virus i mint 13 xfce

Här diskuterar vi olika säkerhetsfrågor som är relaterade till Linux.

virus i mint 13 xfce

Inläggav Attimannen » tor mar 27, 2014 10:48 am

Hej, jag har kört mint i några år och är väldigt nöjd, saknar inte Windows ett dugg. Men när jag behövde några filer från en cd nyligen så tror att datorn blev smittad av virus.
Fönsterna hänger sig och går inte stänga, och det går inte att komma in i fönsterhanteraren.
Har försökt installera antivirusprogram men jag kan inte hitta dem efter installationen.
Om jag startar om datorn så startar thunderbird, ett av de program som inte går att stänga, fastän det är frånbockat i menyn.
Går det att starta ett antivirusprogram från cd direkt vid start? Och hur får jag det till cdn?
Vore tacksam för hjälp då det är den enda datorn jag skriver lön och går i på banken ifrån.
Attimannen
Senast redigerad av Attimannen fre mar 28, 2014 5:58 pm, redigerad totalt 1 gång.
Attimannen
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:51 pm

Re: virus i mint 13 xfde

Inläggav Jan-Olof » tor mar 27, 2014 5:50 pm

Hej och välkommen!

Det där liknar de problem som cgb har (se tråden viewtopic.php?f=16&t=402). Han använder också Xfce-utgåvan. Jag tror knappast att det beror på något virus eftersom sådana är extremt sällsynta i Linux, men det är naturligtvis inte helt omöjligt.

Vad var det för typ av filer du hämtade och har du virustestat CD:n?
Vilka antivirusprogram har du försökt installera? Här viewtopic.php?f=16&t=210 finns en beskrivning av några lämpliga.

En lösning är ju att starta datorn från installationsskivan (DVD) eller ett USB-minne, installera antivirusprogrammet och sedan testa hårddisken.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: virus i mint 13 xfce

Inläggav Attimannen » fre mar 28, 2014 3:33 pm

Det var bilder från en skiva bränd i win 98 eller xp, tror det var en dator som totalhavererade och låste hårddisken i fat 12. Och nej, den har jag inte virus testat, dumt nog.
Antivirus programmen jag har försökt installera är avg, Clamav och ett till som jag inte kommer på namnet till nu .
Jag gick in och tittade på länken du skickade med och symptomen är i stort sett identiska.
Dock är min dator ett hemmabygge, ca 10 år gammal, tror det är abit moderkort och 64 bitars amd processor.
Det skulle kanske kunna vara en dålig uppdatering eftersom det drabbat oss båda på samma sätt, men när jag försökte skicka tidlapparna till jobbet igår så försvann all historiken ifrån libre office och Gmail Samtidigt, för mig låter det som ett virus.
Jag väntar med fasa att höra från jobbet.
Om jag kör från skiva, kan jag då gå ut på nätet och hämta antivirus programmen igen?
En förtvivlad
Attimannen
Attimannen
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:51 pm

Re: virus i mint 13 xfce

Inläggav Attimannen » fre mar 28, 2014 5:57 pm

Ursäkta, nä det försvann inte i Gmail, jag var nog bara stressad och kollade i fel korg.
Attimannen
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:51 pm

Re: virus i mint 13 xfce

Inläggav Jan-Olof » fre mar 28, 2014 8:01 pm

Det går ju inte att installera särskilt mycket eller göra några större uppdateringar när man kör från en DVD. Jag provade i alla fall följande (kör just nu Mint 13 Xfce, 32 bitar):

Bytte till svenskt tangentbord (Settings, Keyboard, fliken Layout. Avmarkerade "Use system defaults". Adderade Swedish och raderade English med Delete).

Startade Software Manager.
Valde Edit, Software sources och fliken Other Software.
Avmarkerade raden med "medibuntu", klickade på Close och stängde sedan ned programmet.
Öppnade ett terminalfönster och skrev:
sudo apt-get update
sudo apt-get install clamav

Uppdaterade sedan programmets databas med:
sudo freshclam

Sedan gick det att skanna med:
clamscan -r /media/namnet_på_hårddisken

Tänk på att sökningen tar lång tid...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: virus i mint 13 xfce

Inläggav Attimannen » lör mar 29, 2014 7:41 pm

Hej igen, hur jag än försöker så kommer meddelandet "warning: ATA ST 3120026A: can’t access file" upp.
Har försökt scanna Home, Linux root, filesystem, alla med samma svar, cant access file.
När jag går in i home är lost+found överkryssade, samma med root i linuxroot och root i filesystem, men det beror kanske på att jag kör från skivan.
Om jag startar datorn utan skiva går det inte att skriva i terminalfönstret.
Obs! Tack för en mycket bra instruktion!
Attimannen
Attimannen
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:51 pm

Re: virus i mint 13 xfce

Inläggav Jan-Olof » lör mar 29, 2014 11:21 pm

Du kanske behöver skriva:
sudo clamscan -r /media/namnet_på_hårddisken
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: virus i mint 13 xfce

Inläggav Attimannen » sön mar 30, 2014 1:42 pm

Får samma meddelande hur jag än skriver, alltså fysiska namnet eller hdb, hda2,hda3.
Exempelvis /media /hda2: no such file or directory
Warning: /media/hda2: Can’t access file
Attimannen
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:51 pm

Re: virus i mint 13 xfce

Inläggav Mikael » sön mar 30, 2014 3:58 pm

Om du installerar ett grafiskt gränssnitt för clamav: clamtk och testar via det?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: virus i mint 13 xfce

Inläggav Jan-Olof » sön mar 30, 2014 4:29 pm

Attimannen skrev:Får samma meddelande hur jag än skriver, alltså fysiska namnet eller hdb, hda2,hda3.

Om du använder enhetens ID-nummer (UUID) då? Du får fram det genom att skriva:
sudo blkid

Jag förutsätter att enheten är monterad.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: virus i mint 13 xfce

Inläggav Attimannen » sön apr 06, 2014 9:35 pm

Ursäkta dröjsmålet, det kom en massa trädgårdsarbete i mellan.
Nu har jag lyckats scanna med clam, och ja, jag hade glömt montera. När Linux bara funkar är det lätt att glömma.
Clam hittade 62 hot, men kunde inte göra något åt dem, varken karantän eller delete funkade. massor med mappar är utdelade och jag kan inte ändra på det, så det är definitivt ett virus.
Har även kört Avira från boot på skiva, hittade 11 hot, men kunde inte heller göra någon åtgärd.
Någon som har en idé om hur man ska komma vidare?
Attimannen
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:51 pm

Re: virus i mint 13 xfce

Inläggav Jan-Olof » mån apr 07, 2014 12:28 am

Vilken typ av hot är det fråga om? Beskrivs alla på samma sätt?

Har du provat att göra enligt mitt inlägg från den 28 mars i tråden viewtopic.php?f=16&t=402&start=15 för att utesluta att det kan vara något sådant fel. Om CD:n är bränd i en dator som var så gammal att den kanske körde Windows 98 så borde ett eventuellt virus inte kunna aktiveras i ett modernt, 64 bitars, operativsystem.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: virus i mint 13 xfce

Inläggav Attimannen » tis apr 08, 2014 7:08 pm

Hej,
Provade att köra de kommandona du beskrev i länken men det hjälpte tyvärr inte.
Datorn startade i Thunderbird som ville att jag skulle skapa ett nytt e-post konto.
Jag försökte samtidigt köra 30 rekommenderade uppdateringar, då funkade inte uppkopplingen, fastän man kunde se att nätverkskortet jobbade för fullt.
Datorn är inte längre kontaktbar mer än vissa enstaka funktioner, är tvungen att bryta strömmen för att stänga av den,finns ingen menyrad.
Något jag har glömt berätta tidigare är att något av det första jag upptäckte var att ett namn var tillagt i min personliga adressbok: "J~[dot]~Miller~n0spam[at]n0spam~POBox~[d0t]~comJ"
+ Samma namn skrivet med de tecknen som är skrivna med bokstäver.
Datorn behöver ju inte vara smittad av skivan, det var bara det enda som jag kunde komma på, och den kan vara bränd i win xp pro, minnet sviktar.
Varningsmeddelandena heter lite olika men många heter: PUA.Win32.Packer.AcprotectUltraprotect ; några heter: PUA.Win32.Packer.privateExeProte-7
Sen var det ju alla utdelade mappar som fick mig att fastslå virus.
Visst jag kan dumpa skiten på elektronikskroten med det finns 10 GB arbetsmaterial, personliga fotoalbum och musik som jag inte vill bli av med, men jag skulle definitivt satsa på en ny Linuxmaskin med xfce.
Attimannen
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:51 pm

Re: virus i mint 13 xfce

Inläggav Jan-Olof » ons apr 09, 2014 10:45 pm

Går det fortfarande att köra datorn från en DVD? I så fall kan du prova att kopiera dina personliga filer till ett USB-minne. Om det går bra så bör det sedan gå att formatera om hårddisken och installera på nytt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: virus i mint 13 xfce

Inläggav Attimannen » tor apr 10, 2014 9:21 pm

Från skiva är det inga problem, men finns det inte risk att jag även kopierar eventuellt virus samtidigt?
Attimannen
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:51 pm

Nästa

Återgå till Säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster