Timeshift

Timeshift

Inläggav Mikael » tor jun 28, 2018 8:18 pm

Någon som använder, eller har använt Timeshift, och kan dela med sig av erfarenheter?

Tänkte närmast inför uppgradering till 19.
Jag brukar bara kopiera (vanlig filkopiering) min Home till annan disk.
Skulle något strula är det inte värre än att man gör en ren installation på nytt, det går ju ändå ganska fort.

Men är nu nyfiken på Timeshift. :geek:
Just nu har jag bara en USB-disk som jag INTE kan formatera till annat än det NTFS som finns på den, med en massa data som måste få finnas kvar.
Sedan har jag ju min rätta systemdisk, dock ingen ledig partition just nu.
Hm. jag har ju plats för minneskort men troligen inget kort med tillräcklig storlek och det gäller nog även vanliga USB-minnen..

Input tack!
Senast redigerad av Mikael fre jul 24, 2020 10:33 am, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Timeshift

Inläggav Jan-Olof » fre jun 29, 2018 12:15 am

Jag försökte prova Timeshift när jag testade föregående version av Mint. Mina erfarenheter av programmet är:

Programmet använder inte någon separat partition utan kopierar till en vanlig mapp.

Att använda en enhet som ansluts via USB eller liknande tar alldeles för lång tid - det är många GB som skall kopieras första gången. Det krävs alltså att båda enheterna - både den som programmet läser från och den som det skriver till - klarar rejält höga hastigheter. Jag begärde att få med en notering om detta i installationsguiden, men det godkändes inte.

I Mint 19 "Tara" står det i anvisningarna för Timeshift:
"Vi rekommenderar att du sparar minst två dagliga kopior och ytterligare två från systemstart. Om ett fel skulle uppstå kan du återställa datorn med hjälp av en sådan systemkopia."

Det blir mycket kopierande...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Timeshift

Inläggav Mikael » fre jun 29, 2018 5:08 pm

Jag testade "Guide" (knappen i GUI't) och valde där som metod RSYNC eftersom den medgav annan disk.
Valde mitt minneskort (hade ett på 32 GB) som plats, valde ingen av de alternativ som fanns för automatisk backup.
Därefter knappen Skapa.

På minneskortet har det mycket riktigt skapats "vanliga" mappar där även Home/[user] fanns med, dock tom.
Har 18.7 GB ledigt av de 32.

Frågan är då hur, eller när, jag återställer detta?
Alltså om allt har "skitit sig".

Ska jag starta upp en Live-DVD/-USB och där starta Timeshift för att återställa eller måste jag först installera OS'et på nytt för att därefter köra Timeshift som återställer det som jag hade det?

Och - om jag i den skapade mappen för Home/[user] kopierar över mina dokument i min Home/[user], kommer de då också att följa med vid en återställning? Eller sabbar jag någon (typ) checksumma om jag modifierar filerna som nu finns på minneskortet?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Timeshift

Inläggav Jan-Olof » lör jun 30, 2018 12:25 am

Ska jag starta upp en Live-DVD/-USB och där starta Timeshift för att återställa eller måste jag först installera OS'et på nytt för att därefter köra Timeshift som återställer det som jag hade det?

Ja, det är ju en viktig fråga. Om operativsystemet inte går att starta så gissar jag att det går med ett installationsmedia. Om man inte kan välja enhet i Timeshift så går det kanske att göra chroot till rätt enhet och starta programmet därifrån.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Timeshift

Inläggav Mikael » lör jun 30, 2018 11:02 pm

Första Google-träffen gav denna:
https://itsfoss.com/backup-restore-linux-timeshift/

B. Restoring your Linux system
1. From the same OS
When you can still log onto to your OS and want to go back to a previous state of your PC, just launch Timeshift from Menu or Dash and select a Restore Image and hit restore. That’s all.

2. Restoring when you can’t log into your Linux system
This section is for systems which can’t log into a Graphical Environment, are completely formatted or damaged beyond repair.
You’ll need a Live USB. I very highly recommend you to always keep either a Ubuntu Live USB or an Ubuntu DVD with you as this can be a lifesaver. There is no excuse for not having this.
Suggested read
How To Install Ubuntu Alongside Windows 10
Anyway, boot into a live session and download and install Timeshift using the same above install instructions (yes, you can install applications in live sessions).
After installation, launch the application and browse to your backup location and select restore (yes, you can access your hard drive using a live session).
I recommend you let timeshift install the bootloader again.


Tillägg: Dock får man väl hoppas att man slipper..

Mera tillägg: Ser att man stavat lite fel... Ubuntu ska ersättas med Mint :lol:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Timeshift

Inläggav Mikael » ons jul 04, 2018 7:00 pm

Ja, fick då möjlighet att testa återställning då det "sket sig" med Tara, se viewtopic.php?f=15&t=857&p=5101#p5101.

Startade upp med ett USB med Xfce 18.3, startade Timeshift men den hittade inte någon återställning direkt vid uppstart.
Körde då guiden och pekade dit återställningen fanns och sedan tog det inte lång stund att återställa.

Vid backup'en hade jag inte inkluderat Home, men jag kopierade undan den innan Tara, och jag har inte än sett att jag behöver återställa något.
Det tema jag hade laddat hem till Tara (eg. för att se om fler fönsterramar medföljde, vilket det inte gjorde) finns dock kvar liksom den uppsättning ikoner jag valde då.

Nu ligger jag lite lågt med att skapa någon ny Timeshift-backup.
Och Tara, ja hon får nog vänta...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Timeshift

Inläggav Jan-Olof » fre feb 15, 2019 10:10 am

Har nu använt Timeshift ett tag i Mint 19.1. Programmet fick använda ett SD-kort som enhet för att spara enbart systemkopior.

Från början hade jag fem kopior sparade och det fanns då gott om plats. Efter ett tag upptäckte jag att Timeshift slutat fungera på grund av utrymmesbrist (man får inte någon som helst varning om detta). Tog då bort kopiorna och startade på nytt med ett mindre antal. Efter bara några dagar var allt utrymme åter förbrukat. Gick då ned till 2 kopior. Kollade idag (Menyn, Administration, Timeshift) - och:

Timeshift_1.png
Timeshift_1.png (9.56 KiB) Visad 24744 gånger

Har nu ändrat till att bara spara en (1) kopia för den senaste veckan. Får se om den också lyckas fylla minneskortet...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Timeshift

Inläggav Mikael » fre feb 15, 2019 6:20 pm

Ja, jag har dedikerat en hel disk á 500 GB för ändamålet.
Tar inte backup av mina filer men kanske skulle kunna göra det med egentligen.

20190215174611.png
20190215174611.png (70.55 KiB) Visad 24922 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Timeshift

Inläggav Jan-Olof » fre feb 22, 2019 3:41 pm

Genom att bara spara 1 kopia för den senaste veckan så fungerar det, ännu så länge, utan att kortet blir fullt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Timeshift

Inläggav Jan-Olof » lör apr 20, 2019 4:30 pm

Men snälla... :roll:

Timeshift 2019-04-20.png
Timeshift 2019-04-20.png (16.64 KiB) Visad 24963 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Timeshift

Inläggav Mikael » lör apr 20, 2019 5:39 pm

Gjorde nyss en körning.
Filhanteraren visade 367.1 ledigt före och 360,4 ledigt efter = 6,7 GB tog backupen.
Timeshift visade 392,1 före och 385,5 efter = 6,6 GB
Då alltså ingen kopiering av "mina filer".

Hur stort är minneskortet?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Timeshift

Inläggav Jan-Olof » lör apr 20, 2019 7:21 pm

Ja, ungefär 6 GB per kopia är vad jag räknar med. Utrymmet borde därför inte vara något problem. Att det för några månader sedan fick plats flera kopior på kortet och att det nu inte får plats en enda får mig att undra. Kan inte se att programmet skapar några dolda filer som tar upp plats. Har nu städat bort den kopia som fanns och bytt SD-kort.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Timeshift

Inläggav Jan-Olof » sön apr 21, 2019 12:21 pm

Gjorde en ren systemkopia på det nya kortet. Den tog elva GB. Alltså mycket mer än de 6 jag räknat med :oops: Ser också på skärmbilden från mitt inlägg kl 16:30 igår att fältet "Tags" är tomt. Jag tolkar detta som att den kopieringen har misslyckats, vilket verkar hända ibland av någon anledning. Den felaktiga kopian ligger då ändå kvar.

Ett SD-kort på 32 GB kan alltså räcka för att skapa 1 (en) kopia per vecka (11 GB för den aktuella kopian plus 11 GB, för förra veckans kopia som ligger kvar tills den nya har skapats, plus knappt 10 i reserv).

Här måste man också tänka på att kortläsare i äldre datorer kanske inte kan hantera ett så stort kort.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Timeshift

Inläggav Mikael » tis jul 05, 2022 12:53 pm

Välkommen funktion:
In rsync mode, Timeshift now calculates the required space for the next snapshot and skips it if performing that snapshot lead to less than 1GB free space on the disk.

https://blog.linuxmint.com
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Timeshift

Inläggav Mikael » fre jan 13, 2023 9:03 pm

Mikael skrev:Välkommen funktion:
In rsync mode, Timeshift now calculates the required space for the next snapshot and skips it if performing that snapshot lead to less than 1GB free space on the disk.

https://blog.linuxmint.com

I en framtida version - kan man hoppas på att den beräknade återstående tiden hamnar någorlunda rätt?
Nu har det under halvtimmes tid stått att det är 00:00 kvar...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Nästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron