Virusskydd

Här diskuterar vi olika säkerhetsfrågor som är relaterade till Linux.

Re: Virusskydd

Inläggav Jan-Olof » fre jun 26, 2015 8:37 am

Attimannen skrev:...går det att rensa en Windows dator med ett antivirus program skrivet för Linux...?

Många av de "räddningsskivor" som finns på marknaden fungerar just så. Virusdefinitionerna i sig är ju desamma. Hur programmet, som använder dem för att leta efter virus, körs spelar ingen roll. Då är det snarare en fördel att använda ett operativsystem som Windows-virusen inte kan påverka.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Virusskydd

Inläggav cgb » tis jan 26, 2016 10:18 pm

Hej
var på väg installera AV i min LM17.3 efter att ha läst inläggen ovan.
Hamnade då även på sidor enligt nedan.
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=47&t=211384&hilit=virus
http://www.pcworld.com/article/2459760/antivirus-products-riddled-with-security-flaws-researcher-says.html
https://www.syscan360.org/slides/2014_EN_BreakingAVSoftware_JoxeanKoret.pdf

Där hävdas att risken för virusangrepp ökar med ett AV program, och det är Windows-datorer som ska skydda sig.
Min förvirring blev därmed total, om AV program ökar risken borde man inte installera ett AV-program.

Jag kan dock möjligen tro att om nu alla AV program är sårbara så borde det vara en fördel
med olika program, då borde någon annans program upptäcka de virus som slinker igenom min dator.
Synpunkter?
Någon anledning fortsätta tråden?
cgb
Ninja
 
Inlägg: 109
Blev medlem: tor mar 13, 2014 9:58 pm

Re: Virusskydd

Inläggav Jan-Olof » ons jan 27, 2016 10:02 pm

Tack för ett tänkvärt inlägg. I fråga om säkerhet så får man alltid göra en avvägning: Vill jag ha en dator som är helt säker så kan jag ju inte använda den till särskilt mycket. Så snart den är uppkopplad mot Internet, använder ett USB-minne eller någonting annat så tar man en risk. Risken är mycket mindre om man använder Linux, men hur man hanterar detta får man själv avgöra.

Visst kan man argumentera för att Windows-användare själva borde ansvara för sin säkerhet, men min erfarenhet är att alltför många inte alls bryr sig. De nöjer sig med att byta e-postkonto eller, i värsta fall, installera om Windows när problemen blir alltför stora. Om de däremot skulle få ett virus från någon likasinnad Windows-användare via en dator som kör Linux så skyller de gärna allt på Linux och basunerar ut detta i stor stil. Genom att installera virusskydd så har jag i alla fall gjort vad jag kunnat för att skydda både min egen dator och andras.

Du har helt rätt att det är en fördel med olika anti-virusprogram. Om ett program missar någonting eller ger falsklarm så ger andra program förhoppningsvis ett korrekt resultat.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Virusskydd

Inläggav Mikael » ons jan 27, 2016 10:20 pm

Risken att ett virusangrepp upptäcks är större om man har ett antivirusprogram än om man inte har ett...

Med ungefär samma logik som när Ronny Eriksson sa:
Trafikverket hade noterat att det skedde många olyckor vid övergångsställen.
Därför plockade man bort ett stort antal av dem..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Virusskydd

Inläggav Jan-Olof » ons jan 27, 2016 10:38 pm

Eller, som en "Windows-expert" sade vid något tillfälle:
Eftersom 80 procent av alla virus inte gör någon skada så behöver man inte skydda sig mot de övriga 20 procenten heller.

Jag vet inte var han fick det där med 80% ifrån, men det var nog också hämtat ur fantasins värld :roll:
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Virusskydd

Inläggav cgb » fre jan 29, 2016 1:12 pm

Problemet som jag ser det att ett virusprogram som mina länkar påstår ökar möjliga angreppsställen för virus, dvs ett virus borde också därigenom bli mer svåridentifierat om bara några få användare kan bli drabbade av det. Och få användare brukar ändå vara väldigt många i datorsammanhang.
Men dessa virus blir ändå svåra att hitta eftersom det bara är utvecklarna av det AV-programmet som kan hitta dem.

Eller är det så att andra virusprogram kan identifiera dessa virus?
cgb
Ninja
 
Inlägg: 109
Blev medlem: tor mar 13, 2014 9:58 pm

Re: Virusskydd

Inläggav Jan-Olof » fre jan 29, 2016 4:57 pm

Eller är det så att andra virusprogram kan identifiera dessa virus?

Ja, som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan andra program förhoppningsvis ge ett korrekt resultat om ett visst program skulle missa någonting eller ge falsklarm.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Virusskydd

Inläggav Marie SWE » lör mar 03, 2018 1:48 am

Hejsan :)

Jag såg att denna tråden var lite gammal, men ämnet är högaktuellt för mig.

Vilket antivirusprogram är att föredra?

Önskemål är grafiskt gränssnitt och gärna att det inte drar så mycket datorprestanda i det vardagliga standbye läget.
Jag såg någon skrev om att kunna scanna en fil genom att högerklicka på den o välja scanna... Ja tack till den funktionen. :D

Så vad för rekommendationer och erfarenheter har ni utav det utbudet som finns?

Ha det bästis. :mrgreen:
//Marie
Marie SWE
 

Re: Virusskydd

Inläggav Mikael » lör mar 03, 2018 3:44 pm

Jag har tidigare kört Kasperskys lösning eftersom jag haft goda erfarenheter från Windowsmiljön och den svenska supporten.
Dock slukade det lite resurser, tog ex. lång tid att avsluta Mint.
Nu kör jag med ClamAv och gränssnittet ClamTk. Enkelt, fult.
Skannar bara filer "vid behov".
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Virusskydd

Inläggav Marie SWE » lör mar 03, 2018 5:40 pm

Mikael skrev:Jag har tidigare kört Kasperskys lösning eftersom jag haft goda erfarenheter från Windowsmiljön och den svenska supporten.
Dock slukade det lite resurser, tog ex. lång tid att avsluta Mint.
Nu kör jag med ClamAv och gränssnittet ClamTk. Enkelt, fult.
Skannar bara filer "vid behov".

Okej.. Fult gör absolut inget att det är, så länge det är funktionellt, enkelt och gör sitt jobb utan att sega ner datorn i standby momentet.. att det blir segt när det aktivt scannar filsystemet, det gör ju inget då det inte görs mer än någon enstaka gång... o när det gäller utseendet på ett sådant bakgrundsprogram, vem sitter o beundrar ett antivirusprograms layout timma efter timma lixom. :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Virusskydd

Inläggav stickanbj » ons mar 28, 2018 10:03 am

Har använt Comodoi under lång tid med gott resultat. Kanske lite "liljöskada" då jag hade det redan på Windowstiden. Man VET ju inte vilket som är effektivast eftersom ev. virus är mycket sällsynta, men annars har Bitdefender fått bästa betyg i Windows.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Virusskydd

Inläggav Marie SWE » mån apr 16, 2018 1:29 am

Hejsan :)

Okej.. Jag ska testa alla dessa förslag med tiden.. det viktigaste är ju att det fungerar och att det inte slukar för mycket resurser. :D

Jag tycker datorn går aningens varmare med linux än med windows Låg CPU aktivitet men det blåser varmt ur fläkten. :?
Så jag måste försöka hitta ett litet program som kan mäta cpu temp och övervaka fläktens hastighet.. Något litet som går att ha i bakgrunden eller som kan ligga nere vid klockan o monitorera.

Jo jag vet att virus är sällsynt till linux, men då jag har ett nätverk med windows datorer, så måste jag ju tänka på spridningsrisken i nätverket.
Marie SWE
 

Re: Virusskydd

Inläggav Mikael » mån apr 16, 2018 9:41 am

(redigerat inlägg)

sshot-27.png
Hårdvara sensor övervakare
sshot-27.png (71.23 KiB) Visad 16911 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Virusskydd

Inläggav Marie SWE » mån apr 16, 2018 4:21 pm

Jag sökte både i datorn och via programhanteraren. Men hårdvara sensor övervakare existerar inte. :?
När jag söker panel så får jag fram kontrollpanelen och Panel.
Under kontrollpanel finns inget som innehåller ordet hårdvara och Panel kan jag inte öppna. Jag klickar på det men inget händer.
Marie SWE
 

Re: Virusskydd

Inläggav Mikael » mån apr 16, 2018 5:06 pm

Jag kör med MATE.
Har en panel nertill och en upptill.
Panel = Windows aktivitetsfält, dvs. där man ser öppna programfönster.
Högerklicka på en ledig yta. Lägg till i panelen. Välj Hårdvaru sensor övervakare. Finns alltså i MATE men vet inte hur det är i Cinnamon & Xfce
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

FöregåendeNästa

Återgå till Säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst