e-legitimation och nexus personal...

e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Betty » sön feb 20, 2011 5:44 pm

Hejsan!

Är det någon som vet hur jag ska gå tillväga för att få Nordeas e-legitimation att fungera?
Det ska finnas en version som är tänkt för linux, men det som strular är deras program Nexus personal.

tacksam för hjälp
Betty
Betty
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön feb 06, 2011 2:38 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tis feb 22, 2011 4:03 pm

Nordea är nog lite extra krångliga, tror jag. Användare av alla operativsystem verkar ha mer eller mindre stora problem med deras e-leg. För en tid sedan fick Nordea "backa" en programversion på grund av klagomål från kunderna.

Se också inläggen under Övriga supportfrågor, Todos Argos mini II.

Jag provade just att installera Bank-ID från Sparbanken. Bakom det namnet döljer sig också Nexus Personal så visst kan man få det att fungera. Jag hämtade programmet från

https://install.bankid.com

Sidan känner själv av vilket operativsystem man använder och föreslår den senaste versionen för Linux (Ubuntu). Efter hämtning med Firefox (inga konstiga krav om att använda någonting annat) så var det bara att packa upp arkivet och köra installationsskriptet med argumentet i (u avinstallerar). Där har Nordea en del att lära.

Anvisningar för programmet kan hämtas från

http://support.bankid.com/Global/suppor ... _Linux.pdf

Jag försökte, kanske lite fräckt, att importera en legitimation från Nordea men det gick tyvärr inte. Någon annan som lyckats bättre?
Senast redigerad av Jan-Olof tis sep 11, 2012 10:45 pm, redigerad totalt 4 gånger.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » ons feb 23, 2011 12:29 pm

Ändrade lite i mitt förra inlägg. Adressen för hämtning av programmet hade visst blivit lite för lång...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » ons feb 23, 2011 8:48 pm

Jag har Nordea som bank sedan det hette Skaraborgsbanken....... Jag har INTE lyckats få Nordeas e-leg att fungera... :(
Jag skulle nog vilja påstå att Nordea är den sämsta banken för den som kör Linux och vill ha e-leg. Jag har varit i mail-växling med dem flera gånger utan att komma någonstans. :evil:

Det finns flera som har försökt utan att lyckas...

Jag läste emellertid några inlägg till en chatt på DN igår. Tyvärr kom jag inte på det förrän chatten var slut, men det var frågor till Fredrik Ljunggren, som är inblandad i framtagandet i det nya e-legsystemet som kommer under 2012.
Här är några valda inlägg:

11:08, 22 februari 2011
Jens Rydgren: Fredrik, är det inte ett problem att så många av lösningarna för e-id tas fram för att endast funka bra under Microsoft Windows? Hur kan man se till att framtida lösningar funkar bättre i alla system?

Fredrik Ljunggren: Till att börja med måste vi göra den nya lösningen teknikneutral, så att alla nuvarande och framtida lösningar fungerar. Sedan är förhoppningen att vi kommer kunna använda enklare metoder för att identifiera oss, och som t.ex. inte kräver extra programvara.


11:00, 22 februari 2011
Orka: Kommer proprietära lösningar, t.ex lösningar som bygger på en patenterad teknik kunna komma ifråga för regeringens val av federationsteknik? För det finns ju öppna alternativ som t.ex openid redan idag som fungerar på det sätt som det är tänkt?

Fredrik Ljunggren: Gränssnitten som specificeras bygger på öppna standarder, för närvarande SAML2 även om OpenID även skulle kunna komma i fråga i vissa sammanhang.


Jag tycker det verkar som det kommer att lösa sig på sikt... :lol:

Tills vidare får vi nöja oss med att sätta en dummeljöns-strut på Nordeas huvud. :twisted:
Eller kontakta Nordea och klaga på att det inte finns något e-leg-stöd för Linux-användare.

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav mightymattis » tor feb 24, 2011 11:34 pm

Dåligt av nordea, de borde vara mer måna om sina kunder. Jag hittade några länkar som kanske kan vara till hjälp.
http://www.ubuntulinux.se/node/1444
http://christiansoderlund.blogspot.com/ ... san-i.html
mightymattis
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: sön okt 10, 2010 7:40 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav bittin » sön mar 13, 2011 7:31 pm

detta kanske kan vara intressant: http://www.fribid.se
bittin
Ninja
 
Inlägg: 420
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » mån okt 10, 2011 9:56 am

Nordeas hemsida är inte uppdaterad i fråga om detta, men de har i alla fall kommit så långt att programmet nu kan hämtas med valfri webbläsare. Ett litet steg för en webbutvecklare men ett jättekliv för Nordea ;-)
Programmet är fortfarande enbart avsett för Windows men har numera samma logotyp och versionsnummer som den Linux-version andra banker använder.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » mån okt 10, 2011 5:42 pm

Harry nå'n länk?? :)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tis okt 11, 2011 1:01 pm

Programmet kan hämtas från:
http://www.nordea.se/sitemod/upload/roo ... lation.exe

Det är som sagt fortfarande enbart avsett för Windows och fungerar bara med 32-bitars webbläsare. Än har Nordea långt kvar...

Den Linux-version av programmet, som t.ex. Sparbanken använder, fungerar däremot bra. Den är också 32-bitars, men enligt uppgift från BankID:s support så arbetar man på att även ta fram en 64-bitarsversion för Linux.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » sön dec 11, 2011 12:21 pm

BankID:s hämtningssida känner ju av vilket operativsystem (och distribution) man använder för att kunna skicka rätt version av programmet. Detta fungerar bra, men eftersom programmet bara finns i 32-bitarsversion så har sidan hittills inte kunnat avgöra vilken ordlängd (32 eller 64 bitar) som datorn använder.

Sidan har nu uppdaterats och kan därmed också identifiera 64-bitars Linux. Tills vidare får man bara ett felmeddelande om att programmet inte finns i någon 64-bitarsversion, men BankID har ju tidigare meddelat att det pågår arbete med att ta fram en sådan. Den uppdatering av hämtningssidan som nu gjorts är ett viktigt steg på vägen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tor jan 12, 2012 3:26 pm

Tittade just på Nordeas webbplats (nordea.se). Om man väljer

1. e-legitimation under Genvägar i startsidans högerkolumn
2. e-legitimation på fil "Endast för Windows"
3. Kom igång
4. Ladda ner säkerhetsprogrammet från BankIDs installationssida

och har 32-bitars Mint så kan man nu hämta den senaste versionen för Linux även via Nordea. I bankens lista med systemkrav har man också ändrat Firefox 3.6 till Firefox 8.

Ännu en liten pusselbit på plats. Återstår att se när de anpassar sina legitimationer så att de fungerar ihop med programmet...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » tor jan 12, 2012 4:52 pm

Återstår att se när de anpassar sina legitimationer så att de fungerar ihop med programmet...


Du menar alltså att det ännu inte går att få det att funka?? Jag skulle behöva få igång mitt e-leg för att kunna öppna ett konto i en annan bank, där man även betalar ränta på insatta pengar... ;)

Jag kör nu DebEx Mint 10 special, då ingår ju FF 8. :D
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tor jan 12, 2012 7:24 pm

Jag hann inte testa så mycket idag. Skall prova att importera en legitimation senare.

För att importera en legitimation som tidigare hämtats kan man göra så här:

Börja med att högerklicka på din e-legitimation och välj Egenskaper.
Markera den sökväg som står efter Plats. Högerklicka och välj Kopiera.
Vänta med att stänga - du skall kopiera ytterligare en uppgift.

Öppna ett terminalfönster och skriv:

persadm import

Programmet svarar med att fråga efter sökvägen till den legitimation som skall importeras.

Enter path to token to import:

Högerklicka efter frågan och välj Klistra in.
Gå tillbaka till fönstret med egenskaper och markera innehållet i fältet Namn.
Högerklicka och kopiera.

Gå tillbaka till terminalfönstret. Lägg till ett snedstreck (/) efter sökvägen.
Högerklicka och klistra in. Tryck på Enter.

Programmet frågar efter din hemliga kod:

Enter pin:

Skriv koden och tryck på Enter.

Om allt har fungerat så svarar programmet:
Successfully imported token.

När du sedan startar BankID-programmet så kommer din legitimation att synas i programmets huvudfönster.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav tux-sven » tor jan 12, 2012 7:34 pm

Nu har jag laddat ned BankID och installerat. Jag kan se BankID programmet i min startmeny.
Jag har även laddat ned NCR1 för min kortläsare och jag kan se att kortet presenteras i fönstret..

Men jag förstår ändå inte hur jag skall få det att funka.. är det fel på Nordeas grejor eller på mig?? :?

När jag klickar på "Klicka här när du är klar med installationen" blir svaret att jag inte har Bank-ID installerat...?

:twisted:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tor jan 12, 2012 9:45 pm

När jag klickar på "Klicka här när du är klar med installationen" blir svaret att jag inte har Bank-ID installerat...?


När fick du det meddelandet? Du ser alltså programmet under Övrigt i menyn - går det att starta?

Installationen är ju lite speciell eftersom den görs via ett script som körs i terminalfönster. En repetition för alla andra som vill prova:

1. Packa upp det hämtade arkivet. Du får en ny mapp med namnet BISP- följt av versionsnumret.
2. Öppna den nya mappen i ett terminalfönster.
3. Kör scriptet med argumentet "i", i detta fallet:
sudo ./install.4.18.1.10899.sh i
4. Skriv ditt lösenord när programmet begär det.

Om allt fungerat så bekräftar programmet med
Installation complete.

Sedan kan man importera en eller flera e-legitimationer enligt mitt tidigare inlägg.
Bilagor
BankID.png
BankID.png (14.89 KiB) Visad 36350 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Nästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron