e-legitimation och nexus personal...

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Seaotter » tor apr 24, 2014 9:21 pm

Mikael skrev:Jag vet inte om detta redan har nämnts i tråden men BankId kommer att fasas ut för Linux :evil:
http://bankid.com/sv/Aktuellt/BankID-Sa ... -fasas-ut/


Hur kommer det att påverka de som använder Fribid?
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » tor apr 24, 2014 9:56 pm

Kommer FriBID att fortsätta fungera efter BankIDs teknikskifte?
Planen är att anpassa FriBID till det nya systemet under 2014, men vi kan inte lova något.


https://fribid.se/
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » fre apr 25, 2014 8:50 am

Den här tråden kanske skulle flyttas till Vanliga frågor & Svar, eller klistras?

Men samtidigt är den kanske lite väl lång och lösningar i början av tråden är kanske inaktuella?
Vore då kanske bra om det skapades en ny tråd under Vanliga frågor & Svar och att den blir låst och bara innehåller ett inlägg som uppdateras av mod. med de senaste inom ämnet?

Jag kan tänka mig att avsaknad av fungerande BankId kommer att avskräcka en del tilltänkta Linuxanvändare?

(skulle det fungera om man kör med ex. Internet Explorer under Wine, att man installerar säkerhetsprogrammet i samma "flaska"?)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » fre apr 25, 2014 9:40 pm

Jag kan tänka mig att avsaknad av fungerande BankId kommer att avskräcka en del tilltänkta Linuxanvändare?


Såg att ICA-banken också har tecknat avtal om att gå över till BankID. Det är naturligtvis negativt för konkurrenten Net id som tillverkar säkerhetsprogrammet till det system som Telia, och ICA-banken, använder. Vi får undersöka vad det finns för alternativ.

skulle det fungera om man kör med ex. Internet Explorer under Wine, att man installerar säkerhetsprogrammet i samma "flaska"?

Jag provade lite när version 5 av säkerhetsprogrammet kommit. Utan att installera Internet Explorer så gick det åtminstone att starta programmet (fick lägga in en DLL som saknades). Om jag minns rätt så gick det sedan inte att importera någon legitimation, men det var bara ett litet snabbtest. Hämtade just den senaste versionen för att prova lite mer seriöst.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » lör apr 26, 2014 6:50 pm

Jag har prövat några gånger nu.. från början bråkades det om en msvcr100.dll men efter diverse omförsök så kraschar BankId redan vid installationen.
Jag kör via PlayOnLinux och via dess debug kan man se ex. vilken .dll som saknas. Men nu bara krasch.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » mån apr 28, 2014 9:11 am

Mikael skrev:...efter diverse omförsök så kraschar BankId redan vid installationen.

Vilken version av Wine använder du? I testversionen (1.7) fungerar installationen normalt, vad jag kan se. Skall kolla i version 1.6 också.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » tis apr 29, 2014 11:37 am

Det var system32/winscard.dll som skulle bytas ut för att version 5.0.2 skulle gå att starta. Den senaste versionen kräver någonting mera...
Bilagor
BankID 5.0.2.10 via Wine 1.6.1.png
BankID 5.0.2.10 via Wine 1.6.1.png (18.48 KiB) Visad 15755 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » tis apr 29, 2014 7:04 pm

Okej, jag trodde Wine uppdaterades via Uppdateringshanteraren.
Men tydligen icke. Det var Wine 1.4 jag hade.
I PlayOnLinux finns en "Winehanterare" via man enkelt kan lägga in den version av Wine man behöver.
Jag la in den senaste i listan - Wine 1.7.17

Installerar BankId 5.1.4 och nu slutförs installationen.

Om man försöker köra BankId som ett program kraschar det - error in main - men loggfilen visar bara några varningar för fonter men de varningarna tycks alltid komma oavsett program.

Funderar i detta läget på om det är drivrutinerna som saknas? Jag har hoppat över dessa då jag tänkt att de är till för att få själva dosan att fungera men jag vill först bara se om programmet startar.
Edit: Forts..
Installerar Handeslbankens driver för kortläsare. Installationen fullföljs.
BankId kraschar fortfarande.
Kollar upp den .dll,en då.
Forts..
Bytte den .dll mot en jag har i Windowsparitionen. Äldre & större, men ingen skillnad.
Att testa med 5.0.2 känns liksom ingen vits, då, eller snart, bråkas det väl om att säkerhetsprogrammet är för gammalt...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » ons apr 30, 2014 12:45 am

Mikael skrev:...jag trodde Wine uppdaterades via Uppdateringshanteraren.
Men tydligen icke. Det var Wine 1.4 jag hade.

Normalt så skall även Wine uppdateras via Uppdateringshanteraren men det kan vara så att den senaste versionen ännu inte finns i det vanliga paketförrådet. I det här fallet ville du ju använda den senaste testversionen av Wine (1.7-serien) och då får man aktivt välja just den.

Att testa med 5.0.2 känns liksom ingen vits, då, eller snart, bråkas det väl om att säkerhetsprogrammet är för gammalt...

Det var mera tänkt som ett prov för att se om det överhuvudtaget går att göra någonting med 5-serien av säkerhetsprogrammet. Om man låter programmet söka efter uppdateringar så får man svaret att man har en godkänd version och att den därför inte behöver uppdateras.

Jag provade att lägga in ett par legitimationer - en BankID och en gammal från Nordea. Programmet godtog båda. Däremot kunde Internet Explorer inte visa inloggningssidorna från vare sig Försäkringskassan eller Skatteverket :x Får prova med Firefox istället.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » ons apr 30, 2014 3:53 pm

Okej, jag ligger lågt med mina försök.
Anledningen till varför jag helst använder PlayOnLinux för detta är för att .dll.er osv registreras om man väljer in "components" bara man vet vilka man ska ta.. och inte bara för min egen del utan för att det blir ganska "lätt" att skriva en guide/beskrivning hur man gör..

(testade lite på måfå att lägga in Wintrust och då blir det andra meddelanden i loggen, som att msan1.dll saknas osv. Installerade den "component" men det ville sig inte ändå)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » mån maj 12, 2014 10:28 am

Däremot kunde Internet Explorer inte visa inloggningssidorna från vare sig Försäkringskassan eller Skatteverket :x Får prova med Firefox istället.

Det gick mycket bättre. Firefox visar sidorna helt normalt och startar säkerhetsprogrammet. Vid inloggningsförsök får man däremot "Okänt fel" så det fungerar ändå inte helt, även om det är väldigt nära.

En annan möjlighet, som redan har diskuterats i tidningen Datormagazin, är att köra Android i Virtualbox och prova att installera Mobilt BankID där. En sådan, eller liknande lösning, skulle kanske vara ännu mer framtidssäker eftersom den mobila varianten numera är den enda man gör reklam för.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » mån maj 12, 2014 11:08 am

Sant.

Då kan man samtidigt fundera över om det inte kommer att vara en onödig väg att gå.
Eftersom Mobilt BankId har stöd för i princip alla nyare telefoner
iOS 4.3 och senare på iPhone, iPod Touch och iPad
Android 2.1 och senare på mobiltelefoner och surfplattor. För surfplattor utan stöd för 3G krävs Android 2.2 eller senare.
Windows Phone 8

är det nog mycket få användare som "klarar" att hantera Android i virtuell miljö och som inte äger en sådan telefon.

Eller har jag fel där?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » mån maj 12, 2014 5:15 pm

Hämtade mobilt bankid och så länge man inte använder Firefox fungerar det bra. (FF kraschar)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Jan-Olof » mån maj 12, 2014 8:26 pm

Var det med Android i Virtualbox du provade?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: e-legitimation och nexus personal...

Inläggav Mikael » tis maj 13, 2014 6:50 am

Nej på "vanliga" mobilen. Men jag kan testa i virtuell miljö men då helst med VMware som jag redan har.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

FöregåendeNästa

Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster