problem med digikam till mint 10

problem med digikam till mint 10

Inläggav mightymattis » tor jan 13, 2011 4:43 pm

Jag har försökt installera digikam i linux mint 10 men jag får det inte att funka. Det verkar som programet installeras men det går inte att öppna. Har testa via software centralen och via synaptic men icke. Kanske har någon haft liknande problem och har hittat en lösning. Tacksam för svar!
mightymattis
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: sön okt 10, 2010 7:40 pm

Re: problem med digikam till mint 10

Inläggav tux-sven » tor jan 13, 2011 7:07 pm

Jag är en entusiastisk användare av Digikam. Jag har installerat det på Mint Gnome 10. Det fungerar alldeles utmärkt! :D
Jag har gjort en lite speciell konfiguration som brukar kräva lite pill innan det startar upp. Själva digikam-bildfilerna ligger på en annan disk, som egentligen tillhör en äldre KDE-installation. (Dessa båda OS har bild-arkivet gemensamt. :lol: )

Vad händer när du startar? Frågar Digikam efter var bildarkivet är lagt? :roll:

Du måste installera Digikam via Programinstalleraren enär det krävs en hel mängd andra KDE-paket. Dessa installeras automatiskt om du gör installationen via Programhanteraren. (Troligtvis även om du installerar via Paketinstalleraren)

OM du däremot tar hem Digikam från webben så blir det tokigt. Det behövs kanske 50-70 paket extra för att Digikam skall funka. Digikam är ju en KDE-applikation och den är väl integrerad med KDE och därför måste en massa paket extra installeras som tillhör KDE:s runtime-miljö, om du har en Gnome-installation. ;)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: problem med digikam till mint 10

Inläggav mightymattis » tor jan 13, 2011 7:20 pm

Det verkar vara någon strul med digikam när man försöker öppna det från menyn i mint 10. Det gick fint att öppna det från terminalen, funkade även att öppna det via en genväg på skrivbordet. Annars är jag imponerad av digikam. tror att det tillsammans med bibble kan bli det som får mig att totalt överge microsoft och mac. Nu fattas det bara att gimp kommer med en ny version som hanterar 16 bitar.
mightymattis
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: sön okt 10, 2010 7:40 pm

Re: problem med digikam till mint 10

Inläggav tux-sven » tor jan 13, 2011 9:24 pm

Du högerklickar på startikonen för Digikam, som du har på skrivbordet (den som funkar), väljer "Egenskaper" och kollar vad som står på raden "Kommando". Därefter gör du likadant på startikonen för Digikam i Mint-menyn och kollar om det står något annat där. OM det gör det så kan du manuellt ändra till samma som står på raden i skrivbordsikonen.
Då borde det funka. :D
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron