Tackar hittills för era svar.
MEN... dessvärre kommer jag inte längre
Jag har defragmenterat hårddisken 2 ggr, rensat ledigt utrymme, formaterat de partitioner jag lyckats åstadkomma vid tidigare försök. Jag har laddat hem
'Intel Processor Diagnostic Tool' , kört stresstester och allt vad det innebär, och som klarades utan några problem.
Det skumma är ju som Jan-Olov nämner, att felmeddelandet inte dyker upp vid samma process under installationen utan närsomhelst.
Jag kanske även skall nämna att jag bootar från dvd, om det nu har nån betydelse. Jag är ju som sagt väldigt grön på det här, så om vi tar från början:
Första gångerna jag gjorde några försök så lät jag Linux skapa egen partition och som jag hade 'skumläst' mig till så skulle det vara bättre med tanke på det RAM-minne jag har, vara bäst med 64 bit's versionen.
Vid det försöket kom jag till slutet och precis till det att systemet skulle installeras. Jag fick sedan höra att det inte var någon bra idé att köra 64 bit när xp låg i 32. Så jag tänkte, jamenaturligtvis

det är det som är problemet... Men, så icke fallet

.
Efter att jag lagt ut det här och fått era svar så har jag läst på lite mer och skapar själv root, swap och home-partitioner och kom då i första försöket lika långt som jag kom med 64 bit, alltså till det att systemet skulle installeras. Vid efterkommande försök ploppar felmeddelandet upp närsomhelst.
Jag gjorde en brovink och tog hem 'Rebecca 17.1' men vid den installationen hinner jag inte ens välja språk innan burken bryter med
"Processor context corrupt'Du vet hur du skall göra mig nyfiken...

Vilka program är det?
Där bör du nog läsa, tror inte fungerar, istället för vet. Som sagt jag är väldigt grön på det här
Tacksam för vidare lösningar...
/Micke