Fungerar Gwenview för er?

Fungerar Gwenview för er?

Inläggav Rikhard » tor sep 18, 2014 12:40 pm

Jag har nyss installerat Linux Mint 17 Cinnamon och märkte då att Gwenview tar upp till en halv minut på sig att ändra om till "fullscreen".
Det finns en bugrapport om detta där jag också skrivit in kommentarer, se:

https://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=334525

Åven en video som beskriver förloppet se:

http://www.youtube.com/watch?v=gpAsvUMO ... e=youtu.be

Ingenting tycks dock hända och buggen är ännu "unconfirmed"
Samma bug inträffar på mina samtliga 3 datorer, men inte i Mint Maya Cinnamon.

Nu frågar jag er om ni får samma bug som jag i Mint 17 Cinnamon. Gwenview fungerar antagligen i Mate och säkerligen i KDE.

Skriv om ni har samma problem, (också om ni inte har den för då är det verkligen något konstigt), och om ni har buggen kan ni gärna skriva kommentarer till bug-länken ovan så att någonting görs åt saken.

Gwenview är ju ändå för nuvarande den bästa bildvisaren i Linux, och det skulle vara synd om problemet kvarstår.
Rikhard
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: sön sep 14, 2014 3:10 pm

Re: Fungerar Gwenview för er?

Inläggav Jan-Olof » tis sep 30, 2014 5:22 pm

Hej och välkommen!

Nu har jag äntligen fått tid att kolla detta. Jag har installerat och provat programmet under så lika förhållanden som möjligt i de olika utgåvorna.

I KDE-utgåvan är ju Gwenview standard som bildvisare och där fungerar programmet helt normalt.

Om man vill använda Gwenview i övriga utgåvor så måste en del av ramverket för KDE läggas in för att programmet skall kunna köras. Det gäller för alla program som är avsedda för KDE och görs automatiskt vid installationen. I Mate och Xfce verkar programmet fungera normalt men i Cinnamon får man, av någon anledning, en fördröjning vid växling till fullskärmsläge.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Fungerar Gwenview för er?

Inläggav Rikhard » tor okt 02, 2014 8:44 am

Tack för svaret. Det skulle vara fint om vi får till stånd en diskussion om den här saken på forumet och kanske komma fram till något konstruktivt.

Det är inte fråga om någon liten fördröjning. På min dator med en 4 quad processor och med Nvidia GeForce GTX 560 bildkort tar det upp till 30 sekunder att växla till fullskärm, vilket är mycket störande. Under denna halva minut fungerar inga knappar på vilka man än klickar.
Detta oberoende om man använder Nouveau eller en Nvidia driver.

Jag installerade Mint 17 XFCE och där fungerade Gwenview utan fördröjning, men där har vi en annan bug, jag citerar från bugrapporten:

”In all these cases in fullscreen mode the menubuttons ”hide sidebar” and ”add filter” in the left downside corner are visible only when hovering the mouse over them and the others (folder, information, operations) in the sidebar are greyed out. But they are still operational.”

Har du samma bug i XFCE Jan-Olof och hur är det i MATE?

Denna bug är knappast relaterad till fördröjningen.

Jag misstänker att folk inte använder Gwenview så mycket i Gnome-miljöer, därför tycks diskussion om detta vara ganska lam även på andra forum. I KDE fungerar programmet perfekt.

I Fedora med KDE installerat fungerar det inte heller om man loggar in i Cinnamon eller Gnome.

Fast flera bugrapporter har skrivits, se t.ex https://bugs.launchpad.net/gwenview/+bug/1317616
har ingenting gjorts åt saken.

Jag börjar tro att bugrapporterna har riktats fel och att felet finns i Gnome 3.

Vad tycker ni, ska jag skicka en bugrapport till bugzilla.gnome.org?
Rikhard
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: sön sep 14, 2014 3:10 pm

Re: Fungerar Gwenview för er?

Inläggav Jan-Olof » tor okt 02, 2014 9:02 pm

Provade lite i Mint 17 Xfce 32.

Om man först klickar på Bläddra och sedan går till fullskärmsläge (t.ex. genom att trycka F11) så uppstår felet med att knapparna inte visas på rätt sätt. I den nedre bilden pekar jag på Miniatyrbildsrad/Lägg till filter och då syns just den knappen.

Ytterligare ett fel är att filen /usr/share/locale/sv/LC_MESSAGES/gwenview.mo inte installeras. Man måste kopiera den från KDE-utgåvan för att programmet skall bli på svenska. Det felet finns i Cinnamon, Mate och Xfce.
Bilagor
Knappar i Gwenview.png
Knappar i Gwenview.png (24 KiB) Visad 4493 gånger
Fel i Gwenview.png
Fel i Gwenview.png (47.87 KiB) Visad 4399 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster