Tele 2 Mobilt bredband

Tele 2 Mobilt bredband

Inläggav fredrik » sön aug 22, 2010 12:44 pm

Jag försöker installera tele 2 mobilt bredband men kan inte så mycket om programmering.
Dosan heter Huawei E 1820
Jag kör med Mint Isadora på en Acer Aspire One A110 (8 gb SSD-disk)

Har googlat runt, bl.a. finns en installationsfil på tele2:s hemsida för linux (från Huawei) men jag fattar inte hur jag ska installera...

Tacksam för hjälp (på basnivå) om någon har lyckats med detta.

MVH Fredrik
fredrik
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: ons dec 02, 2009 1:27 pm

Re: Tele 2 Mobilt bredband

Inläggav mightymattis » tis okt 12, 2010 9:16 am

Jag har också problem med mitt mobila bredband, inte tele2 utan telia. Jag är långt ifrån expert men problemet verkar vara att donglen inte registreras som ett modem utan som ett usbminne. Tror lösningen är ett litet program som heter usb modeswitch. Finns en hel del om detta på nätet. Det stora problemet för mig är att jag inte kan installera programmet för att använda internet utan internet så att säga. Moment 22 med andra ord.
mightymattis
Munk
 
Inlägg: 38
Blev medlem: sön okt 10, 2010 7:40 pm

Re: Tele 2 Mobilt bredband

Inläggav tux-sven » tor okt 14, 2010 9:55 pm

usb-modeswitch finns väl med redan i grundinstallationen i Linux Mint?? Det gör det i alla fall i LMDE... (Lätt att kolla med pakethanteraren)

När jag ansluter min Comviq-sticka så kommer det upp en ikon på skrivbordet, den bryr jag mig inte om!

Jag vänsterklickar istället på symbolen för nätverksanslutningar, nere till vänster i panelen. (Bildskärmarna)

Det öppnas då en meny. Under rubriken "Mobilt bredband" kan jag läsa: "Ny mobil bredbandsanslutning (GSM)"

Den raden klickar jag på, då öppnas ett nytt fönster: "Konfigurera en ny mobil bredbandsanslutning"

Därefter följer jag bara instruktionerna... Klart!

Eventuellt måste du åxå först högerklicka på Nätverkssymbolen och markera "Aktivera mobilt bredband". (Så att det blir en bock framför)

:mrgreen:
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster