Bloggare sökes

Här diskuterar vi webbsidan linuxmint.se.

Bloggare sökes

Inläggav carl-uno » tis jul 21, 2009 1:30 pm

Idag bloggar jag ensam på linuxmint.se och det sker alltför sporadiskt. Därför söker jag en eller flera personer som är intresserade av att blogga om linux mint på linuxmint.se. Det kan vara ur perspektivet användare, nybörjare, utvecklare eller för att blogga om nyheter som berör linux mint.

Hör av er om ni är intresserade och skriv lite om vad ni har för erfarenheter och vad ni vill skriva om.

Jag kan tyvärr inte betala ut någon lön för detta (om nu någon trodde det), men förutom att komma högre i sökmotorer och ha ett bra intresse att skriva i en CV så kan jag erbjuda en mycket exklusiv mailadress (alias), vadduvill@linuxmint.se.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Bloggare sökes

Inläggav bittin » tor jan 14, 2010 8:47 am

kan man få en @linuxmint.se adress utan att blogga :3
bittin
Ninja
 
Inlägg: 420
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: Bloggare sökes

Inläggav carl-uno » mån jan 18, 2010 7:36 am

bittin skrev:kan man få en @linuxmint.se adress utan att blogga :3


Eftersom det drar med sig en del administrativt arbete att sköta mailadresser så kan för tillfället bara de som i någon form gör en värdefull insats för projektet få en mailadress.

En variant skulle kunna vara att intresserade stöttar projektet genom att betala en mindre avgift för en mailadress. Tror ni att det finns ett intresse för det?
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Bloggare sökes

Inläggav Kema01 » mån maj 24, 2010 11:38 am

Nu har ju denna tråd funnits ett tag men jag har precis installerat mint 9 för 3 dar sen och helt ny på linux men jag är intresserad av att blogga om mina upptäckter och problem.
Kema01
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fre maj 21, 2010 11:06 am

Re: Bloggare sökes

Inläggav kgh » sön nov 28, 2010 10:32 pm

Frid!
Är ingen "nörd" vad gäller Linux Mint men som glad amatör kan jag ställa upp som bloggare för att ge min personliga syn på denna fantastiska distribution.
Hälsningar från Spannarboda
kgh
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:56 am

Re: Bloggare sökes

Inläggav tux-sven » mån nov 29, 2010 9:03 am

Jo, jag kan åxå bidraga lite. Jag är speciellt intresserad av Debian Editon men även Gnome Edition. Man kan nog betrakta mig som användarfokuserad, lätt skadad av min tidigare bakgrund som integrations- och systemtestare i UNIX-miljö. ;)
/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Bloggare sökes

Inläggav carl-uno » tis nov 30, 2010 9:26 pm

Bra!

Två bloggare på gång.

Jag lägger upp konton till er om någon dag och skickar lite instruktioner. (kgh har skickat en utmärkt provpost och Tux-Sven har ju länge visat vad han går för på forumet.)

Finns det fler som är intresserade? Det finns ju massor att skriva om. Tips om program, erfarenheter eller översatta nyheter.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Bloggare sökes

Inläggav carl-uno » ons dec 29, 2010 5:27 pm

carl-uno skrev:Bra!

Två bloggare på gång.

Jag lägger upp konton till er om någon dag och skickar lite instruktioner. (kgh har skickat en utmärkt provpost och Tux-Sven har ju länge visat vad han går för på forumet.)

Finns det fler som är intresserade? Det finns ju massor att skriva om. Tips om program, erfarenheter eller översatta nyheter.


Någon dag visade sig infalla nu och jag har precis lagt upp tux-sven så han kan uppdatera hemsidan. KGH tyckte att det tog för lång tid så han har ledsnat och är inte längre intresserad.

Jag hoppas och tror att tux-sven kommer att skriva lika bra på hemsidan som på forumet.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Bloggare sökes

Inläggav sluggo » tor dec 30, 2010 5:29 pm

Hej Carl-Uno.
Har en egen liten Mintblogg (http://linuxmintforme.blogspot.com) som jag funderar på att dra igång ordentligt. Men har du tips om andra sätt att marknadsföra "Mintan" så är jag givetvis öppen för allt.
Har även lagt in ett förslag till flygblad för "Mintan" via diskussion med Sven, om det kan vara av intresse.
Kan jag som gammal skribent och PR-gubbe hjälpa till så är jag redo.
Ha en trevlig nyårsafton och ett bra Mintår!
/Sluggo
sluggo
Munk
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 28, 2010 1:30 pm

Re: Bloggare sökes

Inläggav carl-uno » fre dec 31, 2010 10:32 am

sluggo skrev:Hej Carl-Uno.
Har en egen liten Mintblogg (http://linuxmintforme.blogspot.com) som jag funderar på att dra igång ordentligt. Men har du tips om andra sätt att marknadsföra "Mintan" så är jag givetvis öppen för allt.
Har även lagt in ett förslag till flygblad för "Mintan" via diskussion med Sven, om det kan vara av intresse.
Kan jag som gammal skribent och PR-gubbe hjälpa till så är jag redo.
Ha en trevlig nyårsafton och ett bra Mintår!
/Sluggo


Hej!

Jag har startat den nya kategorin Marknadsföring i forumet för att bland annat diskutera din idé om flygbladet.

När det gäller din egen blogg så finns det både för- och nackdelar. Det kan riskera att splittra upp användarna samtidigt som det kan vara intressant att du kan skriva lite friare med mer personliga åsikter än om du bloggar på linuxmint.se.

Men det ena utesluter inte det andra. Om du har något bra tema du vill skriva om på linuxmint.se så kom med förslag.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Bloggare sökes

Inläggav sluggo » fre dec 31, 2010 10:44 am

Hej Carl-Uno.
Vill för allt i världen inte splittra något inom Linux Mint genom att ha en egen blogg. (Ubuntusajterna har ju visat hur det kan gå!) Plockar bort den snarast! Att blogga via linuxmint.se ser jag som viktigare, men här får du komma med närmare information hur jag skall gå vidare. Ideér till innehåll kan jag kanske återkomma till?
/Sluggo
sluggo
Munk
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 28, 2010 1:30 pm

Re: Bloggare sökes

Inläggav carl-uno » fre dec 31, 2010 10:54 am

sluggo skrev:Hej Carl-Uno.
Vill för allt i världen inte splittra något inom Linux Mint genom att ha en egen blogg. (Ubuntusajterna har ju visat hur det kan gå!) Plockar bort den snarast! Att blogga via linuxmint.se ser jag som viktigare, men här får du komma med närmare information hur jag skall gå vidare. Ideér till innehåll kan jag kanske återkomma till?
/Sluggo


För att blogga på linuxmint.se så krävs det att jag ger dig rättigheter till det. Det är en site i wordpress så det är mycket enkelt att blogga.

Men jag tror att det är bra att olika bloggare har lite olika teman som de specialicerar sig på. Tux-sven har nyss börjat men har visat intresse att skriva om nya distar som kommer ut. (Min tolkning.)

Jag tror att det finns behov av många olika inlägg:

Tips och trix.
Erfarenheter från en nybörjare.
Linux Mint för företagare, studerande, föräldrar, föreningar ....
Tutorials exempelvis genom att spela in screencasts med screencast-o-matic.com eller något annat.
Starta en lokal LUG, Linux User Group
Översätta nyheter från linuxmint.com
eller något helt annat.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Bloggare sökes

Inläggav jkw » sön feb 17, 2013 11:29 pm

Jag skulle kunna tänka mig att skriva inlägg lite då och då.

Mina kategorier skulle förmodligen vara:
  • Utveckling (Programmering)
  • Program (Hur man installerar, generella tips om bra program)
  • Spel (Steam for Linux, Wine-relaterat, med mera)
  • OpenSource alternativ till Properitär mjukvara; fördelar/nackdelar
  • OpenSource generellt

Edit
Inget som är generellt specifikt för LinuxMint, men å andra sidan finns det inte så mycket man kan skriva om just LinuxMint. Mer om vad man kan göra i Mint som i sig kan locka fler svenska användare att testa.
Senast redigerad av jkw mån feb 18, 2013 5:42 pm, redigerad totalt 1 gång.
jkw
Munk
 
Inlägg: 30
Blev medlem: tis feb 12, 2013 12:25 am

Re: Bloggare sökes

Inläggav Jan-Olof » mån feb 18, 2013 5:30 pm

Intressanta ämnen som jag gärna skulle läsa mer om.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Bloggare sökes

Inläggav carl-uno » tis feb 19, 2013 9:05 pm

jkw skrev:Jag skulle kunna tänka mig att skriva inlägg lite då och då.

Mina kategorier skulle förmodligen vara:
  • Utveckling (Programmering)
  • Program (Hur man installerar, generella tips om bra program)
  • Spel (Steam for Linux, Wine-relaterat, med mera)
  • OpenSource alternativ till Properitär mjukvara; fördelar/nackdelar
  • OpenSource generellt

Edit
Inget som är generellt specifikt för LinuxMint, men å andra sidan finns det inte så mycket man kan skriva om just LinuxMint. Mer om vad man kan göra i Mint som i sig kan locka fler svenska användare att testa.


Lysande!

Jag har lagt upp ett konto till dig så det är bara att börja skriva. (Inloggningsuppgifter har mailats.)
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Nästa

Återgå till Webbsidan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst