Trådlöst Nätverkskort...GRR

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Trådlöst Nätverkskort...GRR

Inläggav jockefors » mån okt 21, 2013 6:37 am

hi är väldigt ny på det med linux ..har installerat den senasre mint grejen å allt funkar super bra...förutom mitt trådlösa nätverks kort....har testat flera trednet usb år det jag fått till å funka så pass att det går att andvända datorn men det klipper i bland å slutar funka....har även testat nå trednet pci kort å nått tplink usb kort...pci korten verkar den inte hitta igen alls å tplink usb kortet går ej alls.....
så min fråga är....vad ska jag köpa för kort som funkar ??? finns det nått pci nätverks kort som jag bara kan trampa in i moderkortet å mint verkligen fattar vad det är å installerar dom drivrutinerna den behöver.....

lite synd på ett system som funkar riktigt bra å jag e kungligt nöjd med .....
jockefors
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 20, 2013 2:25 pm

Re: Trådlöst Nätverkskort...GRR

Inläggav Jan-Olof » mån okt 21, 2013 10:21 pm

Hej och välkommen!

Vad är det för kort du har - är det Trendnet du menar? Vilken eller vilka modeller? Om man söker på http://community.linuxmint.com/hardware/search så finns det ju flera som har provats och fungerar.

Tittade på Dustinhome.se och hittade där ytterligare ett par kort som fått bra omdömen av nöjda Linux-användare.
http://www.dustinhome.se/product/501031 ... ter-pci-e/
http://www.dustinhome.se/product/501007 ... p-adapter/
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Trådlöst Nätverkskort...GRR

Inläggav jockefors » tis okt 22, 2013 4:37 pm

Hej
hartestat ...Trednet TEW-423Pi kort ett levelone wnc-0301 kort.....det är pci korten
usbkorten/stickorna jag prövat är Trendnet TEW-424UB och ett tplink TL-WN723N det sista är nytt å är det jag använt i min win7 dator...där det funkar riktigt bra

har även köpt lös ett ASUS USB-N13 wireless 300 usbsticka i dag fanns tom en drivare mapp för linux på skivan...men hur f-n instalerar jag det ????
hittar ju inte nån klick fil i den mappen för att installera drivrutinerna.....

håller på att misströsta rätt rejät...suck
jockefors
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 20, 2013 2:25 pm

Re: Trådlöst Nätverkskort...GRR

Inläggav jockefors » tis okt 22, 2013 5:18 pm

om nån kör senaste mint 15 å har en trådlös usbsticka eller ett trådlöst pci kort som funkade direkt vid install ....vill jag gärna veta modell typ å vart man köper det... :D
200-300 kr år ett billigt sätt att slippa sitta flera dagar å jiddra med drivrutiner ...=)

OBS Det är trådlösa nätverks kort ..antingen usb stickor eller Interna kort med trådlöst nätverk jag är intressarad av ....det vanliga trådade nätet funkar hur bra som hällst
jockefors
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 20, 2013 2:25 pm

Re: Trådlöst Nätverkskort...GRR

Inläggav Mikael » ons okt 23, 2013 8:08 pm

Detta med nätverkskort tycker jag är en av Mints allra bästa egenskaper. Att man (=jag) aldrig behöver bekymra sig om drivrutiner, det bara fungerar ändå, på både gamla och nya datorer...

Här beskrivs en "adapter för trådlös överföring" som fungerade bra med Linux 12.04 LTS
http://eforum.idg.se/topic/342909-val-a ... ler-modem/

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1025084
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Trådlöst Nätverkskort...GRR

Inläggav jockefors » ons okt 23, 2013 10:06 pm

oki då tar jag tacksamt i mot infon vad du kör med för trådlöst nätverks kort ,då det verkade funka omg för dig .... ;)
jockefors
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 20, 2013 2:25 pm

Re: Trådlöst Nätverkskort...GRR

Inläggav Jan-Olof » ons okt 23, 2013 11:32 pm

Trendnet TEW-423Pi är ju ett rätt så gammalt kort. Enligt uppgift fungerade det i Mint 8. Vissa har också använt ndiswrapper så att de har kunnat köra drivrutinen för Windows XP eller 2000 i Linux.
Såg på nätet att folk har fått TP-Link TL-WN723N och Asus USB N-13 att fungera i Debian-utgåvan av Mint (LMDE).
jockefors skrev:...har även köpt lös ett ASUS USB-N13 wireless 300 usbsticka i dag fanns tom en drivare mapp för linux på skivan...men hur f-n instalerar jag det ????
hittar ju inte nån klick fil i den mappen för att installera drivrutinerna...

Det är säkert så att de bara skickar med källkoden - i och för sig trevligt, men det är nog få användare som blir glada av att få ett 40-tal moduler C-kod :? Asus egen drivrutin heter tydligen rt3070sta.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Trådlöst Nätverkskort...GRR

Inläggav jockefors » tor okt 24, 2013 6:53 am

löst ....å verkar funka bra...=)
jockefors
Lärjunge
 
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 20, 2013 2:25 pm

Re: Trådlöst Nätverkskort...GRR

Inläggav Jan-Olof » tor okt 24, 2013 9:49 am

Bra! Hur gjorde du?

Då kan du markera ärendet som löst, enligt denna tråd: viewtopic.php?f=18&t=93
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron