Programbackup Aptik

Re: Programbackup Aptik

Inläggav Seaotter » ons sep 10, 2014 4:48 pm

Mikael skrev:
Seaotter skrev:Något märkligt har jag nu kunnat installerat aptik. Jag kom in på denna sidan (http://www.teejeetech.in/2014/08/instal ... .html#more) och laddade ner aptik-latest-amd64.run (64-bit). Jag behövde logga in som administrator för att köra programmet, men sen installerade det sig själv via terminalen. Men fortfarande hittar min programhanterare inte aptik.


Tack för den länken!

Kan det vara så att din Programhanterare listar de program som finns för din 64-bit. och att det inte finns någon aptik-64?
Alltså att den inte finns via Programhanteraren, att det bara är aptik-32 som finns där?

Tillägg: nu, när den är installerad, borde den finnas i pakethanteraren åtm.


Ja nog tycker man den borde finnas där åtminstone, min icke. Konstigt att jag kan köra den i alla fall, men den fungerar fint så här långt. Men du är nog inne på något när du nämner 32 bitars versus 64. Här kan det finnas något som inte går ihop. Vi får forska vidare.
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Programbackup Aptik

Inläggav Jan-Olof » ons sep 10, 2014 6:35 pm

Provade att installera Aptik i Mint 17 Xfce 32 genom att:

Öppna programhanteraren.
Välja Redigera och Programkällor där jag valde att lägga till ett nytt PPA.
I PPA-fältet dubbelklickade jag på username och klistrade in
teejee2008
Klickade på OK (två gånger), avmarkerade Källor och klickade på Uppdatera cachen.
Stängde fönstret.
När programhanteraren startat om så var Aptik sökbart och gick att installera som vanligt.

Det borde fungera på samma sätt i övriga utgåvor. I Xfce finns programmet nu i System-menyn.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Programbackup Aptik

Inläggav mattem » ons sep 10, 2014 6:57 pm

I Cinnamon ligger samma funktion under Administration och Programkällor i Startmenyn
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Programbackup Aptik

Inläggav Jan-Olof » ons sep 10, 2014 7:07 pm

Ja, man kan nå programkällorna på flera sätt. I exemplet valde jag att gå via Programhanteraren eftersom det ändå är den som man sedan använder för att installera det nya programmet.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Programbackup Aptik

Inläggav Seaotter » ons sep 10, 2014 7:57 pm

Jan-Olof skrev:Ja, man kan nå programkällorna på flera sätt. I exemplet valde jag att gå via Programhanteraren eftersom det ändå är den som man sedan använder för att installera det nya programmet.


Det tipset fungerade. Nu hittar programhanteraren aptik och finner också det installerade programmet i pakethanteraren. Det som också har hänt att källor och deb scr bytt upp sig från saucy till trusty, samt även avmarkerat saucy källorna. Varför fungerade inte det hela när jag hade Mint 16 saucy? Varför uppdaterades inte källorna när jag bytt upp mig till Qiana?

Tack i alla fall för lösningen för mig Jan-Olof.
Bilagor
Skärmbild.png
Skärmbild.png (101.77 KiB) Visad 11519 gånger
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Programbackup Aptik

Inläggav Mikael » ons sep 10, 2014 9:00 pm

Jan-Olof skrev:Provade att installera Aptik i Mint 17 Xfce 32 genom att:

Öppna programhanteraren.
Välja Redigera och Programkällor där jag valde att lägga till ett nytt PPA.
I PPA-fältet dubbelklickade jag på username och klistrade in
teejee2008
Klickade på OK (två gånger), avmarkerade Källor och klickade på Uppdatera cachen.
Stängde fönstret.
När programhanteraren startat om så var Aptik sökbart och gick att installera som vanligt.

Det borde fungera på samma sätt i övriga utgåvor. I Xfce finns programmet nu i System-menyn.


Ja, det var ungefär så jag gjorde (den första delen med PPA) och tänkte berätta det i tillägget som försvann...

Men nu har jag hämtat hem filen enligt tidigare inlägg och försöker köra den i 14 men jag får bara "Åtkomst nekas" även om jag startat en root-terminal.
Tillägg: Fixat, var tvungen ändra dess egenskaper att tillåta att köra som program.
Och - nu har jag den även i 14 :)
Får kolla mer senare.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Programbackup Aptik

Inläggav stickanbj » ons sep 10, 2014 11:16 pm

Konstigt. Aptik finns i alla fall i Mint -64 hos mig (kör 17 Mate). Se bilaga
Hur gjorde du när du uppgraderade? Det kanske gick snett där.
Metoden med uppgradering utan formatering av / kanske inte ger önskat resultat.
Bilagor
Aptik.png
Aptik.png (237.79 KiB) Visad 11514 gånger
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Programbackup Aptik

Inläggav mattem » tor sep 11, 2014 10:27 am

stickanbj skrev:Konstigt. Aptik finns i alla fall i Mint -64 hos mig (kör 17 Mate). Se bilaga
Hur gjorde du när du uppgraderade? Det kanske gick snett där.
Metoden med uppgradering utan formatering av / kanske inte ger önskat resultat.


Kör Mint 17 Cinnamon och hade inte Aptik med i programhanteraren utan fick manuellt lägga till dess repository.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Programbackup Aptik

Inläggav Seaotter » tor sep 11, 2014 10:41 am

stickanbj skrev:Konstigt. Aptik finns i alla fall i Mint -64 hos mig (kör 17 Mate). Se bilaga
Hur gjorde du när du uppgraderade? Det kanske gick snett där.
Metoden med uppgradering utan formatering av / kanske inte ger önskat resultat.


Jag följde den här instruktionen http://www.tecmint.com/upgrade-linux-mi ... x-mint-17/ och det fungerade bra. Det var i mitt tycke den bästa förklaringen jag kunde hitta på nätet. Allt fungerar förutom det irriterande 2 iconer för wifi längst till höger i aktivitetsfältet. Begriper inte hur jag kommer till rätta med det.
Bilagor
Skärmbild-3.png
Skärmbild-3.png (13.52 KiB) Visad 11361 gånger
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Programbackup Aptik

Inläggav Seaotter » fre sep 12, 2014 9:06 pm

Här kom svaret på problemen varför det var svår att hitta Aptik med Mint 16. Jag kontaktade Tony George med frågan och svaret har jag klistrat in nedanför.

Hi Chris,

Thanks for the donation.

Mint 16 is based on Ubuntu 13.10 which reached end-of-life in July. Because of this packages will not be available in PPA for Mint 16. Please download and install the DEB file from following link:

http://dl.dropbox.com/u/67740416/linux/ ... 4.deb?dl=1

Regards,
Tony George
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Programbackup Aptik

Inläggav Mikael » fre sep 12, 2014 9:20 pm

Just ja, jag har ju uppgraderat från 14 till 17 (-32) och Aptik finns då inte med i Programhanteraren (när man sökte på aptik).
Dock fungerar det smidigt att installera enligt länk i första inlägget.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Programbackup Aptik

Inläggav Seaotter » mån sep 15, 2014 11:11 am

Seaotter skrev:
stickanbj skrev:Konstigt. Aptik finns i alla fall i Mint -64 hos mig (kör 17 Mate). Se bilaga
Hur gjorde du när du uppgraderade? Det kanske gick snett där.
Metoden med uppgradering utan formatering av / kanske inte ger önskat resultat.


Jag följde den här instruktionen http://www.tecmint.com/upgrade-linux-mi ... x-mint-17/ och det fungerade bra. Det var i mitt tycke den bästa förklaringen jag kunde hitta på nätet. Allt fungerar förutom det irriterande 2 iconer för wifi längst till höger i aktivitetsfältet. Begriper inte hur jag kommer till rätta med det.


LÖST problemet med 2 WIFI ikoner: Fick tips om att gå in på Kontrollpanelen, Uppstartsprogram. Där hittade jag 2 kopior på uppstart av WIFI ikoner. Raderade det ena och nu ser allt bra ut igen. Har inte haft ett enda litet problem annars med uppgraderingen från Petra till Qiana.
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Programbackup Aptik

Inläggav Seaotter » tis sep 30, 2014 2:10 pm

Kan bara säga att Aptik är ett kanonbra program. Jag har ominstallerat Mint 17 två gånger och använt Aptik båda gångerna för att få med alla program samt PPAs och annat, bl.a. systeminställningar i program osv. Utan det programmet hade det varit ett elände med alla program man inte ser normalt. Titta bara i Synaptik när du är igång med systemet och allt fungerar. Vid nyinstallation är det många små saker man inte kommer ihåg, men med Aptik går det som en dans att få med allt man installerat. Ja man kan faktiskt avbocka saker man inte vill ha med igen.
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Föregående

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron