wine

Re: wine

Inläggav Jan-Olof » sön okt 26, 2014 8:06 pm

Du kör väl fortfarande Mint 13? Kan strulet bero på att du försöker installera en nyare version av Wine än vad som är möjligt i den versionen av Mint? Standard är ju 1.4.1.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: wine

Inläggav bosse » sön okt 26, 2014 8:11 pm

Jan-Olof skrev:Du kör väl fortfarande Mint 13? Kan strulet bero på att du försöker installera en nyare version av Wine än vad som är möjligt i den versionen av Mint? Standard är ju 1.4.1.

Kan mycket väl vara så!? Jag får försöka städa ut wine och börja om från början och se vad som sker.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: wine

Inläggav Mikael » sön okt 26, 2014 10:01 pm

Jan-Olof skrev:
bosse skrev:Wine 1.7.22 blev resultatet...

Brukar PlayOnLinux verkligen hämta en testversion av Wine? Version 1.6.2 är ju den senaste "stabila".


2014-05-11 installerade jag Phantom PDF och då blev det tydligen 1.7.17

PlayOnLinux configuration_043.png
PlayOnLinux configuration_043.png (58.65 KiB) Visad 10108 gånger


Kollar jag vilken Wine som är "Systemet" är det en annan:

Konfiguration av Wine_044.png
Konfiguration av Wine_044.png (41.96 KiB) Visad 10080 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: wine

Inläggav Jan-Olof » mån okt 27, 2014 12:47 am

Har inte testversionen uppdaterat sig sedan i maj? Den senaste är nu 1.7.29. De gånger jag använder Wine i testversion så brukar det komma uppdateringar rätt så ofta, men då har jag inte den stabila versionen installerad samtidigt.

Antar att winecfg kontrollerade den körmiljö som är standard, .wine, och att PlayOnLinux kollade .PlayOnLinux/wineprefix/Phantom.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: wine

Inläggav Mikael » mån okt 27, 2014 8:06 am

Testade nu på en rätt så "o-meckad" virtuell version av 17.
winecfg ger att 1.6.2 är installerat.
Via PlayOnLinux testar jag att installera ett program, mysms, och vid valet att använda annan version av Wine kollar jag vilka val som finns och det är System och 1.6

Hur jag och bosse fått in 1.7.x, vid något tillfälle vete tusan..
Kollar vidare i PlayOnLinux.
Jodå, där finns en PlayOnLinux wine version manager. Dra & släpp för att installera andra versioner.

Så - bosse kanske ska testa sitt program med 1.6.2?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: wine

Inläggav bosse » mån okt 27, 2014 2:24 pm

Mikael skrev:Testade nu på en rätt så "o-meckad" virtuell version av 17.
winecfg ger att 1.6.2 är installerat.
Via PlayOnLinux testar jag att installera ett program, mysms, och vid valet att använda annan version av Wine kollar jag vilka val som finns och det är System och 1.6

Hur jag och bosse fått in 1.7.x, vid något tillfälle vete tusan..
Kollar vidare i PlayOnLinux.
Jodå, där finns en PlayOnLinux wine version manager. Dra & släpp för att installera andra versioner.

Så - bosse kanske ska testa sitt program med 1.6.2?

Har installerat PlayOnLinux, nu återstår det "bara" att välja rätt wineutgåva, finns ju hur många som helst.
Några tips om vad som kan vara bra till Mint13 mate? 1.6.2? är den provad till13? Om jag vill ha en annan
utgåva går det att "köra över" den befintliga eller först ta bort den installerade?
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: wine

Inläggav bosse » mån okt 27, 2014 2:33 pm

Har installerat wine 1.6.2. Öppnar meny och finner wine under övrigt. När jag klickar på ikonen för "konfigurera wine" t.ex så händer inget mer än att menyrutan släcks ner. Jag fattar inte nåt just nu. :lol: :oops: :?:
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: wine

Inläggav bosse » mån okt 27, 2014 5:56 pm

Jag misstänker att det är nåt annat som är fel, maskinen känns fruktansvärd "seg". Som en windowsburk med virus.
Vet inte om jag ser spöken mitt på ljusa dan men det verkar inte stå rätt till. :?:
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: wine

Inläggav Mikael » mån okt 27, 2014 6:01 pm

Så här tror jag man kan beskriva lite:

I sitt Linux kan man installera Wine.
Man kan installera på flera sätt.
Installerar man via Paket-/Programhanteraren får man den version som det finns bäst stöd för, till sin version av Linux.
Man har då "ett" Wine som man medger att man kan installera och/eller köra windowsprogram under Linux.
Man har då även "en" inställningsmöjlighet för detta enda Wine.

Med program som PlayOnLinux, WineTricks, CrossOver m.fl.(?) får man hjälp att installera Windowsprogram och de ev. andra Windowskomponenter som just det programmet kan behöva.

Med ovanstående hjälpprogram skapas ytterligare och egna Wine. Dessa kallas av PlayOnLinux för "Prefix".
Dessa prefix kan ha vardera olika versioner av Wine.
Dessutom kan dessa olika Wine ha olika inställningar.

Man kan installera ett och ett program i varje prefix men man kan installera fler program i samma prefix.
Jag brukar alltid testa med ett nytt program i ett nytt prefix. Om det "skiter sig" så mycket att jag ger upp kan jag välja att ta bort hela det prefixet utan att påverka mina andra installationer, som jag kanske har fått skruva en hel del med för att det skulle fungera.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: wine

Inläggav bosse » tis okt 28, 2014 7:42 am

Mikael skrev:Så här tror jag man kan beskriva lite:

I sitt Linux kan man installera Wine.
Man kan installera på flera sätt.
Installerar man via Paket-/Programhanteraren får man den version som det finns bäst stöd för, till sin version av Linux.
Man har då "ett" Wine som man medger att man kan installera och/eller köra windowsprogram under Linux.
Man har då även "en" inställningsmöjlighet för detta enda Wine.

Med program som PlayOnLinux, WineTricks, CrossOver m.fl.(?) får man hjälp att installera Windowsprogram och de ev. andra Windowskomponenter som just det programmet kan behöva.

Med ovanstående hjälpprogram skapas ytterligare och egna Wine. Dessa kallas av PlayOnLinux för "Prefix".
Dessa prefix kan ha vardera olika versioner av Wine.
Dessutom kan dessa olika Wine ha olika inställningar.

Man kan installera ett och ett program i varje prefix men man kan installera fler program i samma prefix.
Jag brukar alltid testa med ett nytt program i ett nytt prefix. Om det "skiter sig" så mycket att jag ger upp kan jag välja att ta bort hela det prefixet utan att påverka mina andra installationer, som jag kanske har fått skruva en hel del med för att det skulle fungera.

Tack för utförligt svar Mikael! :) Jag testar vidare, man är lär sig alltid nytt( ibland tar det längre tid bara)
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: wine

Inläggav Jan-Olof » ons okt 29, 2014 12:10 am

Mikael skrev:Installerar man via Paket-/Programhanteraren får man den version som det finns bäst stöd för, till sin version av Linux.

Ja, man får ju i det fallet den senaste "stabila" (=mest utprovade) versionen.

Mikael skrev:Man har då även "en" inställningsmöjlighet för detta enda Wine.

För tydlighetens skull får man kanske tillägga att man även då kan skapa flera olika körmiljöer (prefix/bottles) där Wine kan ha speciella inställningar, t.ex agera som olika versioner av Windows eller ha olika komponenter installerade.

För normal användning så är det egentligen bara två versioner av Wine som är intressanta: den senaste stabila versionen och den senaste testversionen. Testversionen får man ta till om ett program kräver någonting som den stabila versionen inte klarar.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Föregående

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron