Wine-skolan

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Re: Wine-skolan

Inläggav LennartL » fre feb 22, 2019 7:17 pm

Varför får man detta i terminalen när man skriver winecfg.
Den öppnar upp den rutan med wine men varför en massa terminalen?

lennart@lennart-H ~ $ winecfg
000d:err:wincodecs:PngEncoder_CreateInstance Failed writing PNG because unable to find libpng12.so.0
000d:fixme:ole:CoCreateInstanceEx no instance created for interface {00000103-a8f2-4877-ba0a-fd2b6645fb94} of class {27949969-876a-41d7-9447-568f6a35a4dc}, hres is 0x80004005
000d:err:menubuilder:convert_to_native_icon error 0x80004005 creating bitmap encoder
000d:err:wincodecs:PngEncoder_CreateInstance Failed writing PNG because unable to find libpng12.so.0
000d:fixme:ole:CoCreateInstanceEx no instance created for interface {00000103-a8f2-4877-ba0a-fd2b6645fb94} of class {27949969-876a-41d7-9447-568f6a35a4dc}, hres is 0x80004005
...
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Wine-skolan

Inläggav Raggos » lör feb 23, 2019 9:55 am

Kan det vara så att det fattas några paket? När jag följde guiden på Wine HQ kom en anvisning om att även installera Gecko och Mono.
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » lör feb 23, 2019 10:17 am

Ja, när man använder PlayOnLinux (som inte är ett alternativ till Wine utan ett grafiskt verktyg för Wine) och där väljer att installera ett program i en annan version av Wine än systemet så behöver Gecko och Mono installeras, vilket PlayOnLinux tar hand om.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav LennartL » lör feb 23, 2019 10:19 am

Gecko och Mono är installerade från början.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Wine-skolan

Inläggav Raggos » lör feb 23, 2019 4:10 pm

OK!
Enklast är nog att börja om, starta pakethanteraren Synaptic och ta bort de paket av Wine som är installerade och följ sedan guiden Jan-Olof skrivit. Eventult börja först med sudo dpkg --add-architecture i386.
Nedan har du en komplett guid för Ubuntu/Mint.

https://wiki.winehq.org/Ubuntu
Raggos
Ninja
 
Inlägg: 124
Blev medlem: lör jun 11, 2011 8:18 am

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » sön feb 24, 2019 12:30 am

LennartL skrev:Varför får man detta i terminalen när man skriver winecfg.

Har aldrig sett någonting sådant tidigare. Om jag skall gissa så kanske det kan bero på att du valde att följa en guide som är avsedd för en annan version av Mint än den du använder.

Installationsprogrammet hämtar och installerar rätt versioner av Gecko och Mono. Man behöver bara bekräfta att de skall installeras. architecture i386 finns förinstallerat i alla utgåvor av Mint utom LMDE.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » sön jul 07, 2019 10:02 am

Alla som använder versionerna staging eller devel bör undvika att uppdatera till 4.12 som publicerades 2019-07-05. Den innehåller ett fel som gör att wine kraschar. Felet har hittats och det kommer snart en ny uppdatering.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » mån jul 08, 2019 8:06 am

Hämtade just den uppdaterade versionen 4.12.1 och den fungerar åter normalt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » ons nov 06, 2019 12:06 am

Kan bekräfta att den automatiska uppdateringen i Disgen 2019 fungerar:

Disgen, uppdatering.png
Disgen, uppdatering.png (24.78 KiB) Visad 15388 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » mån jul 20, 2020 9:22 am

Mikael skrev:Nästa test blev med programmet My Phone Explorer.
Jag började förutsättningslöst utan att kolla vad vi gjort tidigare i viewtopic.php?f=16&t=303&p=1262&hilit=explorer#p1262

En liten återkoppling.
Uppgraderingen till Ulyana sabbade möjligheten att starta de Windowsprogram jag hade i PlayOnLinux varför jag blev vrång och tog bort allt.
Började senare om då jag ville installera My Phone Explorer igen (finns inget motsvarande i Linuxmiljö).
I PlayOnLinux när man ska installera något, låt säga IrfanView, och man inte har någon virtuell disk sedan tidigare får man i guiden en uppmaning att fylla i namn. Det framgår inte att det är namnet på den virtuella disken varför jag skrivit det namn som programmet, som jag är på väg att installera, heter.
Nu när jag vet bättre skapade jag en disk som fick heta Windows 10 och jag valde att det skulle vara en 64-bitars disk (ja eller typ operativ blir det ju som). Ändrade i inställningarna för Wine, fast via PlayOnLinux, att det var W10 som skulle emuleras. När jag så installerade My Phone Explorer fick jag flera olika felmeddelanden som jag googlade och löste men jag fick inte till allt ändå. För att inte göra en längre utläggning än så, så är det så att programmet jag skulle installera är av typ 32-bitars. När jag skapade en ny disk/os som denna gång fick vara 32-bitars och där jag emulerade Windows 7 i stället så gick allt mycket bättre. Det var bara vbrun6 som behövde läggas till. (VisualBasic Runtime 6.0)

Det kan alltså vara en fördel att installera 32-bitarsprogram på en 32-bitars disk och 64-bitars i en 64-bitars disk.
Jag vet inte hur man hanterar detta i "native" Wine. Via Crossover kallades dessa för "bottles".
20200720102021.png
20200720102021.png (27.18 KiB) Visad 14785 gånger


Den till synes avhuggna texten beror på att jag använder Mint-Y som tema och det är bara Mint-X som visas korrekt...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » ons jul 29, 2020 5:57 pm

Så här installerar man den senaste versionen (just nu 5.0.1) av Wine i Mint 20.

Biblioteksfilerna för FAudio finns nu i Mints paketförråd så de behöver inte längre hämtas separat som i Mint 19.3 och tidigare. Öppna ett terminalfönster och skriv:

Kod: Markera allt
wget -O - https://dl.winehq.org/wine-builds/winehq.key | sudo apt-key add -
sudo add-apt-repository 'deb https://dl.winehq.org/wine-builds/ubuntu/ focal main'
sudo apt update
sudo apt install --install-recommends winehq-stable

Gör sedan:
Kod: Markera allt
winecfg

så skapas/uppdateras den mapp som Wine ser som sin "hårddisk".
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » mån nov 22, 2021 5:35 pm

Smed 12

Smedskivan är ett register som används av släktforskare. Den senaste versionen, Smed 12, fungerar lite annorlunda än tidigare versioner. Den använder programmet Holger (https://www.holgerdata.se) som därför måste finnas installerat. För den som inte har Holger medföljer en demoversion.

Har provat några olika sätt att installera. Det bästa var följande:
Sätt i USB-minnet, det öppnas automatiskt. Högerklicka på en tom yta i minnet och välj Öppna i terminal. Skriv sedan wine H8demo.exe för att starta installationen.

Godkänn alla val. När installationen är klar kan det hända att programmet hänger sig med meddelandet "Can't find page". Tryck i så fall Ctrl-c för att avbryta och stäng sedan fönstret.

Enligt instruktionerna för Windows måste USB-minnet vara anslutet till datorn när databasen skall användas. Det måste alltid vara anslutet till samma USB-port annars kan programmet strejka. Gör så här för att slippa detta och få en smidigare lösning:

Gå till mappen .wine/drive_c/HolgerData/data (observera att sökvägen börjar med en punkt - .wine är en dold mapp) och skapa undermappen Smed 12. Kopiera sedan smed10, smed11, smed12PC, Hur man söker_PC.pdf och smed12PC.ho8 från USB-minnet till den nya mappen Smed 12. Stäng fönstret och avmontera USB-minnet.

Starta Holger 8 demo. Välj Arkiv, Öppna databas. Klicka sedan på Bläddra, gå till mappen Smed 12 och öppna filen smed12PC.ho8. Programmet öppnar då en antavla.

Nästa gång du startar Holger så är smed12-databasen förvald och kan öppnas direkt.

Läs dokumentet Hur man söker_PC.pdf för att få söktips.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » lör nov 05, 2022 11:50 pm

Skulle vilja få Portable Kanban att köras via Wine.
Det är ett enkelt program och det är inte dagsfärskt. Jag har använt den i Windowsmiljön och då eftersom programmet bara "kan" det jag behöver, ingen registrering eller liknade som de "stora" som ex. Trello.
Egentligen behöver jag inte använda det men det vore kul om det gick att få igång eftersom jag tycker att det liksom matchar Linux-filosofin med sin enkelhet och att den är gratis.
https://edgars.lazdini.lv/portable-kanban/

Inget att installera bara att köra.
Jag får massor av felmeddelanden och antagligen beror de på att de medföljande dll-erna inte är registrerade? Hur gjorde man det nu igen? Som i Windows med regsrv?

Wine fungerar i sig då jag ex. kan köra MyPhoneExplorer.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » sön nov 06, 2022 6:54 pm

Ska se om jag får tid att kolla. En nackdel är programmet tydligen kräver .NET 4.6.2 eller senare...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » sön nov 06, 2022 9:10 pm

Ja registrering av dll-er var inte lösningen.
Jag installerade PlayOnLinux och där tog jag .net 4.0 men fick då ett meddelande via en dialogruta och det felmeddelandet gjorde att jag prövade med .net 4.80 men som vanligt med POL så verkade det som att installationen av den aldrig slutfördes varför jag gav upp..
Känns inte längre "viktigt" - kanske bättre att hitta annan sådan mjukvara för Linuxmiljön i så fall.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

FöregåendeNästa

Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster