Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Marie SWE » lör aug 18, 2018 8:15 pm

Hejsan igen.
Då firefox fått hjärnsläpp med nyare versionen, så tänkte jag installera sista utgåvan av 59..
Jag laddade ner Firefox-59.0.3.tar.bz2 Jag har packat upp den och sedan tog det stopp.

Jag sökte lite här inne på att installera tar.bz och installera tar.. men det gick inte så bra :lol:
När jag testade google så fick jag nonsens tillbaka som vanligt.... google har något emot mig, för så fort jag ska söka efter saker, så kommer bara irrelevanta sökträffar upp. :?

Vet ni om någon guide?

Det jag hittade var att det ska följa med en readme fil eller install fil med information med tar paket... men det finns inte med i filen ovan..
Går det använda programhanteraren eller finns det några setupfiler man kan köra? (japp jag är microsoftskadad) :oops:

Ha det bästis. :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Mikael » lör aug 18, 2018 8:30 pm

Först kanske man kan undra varför man har just .tar.bz2?
Båda fil-tilläggen avser arkivfiler. Lite som att man skulle ha .rar.zip
Fast tror att tar bara samlar ihop filerna, bz2 komprimerar. Och det spelar ju ingen större roll när Arkivhanteraren begriper vad det är frågan om och packar upp innehållet.

Firefox kan man tydligen packa upp över sin befintliga installation, eller köra från valfri plats.
Se https://help.ubuntu.com/community/Firef ... illaBuilds
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Marie SWE » lör aug 18, 2018 8:59 pm

Okej.. jag testade att återinstallera 61 och sedan kopiera över filerna från 59... Men 61 startar iallafall.

Jag ska kika på länkarna strax

Edit:

Det komiska är att om jag går in i .mozilla/firefox och högerklickar på starta på Firefox filen, då startar version 59.. men klickar jag på ikonen firefox via menyn, så startar version 61 :lol:
så det verkar som firefox gömmer sig någon annan stans
Marie SWE
 

Re: Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Marie SWE » lör aug 18, 2018 9:56 pm

fy så onödigt komplicerat det är..

Kan man på något sätt byta ut genvägarna i menyn så den söker upp min 59 version?
Jag testade att radera cashfiler och allt jag hitta o sedan göra en offline sudo apt install firefox när jag stod i katalogen .Mozilla/firefox Men det gick inte.. när jag koppla upp datorn o gjorde samma sak så installerades version 61.

Jag tog bort katalogen firefox med allt innehåll som ligger .Mozilla/firefox och klickade på starta firefox via menyn..
Otroligt, men firefox startar :shock:
Den skapade en ny mapp med namnet firefox.. i den skapade den mapparna:
2dfrpuhj.default
Crash Reports
Pending Pings
och en fil: profiles.ini

Skulle jag gå in i windows c:\Program\mozilla och ta bort mappen Firefox Då skulle inte programmet starta igen..

Hur attan går detta ihop?

fy så frustrerande när man inte kan Linux uppbyggnad. :?
Marie SWE
 

Re: Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Marie SWE » lör aug 18, 2018 10:39 pm

Nu har jag försökt i över tre timmar att installera firefox 59.. uppenbart så är det inget för Linux nybörjare.

Så jag har 2alternativ.
Är det någon här inne som har den svenska versionen av Firefox 59 eller 59.0.1 eller 59.0.2 eller 59.0.3 i deb format som inte är kompromissad i koden?

alternativ 2 är att installera om datorn med mint18 där 59 ingick och förhindra uppgradering.

Smidigast skulle ju vara att installera firefox enbart. :roll:

Nu ska jag ta dusch, så jag inte slår sönder datorn.

Ha det bäst. :)
Marie SWE
 

Re: Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Jan-Olof » lör aug 18, 2018 11:17 pm

Mikael skrev:...tror att tar bara samlar ihop filerna, bz2 komprimerar.

Rätt uppfattat. Om man däremot hade ett arkiv med ändelsen .rar.zip så skulle det vara ett rar-arkiv (komprimerat) som bara var inlagt i ett zip-arkiv utan någon ytterligare komprimering.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Mikael » lör aug 18, 2018 11:33 pm

Kanske inte som .deb men här finns alla releaser av FF:
https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/

Om en webbläsare krånglar så pass som FF nu gör, även om det är enkelt om man vet hur man ska göra, medan andra webbläsare inte krånglar på detta sätt ser jag det som en anledning att byta..
(Just nu kör jag med Chromium, även o FF också finns installerad)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Marie SWE » sön aug 19, 2018 12:53 am

Mikael skrev:Kanske inte som .deb men här finns alla releaser av FF:
https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/

Om en webbläsare krånglar så pass som FF nu gör, även om det är enkelt om man vet hur man ska göra, medan andra webbläsare inte krånglar på detta sätt ser jag det som en anledning att byta..
(Just nu kör jag med Chromium, även o FF också finns installerad)


Det är via den länken jag hämtade hem 59.0.3 an.. Men den går inte installera. som du ser tidsmässigt på mitt första inlägg, så har jag försökt över tre timmar utan att lyckas.
Så jag tänker inte försöka igen, Min version av Linux kan inte installera tar filer på användarnivå.. jag behöver lära mig Linux i något år till antar jag för att programera ett program som kan installera program.
För det finns inga guider, det finna inga externa installationsprogram som kan installera tarbollar eller vad det kallas när det ser ut som det gör när man packar upp Firefox-59.0.3.tar.bz2 filen.

Nu har jag hållt på med Linux i snart 4 eller fem månader... Jag börjar inse mig besegrad utan att gå utbildning på det.. Microsofts olika system tog inte så här lång tid att lära sig.. Server 2012 lärde jag mig på ettpar veckor, så det är inte att jag har svårt för datavärlden.. Problemet är kanske att jag är för duktig på microsofts system, att jag inte kan tänka bakvänt
Jag har ju inte ens börjat med något avancerat ännu.. bara sätta upp nätverk, dual boot och lite custom utseende.. och det går inte att installera ett patetiskt program ens :lol: :lol: :lol:

Allt som har med google att göra undviker jag.. Men jag har hört att många är nöjda med crome. :D

Anledningen att jag inte är nöjd med 60 och uppåt är att de har tagit bort vissa funktioner.. där av ville jag ha 59..

Men jag tycker det fortfarande är riktigt skumt att det inte går att installera äldre program på användarnivå. i windows tar det 3minuter att avinstallera firefox 61 och installera firefox 59..
Det kanske är något jag missat att installera i Linux för att installera äldre versioner av firefox.

Det blir att installera om datorn med mint 18 så jag får firefox 59 igen..
Så se tråden som avslutad.

Ha det bästis.
Marie SWE
 

Re: Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Jan-Olof » sön aug 19, 2018 9:19 am

Det är lätt att bli otålig, men vänta lite - det går säkert att plocka fram något. Under tiden kanske jag får tipsa dig om ett litet program, aptoncd, som är väldigt praktiskt att ha till hands. Programmet används för att göra säkerhetskopior av installerade program. Namnet till trots så behöver man inte bränna någon CD utan det räcker att skapa avbilden. Den kan sedan enkelt packas upp och .deb-paketen flyttas dit man vill. Installeras via Programhanteraren.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Mikael » sön aug 19, 2018 11:15 am

Precis samma argument hade jag när jag tänkte överge Linux, ska det vara så jävla svårt får det vara..
Men jag fick mig en spark i baken, att ta mig samman och ge en ärlig chans.
(I ett annat forum och av en medlem som heter Peetra men om det är samma Peetra som står här på alla sidor längst ner vet jag inte)

Och det gjorde jag och jag ångrar mig inte.
Jag ler bredare och bredare när jag läser om alla som har problem med Windows 10 och tänker nåt i stil med "skyll dig själv".
Jag sitter inte med samma djupa kunskap som ex. Jan-Olof men jag börjar nog kunna anse mig vara en van användare av Linux Mint.

Visst har Mozilla krånglat till det i onödan kan man tycka, varför i jösse namn inte bara fixa en .deb till användarna...
Men jag antar att det beror på att man i stället levererar FF "as is" och som passar i princip alla Linux-distar.

Att installera .tar.gz2 eller .tar.bz2 blir lite fel uttryck.
Det skulle bli som att ställa frågan hur installerar man en .zip?

Alla är komprimerande arkiv och vad de innehåller beror ju på vad den som skapat filen har valt.
Man kan ju ladda ner en .zip som innehåller en setup.exe men man kan ju även ladda hem en .zip som innehåller hela programmappen, som en sk. "Portable".
Och så tycks Mozilla ha gjort.

Jag packade upp innehållet till en mapp som inte är någon standardmapp: /home/mint/SoftWare
I den uppackade mappen kunde jag starta Firefox genom dubbelklick på firefox enligt bild.
Som en Portable.
Bilagor
firefox_036.png
firefox_036.png (69.52 KiB) Visad 17079 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Jan-Olof » sön aug 19, 2018 3:26 pm

Provade att göra så här:
* Installerade APTonCD.
* Startade programmet.
* Klickade på Skapa.
* Väntade tills det läst in listan med installerade program.
* Avmarkerade det första programmet i listan (för att kunna fortsätta - bugg i programmet?).
* Valde Redigera, Avmarkera alla.
* Bläddrade ned och valde de tre paket som hör till Firefox.
* Klickade på Bränn.
* Klickade på Verkställ.
* Svarade Nej på frågan om att bränna avbilden på en skiva.
* Avslutade APTonCD.

Resultatet blev en ISO-fil med namnet aptoncd-20180819-CD1.iso. Denna innehåller de tre .deb-paketen och lite annat som programmet anser att man kan behöva. Högerklicka och montera.

Just i det här fallet ville du, Marie, ha en äldre version av Firefox. En möjlighet är då att göra det här med ett installations-USB och spara .deb-paketen på en annan enhet så att de sedan kan installeras där du vill ha dem.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Marie SWE » mån aug 20, 2018 6:41 pm

Jan-Olof skrev:Det är lätt att bli otålig, men vänta lite - det går säkert att plocka fram något. Under tiden kanske jag får tipsa dig om ett litet program, aptoncd, som är väldigt praktiskt att ha till hands. Programmet används för att göra säkerhetskopior av installerade program. Namnet till trots så behöver man inte bränna någon CD utan det räcker att skapa avbilden. Den kan sedan enkelt packas upp och .deb-paketen flyttas dit man vill. Installeras via Programhanteraren.


Jan-Olof skrev:Provade att göra så här:
* Installerade APTonCD.
* Startade programmet.
* Klickade på Skapa.
* Väntade tills det läst in listan med installerade program.
* Avmarkerade det första programmet i listan (för att kunna fortsätta - bugg i programmet?).
* Valde Redigera, Avmarkera alla.
* Bläddrade ned och valde de tre paket som hör till Firefox.
* Klickade på Bränn.
* Klickade på Verkställ.
* Svarade Nej på frågan om att bränna avbilden på en skiva.
* Avslutade APTonCD.

Resultatet blev en ISO-fil med namnet aptoncd-20180819-CD1.iso. Denna innehåller de tre .deb-paketen och lite annat som programmet anser att man kan behöva. Högerklicka och montera.

Just i det här fallet ville du, Marie, ha en äldre version av Firefox. En möjlighet är då att göra det här med ett installations-USB och spara .deb-paketen på en annan enhet så att de sedan kan installeras där du vill ha dem.


Jag tackar för tipset, jag ska kika på det framöver.. Jag löste problemet genom att installera en äldre version av Linux mint.. det gick på 20minuter att installera om datorn.. och ingen tre timmars frustrerande olycka som den här tråden skapades utav. :lol:

Men ett litet tips/önskemål, det skulle vara en liten klistrad guid under Program till Linux Mint på hur man installerar ett program utan deb installationspaket.. som exempel med en äldre version av firefox, hur man installerar den när inget installationspaket existerar..
Spånar lite...
Går det att skapa ett universalt skript som fungerar i alla mint versioner eller i alla Linux versioner där man bara byter ut namnen i skriptet för att installera olika typer av program som ligger nerpackade i tar.bz2 eller .rar eller .zip likt firefox. (jag använder firefox som exempel då jag inte kan rada upp liknande program som kommer utan automatisk installationspaket som kan köras fristående likt exe filer eller via Programhanteraren)

Jag har en liiitenb aning om att jag inte är ensam ny användare på Linux som frustreras över att det är onödigt komplicerat att installera programvara som inte har .deb eller finns att hitta via programhanteraren.

Så jag vill föreslå detta som ett litet förslag. :D
Om jag kunde så skulle jag gärna ställa upp o skriva en sådan själv.
Marie SWE
 

Re: Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Marie SWE » mån aug 20, 2018 7:04 pm

Mikael skrev:Precis samma argument hade jag när jag tänkte överge Linux, ska det vara så jävla svårt får det vara..
Men jag fick mig en spark i baken, att ta mig samman och ge en ärlig chans.
(I ett annat forum och av en medlem som heter Peetra men om det är samma Peetra som står här på alla sidor längst ner vet jag inte)

Och det gjorde jag och jag ångrar mig inte.
Jag ler bredare och bredare när jag läser om alla som har problem med Windows 10 och tänker nåt i stil med "skyll dig själv".
Jag sitter inte med samma djupa kunskap som ex. Jan-Olof men jag börjar nog kunna anse mig vara en van användare av Linux Mint.

Visst har Mozilla krånglat till det i onödan kan man tycka, varför i jösse namn inte bara fixa en .deb till användarna...
Men jag antar att det beror på att man i stället levererar FF "as is" och som passar i princip alla Linux-distar.

Att installera .tar.gz2 eller .tar.bz2 blir lite fel uttryck.
Det skulle bli som att ställa frågan hur installerar man en .zip?

Alla är komprimerande arkiv och vad de innehåller beror ju på vad den som skapat filen har valt.
Man kan ju ladda ner en .zip som innehåller en setup.exe men man kan ju även ladda hem en .zip som innehåller hela programmappen, som en sk. "Portable".
Och så tycks Mozilla ha gjort.

Jag packade upp innehållet till en mapp som inte är någon standardmapp: /home/mint/SoftWare
I den uppackade mappen kunde jag starta Firefox genom dubbelklick på firefox enligt bild.
Som en Portable.


Joo jag är lika nära på att ge upp Linux som det är månader kvar till valet.... för att göra en liten korkad jämförelse.*hahaha* :lol:
Men jag blir mer eller mindre tvungen till att nöja mig med att ha Linux till surf och sedan använder jag win7 tills 2020 online och där efter offline..
Jag har lagt flera månader på Linux med minimala framsteg.. tyvärr har jag inte tiden att sitta vid datorn en timma om dagen för att lära mig Linux via böcker och studier som verkar krävas.. Nu är hösten här och jag har lite andra projekt som har högre prioritering.. så min tid att lära mig grunden har tyvärr passerat. :(

Jo jag vet att det är fel uttryck att installera från tar.bz2.. Det var därför jag skrev att jag hade packat upp programmet från tar.bz2 o sedan försökte installera det.
När man inte vet det tekniska termen för ett program utan installationsprogram så måste man försöka förklara det med andra ord... Annars kommer ni ju inte förstå om jag bara säger att jag försökte installera ett program men det går inte... då undrar ni ju vad det är för typ av program.. kom programmet med fristående installationsprogram/skript eller var det via programhanteraren..
Se inte för noga på mina termer utan innebörden*leeer* ;)
Det är bara i windows jag kan prata i 100% tekniska termer.... ännu iallafall.. om några år om jag inte ger upp, så kanske jag kan vara mer tekniskt korrekt i mitt linuxprat. :mrgreen:

ja precis, det var det jag beskrev oxå att när jag packat upp firefox 59 så kunde jag göra det via att klicka på filen i den uppackade mappen. Men så fort jag försökte starta firefox via aktivitetsfältet eller via Meny-->Internet-->firefox så startade firefox61. Så då undrade jag om det gick att byta ut genvägarna i aktivitetsfältet och i Menyn för att kunna peka till rätt startfil så version 59 startar istället för 61.

Men jag tackar för alla bra tips jag fått o det har varit lärorikt även om det varit frustrerande att gå i myrsteg... jag är van vid att bara behöva skumma igenom ett nytt os för att lära mig allt nytt.. sedan läsa några få articklar om det för att lära mig lite bakvägar. :roll: :oops: :D

När jag får några minuter över i veckorna så kommer jag försöka mig på något nytt... så jag ger inte upp Linux helt, men det blir på användarnivå istället för att lära mig Linux.

Ha det bästis. :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Mikael » mån aug 20, 2018 8:26 pm

Marie SWE skrev:Jo jag vet att det är fel uttryck att installera från tar.bz2.. Det var därför jag skrev att jag hade packat upp programmet från tar.bz2 o sedan försökte installera det.
När man inte vet det tekniska termen för ett program utan installationsprogram så måste man försöka förklara det med andra ord... Annars kommer ni ju inte förstå om jag bara säger att jag försökte installera ett program men det går inte... då undrar ni ju vad det är för typ av program.. kom programmet med fristående installationsprogram/skript eller var det via programhanteraren..
Se inte för noga på mina termer utan innebörden*leeer* ;)

Inte meningen att märka ord, jag tror du har full koll på skillnaderna.
När jag svarar så försöker jag om möjligt ta med ett "allmänintresse" där andra som läser tråden om möjligt kan bli hjälpt.

Men ett litet tips/önskemål, det skulle vara en liten klistrad guid under Program till Linux Mint på hur man installerar ett program utan deb installationspaket..

Jag tror det finns några sådana trådar under http://linuxmint.se/forum/viewforum.php?f=29 ex. hur man installerar sk BUNDLE osv. men det kanske kan vara på plats med en sammanställning av olika metoder. Vi får se vem som orkar börja ;)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Sökte, men hittade inget om installera .tar.gz2

Inläggav Jan-Olof » mån aug 20, 2018 9:05 pm

Marie SWE skrev:Går det att skapa ett universalt skript som fungerar i alla mint versioner eller i alla Linux versioner där man bara byter ut namnen i skriptet för att installera olika typer av program som ligger nerpackade i tar.bz2 eller .rar eller .zip...

En god tanke, men att göra någonting allmänt är tyvärr svårt. Om man har källkoden och programmet är välskrivet så är ju det "klassiska" sättet att
* packa upp arkivet
* högerklicka i den nya mappen och öppna ett terminalfönster
* skriva:
Kod: Markera allt
./configure
make
sudo make install

Tyvärr är det ju inte alltid så enkelt. Jag har skript för några program men de går knappast att sätta i händerna på andra. Mycket beror på om utvecklaren verkligen följer gällande standard. Ibland har man stuvat om och lagt någonting på ett helt annat ställe än tidigare. Då fungerar inte skriptet. Sådana problem är vanliga i fråga om program som från början skrivits för Windows.

Ett program som vi tidigare slet mycket hår över var klienten till BankID. Totalt har inläggen om detta lästs nästan 40.000 gånger. Se bland annat viewtopic.php?f=16&t=165

I användarguiden till Mint 16, Petra, fanns ett avsnitt om detta. (Nostalgi-varning! Tag fram näsdukarna.)
https://www.dropbox.com/s/80ih23w422y00 ... 9.pdf?dl=0

Företaget lade sedan ned utvecklingen eftersom "bara" 5.000 personer hade lyckats installera det. Häpnadsväckande, tycker jag. De officiella instruktionerna var så knapphändiga att ingen borde ha klarat det.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Nästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron