Dags att ändra lite på sidan+forum?

Här diskuterar vi webbsidan linuxmint.se.

Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav Mikael » mån maj 28, 2012 7:38 pm

Mycket spontana synpunkter som kanske ligger utanför just denna tråd och kanske borde ligga i kategorin Webbsidan men innan något nytt dras igång tycker jag, personligen:

Rensa upp lite på sidan - Instruktioner för att installera 4:an känns lite inaktuell. Kanske kan tas bort helt och låta detta ligga som klistrade trådar i forumet?

På förstasidan önskar jag en tydligare markering av vad som hör till linuxmint.se och vad som hör till blog.linuxmint.com
Just nu är det rubrik + två rader Svensk text, resten är så att säga originalet. Tydlig gräns grafiskt eller bara tydlig länk till blog.linuxmint.com

Jag har länge saknat en enhetlig och tydlig.. ordlista.. typ.. över Linux olika distar. distarnas olika versioner samt olika skrivbordmiljöer osv.
Sådant som ter sig självklart bland Linuxfrälsta men är en snårig djungel för övriga
Har i några omgångar försökt skriva en sådan men tålamodet har inte räckt till - tänker att sådan borde redan finnas, någonstans..
Något sådant skulle kunna ligga under Vad är Mint?

Forumet bör ges större utrymme.
Själva forumet skulle jag nog kunna tänka mig både en sammanslagning av vissa kategorier och att man särar på vissa. <<- Detta ogenomtänkt i skrivande stund, bara en känsla jag haft länge.
Vissa trådar ligger helt fel dessutom och ger ett rörigt intryck. Skulle behöva flyttas. Vet inte om man kan(får) rapportera sådant heller.

Alltså spontana funderingar och ingen kritik åt något håll.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav jkw » sön mar 03, 2013 4:16 pm

Tjoho alla mintare.

Har några förslag till förändringar på hemsidan/forumet, tänkte vi skulle föra en diskussion.

Hemsidan
  • Captcha för kommentarer för att undvika spam.
  • Ser att det finns en donation för själva LinuxMint projektet, men hur hjälper det oss? Kolla upp donationsmöjligheter för linuxmint.se (domän, server, etc)
  • Flygbladet - Verkar vara rätt gammalt och skulle behöva en uppfräschning för att göra det lite mera lättläst och förståeligt.
  • Uppdatera sidorna, lite styckeindelning osv.
  • En sida med lista av program och dess öppen mjukvara motsvarighet.
  • En kontaktsida (kan vara personer/företag som vill ha direkt kontakt istället för forum/irc)
Forum
  • Be om mallen som officiella forumet använder för att få sidorna lite mera "enhetliga".
  • Se till att fixa captcha + email verifiering så att användare slipper vänta på att bli aktiverade, det kan skrämma bort dem.

Sedan en fundering till Carl-Uno:
- Har vi några uppgifter som Officiellt svenskt LinuxMint Community? Typ stadgar/regler osv.
- Har vi några fördelar genom LinuxMint eller är det "every man for himself"?
jkw
Munk
 
Inlägg: 30
Blev medlem: tis feb 12, 2013 12:25 am

Re: Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav Jan-Olof » mån mar 04, 2013 12:36 am

Behöver vi egentligen ha kommentarer på själva hemsidan? De flesta som finns där nu är inte längre aktuella. Att en del frågor ställs i forumet och andra på hemsidan ger lätt ett splittrat intryck.

Om vi skall ha ett robotfilter för att slippa få in skräp så måste det vara utformat så att det inte är till hinder för människor med synproblem.

Gåvor kan naturligtvis användas för att bekosta marknadsföring men hur löser vi det rent praktiskt? Pengar kan lätt föras över till ett konto via t.ex. Swish eller Paypal men vem äger sedan pengarna?
Linuxmint.se måste då rimligen vara en organisation med styrelse, protokollförda beslut, revisorer m.m.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav jkw » mån mar 04, 2013 5:51 pm

Jan-Olof skrev:Behöver vi egentligen ha kommentarer på själva hemsidan? De flesta som finns där nu är inte längre aktuella. Att en del frågor ställs i forumet och andra på hemsidan ger lätt ett splittrat intryck.

Jag håller med dig. Eftersom hemsidan och forumet innehåller två helt skillda system (Wordpress & phpBB3) så blir det bara förvirrande för användaren.
Nog för att phpBB3 är en grym forum-mjukvara, men det blir som sagt förvirrning. Då skulle det kanske vara bättre med en bbPress-lösning till Wordpress?

Jan-Olof skrev:Om vi skall ha ett robotfilter för att slippa få in skräp så måste det vara utformat så att det inte är till hinder för människor med synproblem.

Standardcaptcha är en diffus bild. Dock finns det möjlighet att lägga in typ X + 1 = 5 för att också kolla, den tycker jag har fungerat smidigt.

Jan-Olof skrev:Gåvor kan naturligtvis användas för att bekosta marknadsföring men hur löser vi det rent praktiskt? Pengar kan lätt föras över till ett konto via t.ex. Swish eller Paypal men vem äger sedan pengarna?
Linuxmint.se måste då rimligen vara en organisation med styrelse, protokollförda beslut, revisorer m.m.

Ja, det kan bli svårt som du säger. Men vi får väl helt enkelt donera en slant till Carl-Uno när det är dags att betala för domän/hotell, för det är inget han ska stå för själv tycker jag.

05.03.13
Även märkt att man kommer till någon helt annan sida när man går till linuxmint.se via mobilen. Vad är anledningen till detta?
jkw
Munk
 
Inlägg: 30
Blev medlem: tis feb 12, 2013 12:25 am

Re: Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav Mikael » sön nov 24, 2019 2:31 pm

Ingen uppdatering sedan 2017-08-23 :!:

Jag föreslår att sidan görs om till att vara mer neutral och informativ. Att första sidan i princip bara berättar var man hamnat *) och något i stil med "..vill du veta mer - använd länkarna ovan"

*) Texten i vänsterpalten
LINUX MINT SWEDEN
linuxmint.se är den officiella svenska supportsidan för Linux Mint.

flyttas in.

Jag skulle nog dessutom vilja se att temat/bakgrunden är likadan som hos https://linuxmint.com om detta skulle vara tillåtet.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav Jan-Olof » mån nov 25, 2019 11:21 am

Ja, där har jag dåligt samvete... Tycker det är svårt att hitta ämnen som kan vara tillräckligt intressanta för andra. Visserligen är det fritt fram för alla medlemmar att skicka förslag men hittills har det inte hänt. Jag tror också att det mesta egentligen passar bättre som inlägg här i forumet. Speciellt texter av typen "så här gjorde jag..." tycker jag skulle var intressanta.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav Mikael » mån nov 25, 2019 2:54 pm

Ja, det är lite därför jag tänkte att sidan dels skulle vara "igenkänningsbar" för just Mint samt att den alltid ska kännas fräsch, utan något datum.
I princip bara som en portal som länkar till forumet, installationsanvisningar osv.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav Mikael » mån nov 25, 2019 9:48 pm

Kanske denna länk kan få en given plats:
https://fit-iot.com/web/products/mbm2/
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav Mikael » sön feb 02, 2020 10:52 am

Är det verkligen ingen fler som har synpunkter på hemsidan?

Om jag som ny Mint-användare skulle besöka https://linuxmint.se är det bland det första jag ser datumet 2017-08-23.
Jag skulle då, i det läget, tolka hemsidan som inaktuell och inte flytta blicken till vänsterspalten för att se ex. Monthly News – January 2020 samt lämna sidan.

https://pcforalla.idg.se har på sin hemsida en liten ruta som visar del av innehållet från "deras" forum.
Skulle inte det vara något även för linuxmint.se?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav Marie SWE » sön feb 02, 2020 5:41 pm

Hejsan :)

Jaa att se datumet 2017 känns ju inte direkt uppdaterat..
Frågan är om den nyhetsgrejen som är på förstasiden, som har datumet 2017, kanske ska finnas i en undermeny/sidoflöde..
Startsidan det första man ser kanske kan vara en mer sammanfattning av linux mint LMDE som produkt osv.. Kanske ett bildspel likt Asus har på sin hemsida https://www.asus.com/se/ Men att här så kan man se de olika skrivbordsmiljöerna i mint och lmde, kanske några printscreen bilder från forumet, download av mint osv..

Bara en spontan tanke.
Marie SWE
 

Re: Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav Mikael » lör maj 09, 2020 11:08 am

Går det inte att slänga in detta med Warpinator som återfinns på bloggen?

Bara för att det ska finnas något nyare.

I samband med Linux Mint Ulyana introduceras ett nytt fildelningsverktyg som gör det riktigt enkelt att skicka och ta emot filer över det lokala nätverket.
Clem skriver:
Som ni vet använde vi ett löjligt klingande namn för att börja arbeta med detta projekt och vi letade efter ett nytt namn för det. Vi fick ett stort antal förslag, som vi övervägde och som vi matchade mot varandra. Det fanns en hel del bra namn, men de roliga låter inte så bra som originalen och de seriösa lät för mycket som en Web 2.0-tjänst. Så efter att ha tittat på namn som "Ethernator", "Datanator", "XFiles", "Overcast", "Capsule", "DropZone", gick vi äntligen tillbaka till det ursprungliga namnet och beslutade att hålla oss till det. ”Warpinator” låter löjligt, men många gillade det och efter att ha hört det så mycket vänjer vi oss på det.

Warpinator krypterar kommunikationen i nätverket och inkluderar alla funktioner som planerades för den denna utgivningscykel.
Den fick en ny ikon och det enda som saknas nu är översättningar.

Det negativa är att fildelning bara kommer att fungera mellan datorer med Linux
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav Jan-Olof » lör maj 09, 2020 7:13 pm

Tack för förslaget! Nu finns texten, något omformulerad, på startsidan.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav Mikael » lör maj 09, 2020 10:59 pm

Toppen!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav Mikael » ons jul 15, 2020 8:36 am

Nu kanske det kan vara läge att fylla på med "svensk" info om Ulyana på hemsidan?
Att hon är släppt i skarp version , att hon inte finns för 32-bitar och lite märkbara förändringar.
;)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Dags att ändra lite på sidan+forum?

Inläggav Mikael » tis sep 01, 2020 3:30 pm

Nu kanske det går att uppdatera sidan med en översättning av "WebApp Manager" från https://blog.linuxmint.com/?p=3960

Bara för att uppdatera med något...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Nästa

Återgå till Webbsidan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst