hur kan mint vara gratis?

hur kan mint vara gratis?

Inläggav mightymattis » lör feb 05, 2011 11:21 am

Funderarade lite kring det här med finasiering av linux mint i samband med att det snygga marknadsförings materialet kom. Hur kan egentligen mint vara gratis? Får inte intrycket att det finansieras av reklam som en hel del andra gratis program. Alla intäkter kanske kommer från donationer? Det kanske är en dum fråga men men?
mightymattis
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: sön okt 10, 2010 7:40 pm

Re: hur kan mint vara gratis?

Inläggav tux-sven » lör feb 05, 2011 11:52 am

Ja visst är det fantastiskt att man kan få något så bra helt gratis! :lol:

Det är väl inte så många personer det rör sig om som är "anställda", på Linux Mint. Clem, kanske Ikey och några få ytterligare.
Det är mycket som görs av frivilliga "entusiaster", d.v.s. communityn.
Man kan förstå att det ibland dröjer lite med vissa releaser, tex Mint KDE 10, eftersom det endast finns begränsade resurser.

Linux Mint finansieras till stor av sponsorer och donatorer. Se t.ex: http://blog.linuxmint.com/?p=1647. Sponsorer är de som regelbundet betalar in en viss peng och donatorer är de som gör inbetalningar av mer sporadiskt typ.
Det finns troligen även vissa reklamintäkter.

Om man gillar sin Linux Mint finns det all anledning att betala in en liten bidragande peng. :D
(Eller rent av en stooor peng om man kan! ;) )
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: hur kan mint vara gratis?

Inläggav mightymattis » lör feb 05, 2011 1:00 pm

Gratis är gott som det heter. Sen gör det ju inte ont att att alternativet som är gratis i det här fallet är bättre än betalalternativen på de flesta plan. Passar på att skjuta in frågan om det går att köpa en ny dator med mint förinstallerat eller om det är win/mac som har monopol på att sälja förinstallerade os? En lägre prissättning i jämförelse med windows alternativen skulle definitivt gynna konsumenterna, fler skulle få upp ögonen för mint och sist men inte minst skulle förhoppningsvis de som arbetar med mint få ett större ekonomiskt utrymme. Kanske går detta helt emot linux "gratisideologi"? Jag skulle hellre valt en tex laptop med mint förinstallerat, definitivt om den hade varit billigare än windows alternativet.
mightymattis
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: sön okt 10, 2010 7:40 pm

Re: hur kan mint vara gratis?

Inläggav tux-sven » lör feb 05, 2011 5:07 pm

I Sverige är det svårt att köpa en dator med något annat än Windows förinstallerat. Det fanns ett tag lite smådatorer med Linux förinstallerat, t.ex. EEEPC med ett lite taffligt Linux som lämnade övrigt att önska. Även Asus Aspire One fanns med Linux en kort tid.

Den Asus Aspire One som jag skriver på för tillfället, var tyvärr förinstallerad med Win XP. Alltså var jag tvungen att betala "Windows-skatt" mot min vilja. :( Windows startade jag emellertid aldrig upp - jag lade på Linux Mint 8 direkt. :twisted:

Jag har varit ute hos några datorhandlare, bl.a ONOFF och visat min Asus med Linux på. Till saken hör att de flesta i butiken aldrig verkar ha sett eller använt Linux någon gång. De tyckte det verkade väldigt häftigt och snyggt. En kille tyckte det närmast var att jämföra med en MAC (han själv gillade inte Windows-PC utan ägde en MAC!)

Det finns nog flera anledningar att det inte går att köpa manskiner med Linux i handeln. Dels är det nog svårt att få fram dylika datorer eftersom Microsoft i praktiken har skaffat sig monopol på PC-datormarknaden.
Därefter kommer ju nackdelarna för handlarna, de kan inte sälja Officepaket eller antivirus-program, vilket tar ifrån dem lönsamma extra-förtjänster. Dessutom behöver Linuxdatorerna mindre service och återinstallationer vilket inte ger samma lönsamma eftermarknad.

När det gäller stationära datorer så finns alternativet att bygga dem själv och då behöver man inte betala någon avgift till MS.
Det finns vissa möjligheter att även köpa stationäran datorer utan operativ förinstallerat. Det går även att få tag på bärbara utan Windows, med det är lite mer besvär, ger inte så mycket att välja på, och blir inte märkbart billigare.

Microsoft har mycket pengar (onödigt mycket) och kan lägga mycket pengar på anti-Linux-kampanjer och att köpa annonsplatser och lojalitet på olika nivåer. Den stora skandalen var för några år sedan när MS köpte in sig i den svenska standartiseringskommitén för att driva igenom sing egen "XML-standard". Pä just omröstningsdagen kom det in en massa nya medlemmar som aldrig deltagit innan. Alla de nya röstade för Microsofts förslag. :shock:

Vi är några individer som försökt intressera konkurensverket och Uppdrag Granskning på den ruttna situationen, utan resultat.

Det bästa man själv kan göra är att bära en Linux-tröja och prata Linux med alla man kan i sin omgivning. :D

I den lilla byn där jag bor finns det för närvarande 7 st linux-datorer förutom mina 2. I byn bor många äldre som troligtvis inte har nå'n dator alls.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: hur kan mint vara gratis?

Inläggav mightymattis » sön feb 06, 2011 2:00 pm

7 linuxburkar i byn är inte dåligt. Jag börjar lite mer småskaligt, har idag installerat mint 10 till min flickvän. Hon tycker det är helt ok hittills :D .
mightymattis
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: sön okt 10, 2010 7:40 pm

Re: hur kan mint vara gratis?

Inläggav tux-sven » sön feb 06, 2011 11:49 pm

Det är en bra början. :lol:
Jag installerar Mint 10 Gnome åt nästan alla. Det finns ett undantag p.g.a svag maskinvara (256 MB RAM och 900 MHz CPU). Där har jag istället valt Mint XFCE (Som ännu bara finns som utgåva 9)

Själv kör jag gärna LMDE, men jag tycker det är enklast för nybörjare och icke-nördar att köra Mint 10. :D

Förutom de maskiner som finns hemma i byn har jag installerat 1 uppe vid sjön Viken och 2 ute på Smögen och 2 på Kållandsö (utanför Lidköping) och 2 i den lilla bruksorten Hällekis.. :mrgreen:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: hur kan mint vara gratis?

Inläggav friTTe » mån feb 07, 2011 1:36 am

Det är underbart med linuxcommunityn, större delarna av saker och ting kommer från duktiga användare.
Just Mint har ganska feta donationer av privatpersoner varje månad samt hemsida från företag, tror även viss sponsring från något företag finns.

Men skulle dom inte veta vad dom gör och kunna visa upp en såpass bra produkt så skulle ju inte det heller vara möjligt.

(om jag är luddig beror det på sent samt lite sömn senaste dagarna) :lol:
friTTe
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jun 18, 2010 1:07 am
Ort: Karlskoga

Re: hur kan mint vara gratis?

Inläggav Lasp » tor feb 10, 2011 4:36 pm

Riktigt bra funderingar, och en fin beskrivning av Tux-Sven. Men visst är det svårt att få folk att förstå att Gratis kan vara bra.
Funderar själv på att köpa upp gamla burkar och rensa dem för att lägga på Linux Mint och ge bort till behövande!
Men jag är ju så lat (arbetsskygg) numera så det blir kanske inte av.
Men jag skall testa att sätta upp Amahi och se om ungarna kan ta till sig det hela ;-)
Lasp
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 17, 2009 10:16 pm


Återgå till Vanliga frågor och svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst