både win 7 och Linux startar och verkar fungera normalt.
Nu har jag gått "Linux Mint installationsskola" och måste nog fortsätta i "Wineskolan"
Mina frågor har ju avslöjat min kunskapsnivå, så det är troligt att det kommer fler frågor.
Tack så väldigt mycket för all hjälp så här långt.
Marie har ju alldeles rätt " Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara längre tid att genomföra"


Härligt att du är på G. Det är bara att önska dig välkommen in i Linuxvärlden. :D (dansande smily skulle passa bra här)
Jag har fått masssor hjälp här inne oxå, det är bara lusläsa mina inlägg. :oops: :lol: Tack till er alla här inne ännu en gång. :mrgreen:
Du kommer garanterat kunna hjälpa oss i framtiden sedan. ;)
Japp, visst är ordspråket en bra motivation för att aldrig ge upp. 8-)
Marie SWE
 

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Mikael » lör jul 11, 2020 1:46 pm

Marie SWE skrev:När man har win7 som till 80% inte är efi installerat, så får man manipulera Live stickan man ska installera ifrån, så den inte botar upp i uefi.. då kan man installera i legacy mode


Hur gick du tillväga då? Från en maskin med Linux eller från Windows?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Marie SWE » lör aug 08, 2020 4:04 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:När man har win7 som till 80% inte är efi installerat, så får man manipulera Live stickan man ska installera ifrån, så den inte botar upp i uefi.. då kan man installera i legacy mode


Hur gick du tillväga då? Från en maskin med Linux eller från Windows?

Hej igen efter lång frånvaro och jag är bara inne o vänder, Jan-Olof vet varför.

Jag använde ioförsig en linuxdator när jag modda live-stickan som jag beskrev hur då jag använder linux primärt, men det borde gå lika bra från en windowsdator... och om mapparna är dolda så får man ändra i filhanteraren så den visar dolda mappar.
Marie SWE
 

Re: Linux mint hittar inte windows7 [Löst]

Inläggav Mikael » lör aug 08, 2020 4:08 pm

Välkommen tillbaks då!
Men stickan (filsystemet) är ju skrivskyddad per automatik, hur gjorde du för att kringgå detta?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux mint hittar inte windows7 [Löst]

Inläggav Marie SWE » lör aug 08, 2020 4:11 pm

Mikael skrev:Välkommen tillbaks då!
Men stickan (filsystemet) är ju skrivskyddad per automatik, hur gjorde du för att kringgå detta?


Va? mina usb minnen är inte skrivskyddade efter att jag har bränt dem..
Jag använder Rufus https://rufus.ie/ deras portabla version när jag bränner stickor, då jag inte hittat något till linux som är lika bra
Marie SWE
 

Re: Linux mint hittar inte windows7 [Löst]

Inläggav Mikael » lör aug 08, 2020 6:15 pm

Okej!
Då är det nog nedanstående som är den STORA skillnaden jämfört med program som balenaEtcher, USB-avbildsskrivare, Diskar, Gparted osv. som använder "dd"
20200808175622.png
20200808175622.png (15.19 KiB) Visad 19512 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

FöregåendeNästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster