Linux mint hittar inte windows7 [Löst]

Linux mint hittar inte windows7 [Löst]

Inläggav stigh » tis jan 21, 2020 2:13 pm

Hej!
Är ny här på forumet och kan väldigt lite om Linux och om system installationer.
Jag har windows 7 nu och tänkte göra en dual boot med Linux Mint 19.3 Tticia Cinnamon.
När jag startar installationen av Linux och kommer till val av installationstyp står det,
"Denna dator innehåller för närvarande inga upptäckta operativsystem".
Betyder det att jag inte kan behålla windows7 tillsammans med Linux Mint?
Vill ha kvar win7 för att kunna hantera kartor i MapSourse till mina Garmin GPS enheter.
Men det kanske går att göra i Linux istället?
stigh
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 16, 2020 12:29 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Jan-Olof » tis jan 21, 2020 5:11 pm

Välkommen!

Ja, det var ju ett konstigt fel - Linux brukar vara bra på att hitta andra operativsystem. Du kan säkert behålla Windows 7 men får kanske själv ange var installationen skall göras. Någon annan här som råkat ut för detta?

För att vara på den säkra sidan så tycker jag att du först skall göra en avbild av din nuvarande installation så att du kan återställa Windows 7 och dina installerade program om någonting skulle bli fel. Enligt en beskrivning som jag hittade i en tidning skall man kunna göra så här (visserligen för Windows 10 men det går förhoppningsvis att hitta rätt ändå):
* Öppna Kontrollpanelen
* Välj Säkerhetskopiera och återställ (Windows 7)
* Välj Skapa en systemkopia
* Välj enhet och klicka på Nästa
* Klicka på Starta säkerhetskopiering

Tänk på att avbilden blir väldigt stor, kanske uppåt 100 GB.

Det finns folk som kör MapSource via Wine. Hittade en testrapport här: https://appdb.winehq.org/objectManager. ... &iId=20314
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav stigh » tis jan 21, 2020 6:25 pm

Tack för svaren
Kan Norton säkerhetsprogram förhindra Linux att hitta windows?
Jag sugen på att prova lära mig använda Linux,för jag är tveksam till ny uppdatering till win10.
Gjorde det för några år sedan och det slutade med SVART skärm efter en windows uppdatering,
med den följden att jag måste ta hjälp att återställa till win7,därför min tveksamhet till win10.
Det kanske är enklast att strunta i win7 i min dator och köra GPS hanteringen på en annan dator med windows
stigh
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 16, 2020 12:29 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Jan-Olof » ons jan 22, 2020 12:34 am

Nej, jag tror inte att Norton kan orsaka problemet. Vad har du för dator? Fungerar allt i övrigt när du kör Mint i demoläge från ditt installationsmedia?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav stigh » ons jan 22, 2020 7:37 am

Datorn är en Fujitsu Lifebook NH532, Intel CPU i7 3610QM 2,30 GHz,
RAM 6GB
Intel(R) HD Graphics 4000
NVIDIA GeForce GT 640M LE
Jodå det fungerar bra allt som jag testat i demo läget, förutom svenska språket men det kanske inte gör det i demo läge.
stigh
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 16, 2020 12:29 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Mikael » ons jan 22, 2020 8:53 am

Det är inte så att du har "fast startup" i Windows?
Fast det kom väl med Windows 8 men det finns kanske möjlighet att få något sådant även i 7,an?

Om man har detta aktiverat så kommer man inte åt innehållet på "Windows-disken" men det borde ändå upptäckas ett operativsystem vid installation av Linux. (Egen erfarenhet)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Mikael » ons jan 22, 2020 8:57 am

stigh skrev:Vill ha kvar win7 för att kunna hantera kartor i MapSourse till mina Garmin GPS enheter.
Men det kanske går att göra i Linux istället?


Man kan köra ju Windows virtuellt med Linux som värd. Jag kör så och det är faktiskt ganska enkelt.
Tänk på att support för Windows 7 har upphört så nu är det jättefarligt att använda den! [ironi]
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav stigh » sön jan 26, 2020 10:35 pm

Har fått beslutsvånda med min Linux installation när det inte verkar gå att göra en dual boot med windows vilket skulle vara enkelt.
Med min bristfälliga datorkunskap verkar andra sätt att köra windows tillsammans med Linux så krångliga.
Om jag har "fast startup" vet jag inte eller var man kan se det, är det orsaken till att Linux inte känner av win7? och kan "fast startup" stängas av på något sätt?
I testen som Jan-Olof hänvisar till är det den MapSource version jag använder,om jag förstår rätt går det att överföra kartor men inte rutter och spår vilket är synd.
Jag använder MapSource mest till hantera och uppdatera och överföra skoretledskartan till mina GPS enheter samt också kunna redigera rutter och spår i datorn.
Är det möjligt göra det hjälp av Wine?
stigh
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 16, 2020 12:29 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Jan-Olof » mån jan 27, 2020 9:42 pm

stigh skrev:Det kanske är enklast att strunta i win7 i min dator och köra GPS hanteringen på en annan dator med windows

Om du har en annan dator där du kan köra MapSource så är det ju den enklaste lösningen för tillfället. Under tiden har du möjlighet att prova Mint och kanske hitta en bättre lösning.
stigh skrev:Jodå det fungerar bra allt som jag testat i demo läget, förutom svenska språket men det kanske inte gör det i demo läge.

Det går att få svenska även i demoläge men då måste man installera de språkpaketen varje gång så det blir lite extrajobb.
stigh skrev:... kan "fast startup" stängas av på något sätt? ... Jag använder MapSource mest till hantera och uppdatera och överföra skoretledskartan till mina GPS enheter samt också kunna redigera rutter och spår i datorn.
Är det möjligt göra det hjälp av Wine?

Ja, den inställningen skall gå att ändra, men jag har aldrig haft Windows i någon av mina datorer så hur man gör kan någon annan säkert ge ett bättre svar på.

I det test jag hänvisade till användes Wine 1.8.1. Den senaste versionen är 5.0.0 så förhoppningsvis fungerar det bättre nu. För att installera MapSource krävs det väl att man har en installations-CD?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Mikael » mån jan 27, 2020 10:07 pm

Fast-startup får nog ses som ett sidospår då det kom tillsammans med Windows 8.

När detta är aktiverat och man stänger av datorn så stängs den inte riktigt-riktigt.
När man startar så väcks den till liv från det nästan helt avstängda läget.
Ej att förväxla med viloläge osv.

Eftersom detta är aktiverat och datorn inte riktigt stängs av så är det Windows som så att säga lägger beslag på Windowsfilerna och då kommer man inte åt dessa från Linux.
Jag har för mig att det inte hjälper att göra datorn strömlös efter man stängt av då denna "state" liksom sparas ändå.
Jag har nog en tråd här om detta, tror det var LMDE + Windows 8 på en dator jag kopplade till min tv.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Mikael » mån jan 27, 2020 10:58 pm

stigh skrev:Jag använder MapSource mest till hantera och uppdatera och överföra skoretledskartan till mina GPS enheter samt också kunna redigera rutter och spår i datorn.
Är det möjligt göra det hjälp av Wine?


Garmin skriver:
MapSource is no longer included with DVD/CD versions of our maps. Instead, use BaseCamp™ to view maps and create routes and waypoints for your next hiking, biking, motorcycling, driving or off-roading trip


Jag prövade att installera BaseCamp™ i Wine via PlayOnLinux men det vill sig inte riktigt.
Prövade då den tidigare versionen BaseCampLegacy™ och den låter sig installeras men inte köras.

BaseCamp™ gick bra att installera i Windows 10 som jag kör virtuellt. (=som gäst där Linux Mint är värd)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Jan-Olof » tis jan 28, 2020 12:01 am

Såg en uppgift någonstans att BaseCamp kräver en hel del .NET. Den uppdatering av MapSource jag hittade på nätet startar men avslutas eftersom det inte finns någon tidigare version av programmet installerad.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav stigh » tis jan 28, 2020 1:43 pm

Då MapSouece har utgått för flera år sedan så är det Bacecamp/Mapinstall som gäller nu,men eftersom jag lärt mig MapSouece och det har fungerat har jag inte brytt mig om att byta.
Om jag nu installerar Linux blir det väl en ren installation eftersom det inte verkar gå att göra en dual boot på något enkelt sätt.
Man kanske inte heller ska lägga för stor möda på att behålla win7. Jag har ju möjlighet att hantera GPS enheterna på en windows dator om jag inte själv klarar av göra det i Linux.
En sak som oroar mig är om jag vid installationen markerar "Installera mjukvara från tredjepart...." Betyder det att vid installationen också uppdateras drivrutinerna till grafikkorten,
som vid en tidigare gjord uppdatering till win10 orsakade att datorn blev svart, som då gav mycket bekymmer. Kan jag låta bli att markera och hämta och installera nödvändiga drivrutiner senare?

Edit: Det blir tydligen någon konflikt mellan grafikkorten när Nvidia uppdateras till en senare version som orsakar "svart skärm".
stigh
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 16, 2020 12:29 pm

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav Mikael » tis jan 28, 2020 4:53 pm

Det SKA ju gå (utmärkt dessutom) att ha dual boot med Windows!

Testa:
Starta upp datorn på USB minnet så att du kommer åt Skrivbordet mm i Mint.
Kolla i startmenyn om du har Gparted eller hellre Disks att välja. Starta någon av dessa och kolla om du där ser minst en partition med NTFS som filsystem.
Återkoppla hit.

Tanken är att du, senare, ska kunna dela på partitionen före installationen och när du installerar så väljer du "Någonting annat" och installerar Mint på den nya partitionen.
Efteråt bör Mint starta upp och då bör man där kunna fixa själva dual boot osv.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux mint hittar inte windows7

Inläggav stigh » tis jan 28, 2020 6:33 pm

Ursäkta min okunnighet men jag ska försöka beskriva hur disken ser ut.

Till vänster:Reserverad. Partition 1. 105 GB. NTFS. Mitten: Filsystem. Partition 2. 500 GB. NTFS. Till höger:Free Space . 1,1 MB
stigh
Munk
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 16, 2020 12:29 pm

Nästa

Återgå till Installera Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron