Hierarki

Hierarki

Inläggav Mikael » tor jul 04, 2013 7:03 pm

Om man skulle beskriva de olika grenarna av Linux och med fokus på just Mint så tänker jag mig något i stil med nedanstående men jag behöver input..

1. Linux
1.1 Linux Mint
(1.2 ex. Puppy Linux)

1.1.1 Baserad på Debian
1.1.2 Baserad på Ubuntu

1.1.1.1 LMDE
(finns ingen 1.1.1.2)

1.1.2.1 KDE

Här behövs nu input:

A. Finns det egentligen kvar en "Main" på nivå 1.1.2.2 och under den en Cinnamon som 1.1.2.2.1 och en Mate som 1.1.2.2.2 eller ligger
Cinnamon på samma nivå som KDE, och Mate på samma nivå som KDE? Alltså 1.1.2.2 resp. 1.1.2.3.
(Edit: not. LMDE innehåller ju både Mate och Cinnamon)

B. Rangordnas Xfce in under ev. "Main" ovan eller ligger den också på samma nivå som KDE?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hierarki

Inläggav Jan-Olof » fre jul 05, 2013 8:31 am

Det här blir ju hårklyveri, men jag ser det så här:

1. Linux
1.1 Debian
1.1.1 Ubuntu (som ju baseras på Debian)
1.1.1.1 Mint (baseras på Ubuntu, med undantag för LMDE-utgåvorna)
1.1.2 Mint LMDE (baseras direkt på Debian)
1.2 Slackware

Jag vet inte tillräckligt om Puppy Linux för att veta var den hamnar. Om man sedan vill rangordna utgåvorna på samma sätt som versionerna så blir det kanske:

1.1.1.1.1 Mint Cinnamon
1.1.1.1.2 Mint Mate
1.1.1.1.3 Mint KDE
1.1.1.1.4 Mint Xfce

1.1.2.1 Mint LMDE Cinnamon
1.1.2.2 Mint LMDE Mate
1.1.2.3 Mint LMDE KDE
1.1.2.4 Mint LMDE Xfce

De olika utgåvorna hamnar alltså på samma nivå fast med LMDE-utgåvorna ett steg högre.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hierarki

Inläggav Mikael » fre jul 05, 2013 9:03 am

Ja, flytta till övrigt.

Puppy var bara ett exempel, kommer inte med.
Tänkte försöka rita upp detta ung. som i släktforskning.
Hade tänkt lämna en del "tomma" grenar men är det så att det bara finns två huvudstråk under Linux? 1.1 och 1.2 i ditt exempel? Eller finns det någon 1.3 också?

Tänkte (ev.) även grena upp i 32 resp. 64-bitarsversioner.

För LMDE blir jag lite fundersam..
1.1.2.1 Mint LMDE Cinnamon
1.1.2.2 Mint LMDE Mate
1.1.2.3 Mint LMDE KDE
1.1.2.4 Mint LMDE Xfce

http://www.linuxmint.com/download_lmde.php finns länkar för Mate och Cinnamon.
Inga för KDE och Xfce.
Dessutom så har jag i min LMDE möjlighet att vid inloggning välja Mate eller Cinnamon. Jag har således EN LMDE men med möjlighet till båda miljöerna?
Finns inte längre denna möjlighet?

Edit: Hmm. ser att förklaringen finns på http://www.linuxmint.com/rel_debian_whatsnew.php
Frågan om man ska rita upp äldre versioner i min trädstruktur eller om man ska hålla sig till nu gällande färdiga releaser?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hierarki

Inläggav Jan-Olof » fre jul 05, 2013 1:29 pm

Ja, jag var visst lite för snabb - någon LMDE KDE finns ju inte. LMDE Cinnamon och LMDE Mate är numera två separata utgåvor. LMDE Xfce finns sedan tidigare. Den har inte kommit ut som någon ny "avbild" men det är ju en rullande utgåva så jag antar att den fortfarande uppdateras om man har den.

Tidigare fanns också Mint LXDE och Mint Fluxbox men det finns inte något officiellt underhåll för dem längre.

SUSE är väl ett exempel på en distribution som skulle kunna ligga som 1.3. Under 1.2 (Slackware) finns ju också en hel del, bland annat miniLinux som var min första kontakt med Linux.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hierarki

Inläggav Mikael » fre jul 05, 2013 1:42 pm

Okej, ja jag får se hur trädet får växa..
Skippar 1.2, 1.3 osv och bara skriver typ "övriga" för dessa.
Vet inte än vad jag ska använda mig av, troligen blir det i CAD.
Eller så installerar jag MindMapper igen i Windowsmiljö. Kanske finns liknande till Linux? http://www.mindmapper.com/pro/pro12.asp
Edit: Ja, till Linux: Freemind

Tanken är att tydliggöra detta för andra. Jag minns själv vilken djungel det var i början.

Begrepp som KDE och Gnome var självklara för Linuxanvändare men för ickelinuxanvändare var det inte lika självklart.
Som att nämna Aftonbladet och Expressen för någon som inte vet vad en tidning är..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hierarki

Inläggav Mikael » tis jul 09, 2013 8:06 pm

Stämmer detta?

LINUX.jpg
LINUX.jpg (46.23 KiB) Visad 17996 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hierarki

Inläggav Jan-Olof » tis jul 09, 2013 10:08 pm

Jag tycker att det blir lite konstigt när du delar upp LMDE så att "ögonblicksbilderna" från olika datum ser ut som om de vore olika versioner. Varför inte skriva texten på svenska?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hierarki

Inläggav Mikael » tis jul 09, 2013 10:21 pm

Är det inte olika versioner då?
Om jag laddar hem och installerar LMDE 201204 så får jag ju både MATE och Cinnamon men om jag vill ha LMDE 201303 så måste jag välja MATE eller Cinnamon.
Eller?

Jo, tanken är att det ska vara på svenska men jag vet inte än om "Others" ska vara "Andra" eller "Övriga".
"Older" går ju direkt att översätta till Äldre.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hierarki

Inläggav Jan-Olof » ons jul 10, 2013 4:55 pm

Om man hämtar en äldre avbildning av LMDE och uppdaterar så skall resultatet bli detsamma som om man hämtar den senaste och uppdaterar den. Möjligheten att ha både Cinnamon och Mate och kunna välja mellan dem var väl lite special. Om den funktionen finns installerad så tas den inte bort. Jag antar att man, med lite knep och knåp, kan installerar detta även om man hämtat en senare avbildning trots att funktionen normalt inte finns med längre.

Om man jämför med t.ex. version 14, Nadia, så blir den ju aldrig version 15 hur mycket man än uppdaterar.

"Övriga" blir bra, tycker jag.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hierarki

Inläggav Mikael » ons jul 10, 2013 6:28 pm

Om man hämtar en äldre avbildning av LMDE och uppdaterar så skall resultatet bli detsamma som om man hämtar den senaste och uppdaterar den. Möjligheten att ha både Cinnamon och Mate och kunna välja mellan dem var väl lite special. Om den funktionen finns installerad så tas den inte bort. Jag antar att man, med lite knep och knåp, kan installerar detta även om man hämtat en senare avbildning trots att funktionen normalt inte finns med längre.


Just därför vill jag man ska kunna se "historiken" för LMDE. Att bara ha med LMDE 201303 innebär att man ser att Xfce inte finns..
Jag har i min LMDE både MATE och Cinnamon och fastän jag aldrig använder Cinnamon kan det vara bra att kunna logga in i den sessionen för att se hur det ser ut om man ex. ska guida någon att hitta rätt.
Funderar på om jag ska lägga in relationer mellan dessa(?)

Om man jämför med t.ex. version 14, Nadia, så blir den ju aldrig version 15 hur mycket man än uppdaterar.

Varför jag har med version 14 är för att version 13 är med. Varför jag har med 13 är för att den har långtidssupport.
Ska kolla upp en del systemkrav, skillnaderna, mellan 13, 14 och 15. (15 krävde PAE har jag för mig)

"Övriga" blir bra, tycker jag.

Okej, då ändrar jag.

Ska också se om det går att installera MindMaple Lite så jag kan köra via Wine
http://www.mindmaple.com/Products/Windows/
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hierarki

Inläggav Jan-Olof » tor jul 11, 2013 10:17 am

Att bara ha med LMDE 201303 innebär att man ser att Xfce inte finns..

En möjlighet skulle vara att ange datumet inom parentes efter namnet på utgåvan för att enkelt se vilken den senaste avbildningen är. Alltså:

LMDE
Cinnamon (201303)
MATE (201303)
MATE/Cinnamon (201204)
Xfce (201204)
Gnome (201109)
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Hierarki

Inläggav Mikael » tor jul 11, 2013 12:32 pm

Ah! Bra input!

Har skippat Gnome för LMDE då man väl kan säga att MATE ersätter detta?

Har lagt till anmärkningar (pratbubblorna) men är inte riktigt nöjd..
De är (delar av) de "Release notes" som finns ex.
The 32-bit ISOs of Linux Mint 15 use a PAE kernel. If your processor is not compatible with PAE please use Linux Mint 13 Maya LTS instead. Linux Mint 13 is supported until 2017.


Vet inte riktigt vad man ska ha med & inte..
Måste läsa på lite ang. PAE & EFI, vad det innebär i praktiken.. min gamla dator verkar ha stöd för PAE eftersom jag kan köra med Nadia.
Eller gäller detta bara om man kör 64-bitars?... som sagt - måste läsa på..

En annan sak som kanske borde ligga i en egen tråd: Om man installerar ett program i Wine och där grafiken inte visas riktigt - vilka "paket" saknas då tro? Jag hade ju problem med en del verktygsknappar i MPE men vet inte om detta häger ihop.
Programmet är det jag skapar denna "Mindmap" i - MindMaple Lite. Startar direkt men visar inte dessa "Topic" om man inte lyckas klicka på en av dessa.

LINUX.jpg
LINUX.jpg (46.27 KiB) Visad 17975 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hierarki

Inläggav Mikael » tor jul 11, 2013 8:00 pm

En annan sak som kanske borde ligga i en egen tråd: Om man installerar ett program i Wine och där grafiken inte visas riktigt - vilka "paket" saknas då tro? Jag hade ju problem med en del verktygsknappar i MPE men vet inte om detta häger ihop.
Programmet är det jag skapar denna "Mindmap" i - MindMaple Lite. Startar direkt men visar inte dessa "Topic" om man inte lyckas klicka på en av dessa.


Skippar detta. Har hittat ett bra program som fungerar även i Linuxmiljö: XMind
http://www.xmind.net/

Ser ut så här nu:

LINUX.png
LINUX.png (67.98 KiB) Visad 17891 gånger
Bilagor
LINUX.xmind.tar.gz
(70.92 KiB) Nerladdad 612 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hierarki

Inläggav Mikael » fre jul 19, 2013 7:25 am

Det här hade tänkt att hamna i en ny ren tråd där man ska kunna få en snabb guidning.
Kompletterande text behövs, som att "Övriga" enligt bilden verkligen avser fler grenar.

Sedan bör man kanske förtydliga det jag själv fått hjälp med här - att tydliggöra skillnaden mellan LMDE och övriga.
Någonstans ange skillnaden mellan de uppdateringar som sker i "icke-LMDE" och det som händer i just LMDE.
Skulle man kanske använda Uppdateringar vs. Uppgraderingar?
Sedan är det väl så att Debian KAN vara aningen krångligare än Ubuntu men att den även är aningen stabilare? Eller ska man utelämna sådana påståenden?

Vidare detta med 32 & 64 bitarsversioner. Är det eg. oklart för den som ska ge sig på att börja med Linux?
Ja, 32-bitars är ju enda alternativet om man har en sådan processor men när behövs, egentligen, 64-bitars?
Linux i sig är väl inte så resurskrävande. Och gäller samma sak, som i Windows, ang. minnesstorleken, att man inte kan tillgodogöra sig mer än ca 3 GB med 32-bitar?
Det verkar ju dessutom vara krångligare med 64-bitar och ex. bank-id, och kanske en del andra saker.
Det allmänna rådet kanske kan vara att börja med 32-bitar om man är osäker?

ISO med eller utan codec?
Skulle man enkelt kunna säga att man väljer med codec om man tänker använda datorn som "bruksdator" men att man kan välja utan dessa om man ska använda den som ex. en filserver?

En enkel kort förklaring skillnaden Xfce, MATE, Cinnamon, KDE:

Xfce kan man väl enkelt säga att man ska välja om man har en mycket gammal och trött dator?
Även om man bara ska ha en dator för enbart surf så gör det väl knappast något om man väljer MATE eller Cinnamon?
Eller finns annat "huvudsyfte" med Xfce?

MATE skulle jag nog bara beskriva som standardutseende.

Cinnamon vet jag ju hur ser ut men jag har svårt att beskriva det. Tycker det verkar mer resurskrävande.

KDE kan jag nog tycka ser.. snyggare ut, om uttrycket tillåts, men är bra mycket besvärligare att fixa till samt betydligt mer resurskrävande.
Vet inte riktigt när det är motiverat med KDE jämfört med övriga?
Många KDE-applikationer, som Krusader, fungerar ju fint i ex. MATE.

Emottager tacksamt andra reflektioner!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hierarki

Inläggav Jan-Olof » lör jul 20, 2013 12:21 am

Skulle man kanske använda Uppdateringar vs. Uppgraderingar?

Om målgruppen är "folk i allmänhet" så tror jag inte att de skulle bli särskilt mycket klokare av de termerna. I installationsanvisningen försökte jag beskriva det så här:
"LMDE-utgåvorna är så kallade rullande utgåvor, vilket innebär att de uppdateras fortlöpande istället för att komma ut i nya versioner. Det finns både för- och nackdelar med detta".

Sedan är det väl så att Debian KAN vara aningen krångligare än Ubuntu men att den även är aningen stabilare? Eller ska man utelämna sådana påståenden?

För min del har jag inte märkt någon skillnad i fråga om stabilitet. De som väljer LMDE gör det antagligen för att slippa installera en ny version vart femte år (som vi annars gör om vi håller oss till versioner som "Maya").

Vidare detta med 32 & 64 bitarsversioner. Är det eg. oklart för den som ska ge sig på att börja med Linux?
Ja, 32-bitars är ju enda alternativet om man har en sådan processor men när behövs, egentligen, 64-bitars?

Vissa saker kan ju göras snabbare med 64 bitar. Om man har mer än 3 GB arbetsminne i datorn så krävs det ju 64 bitar för att kunna utnyttja hela minnet. I övrigt så märker de flesta säkert inte någon skillnad. BankID på fil har jag fått att fungera i alla 64-bitarsutgåvor utom KDE där det var någonting som strulade.

...gäller samma sak, som i Windows, ang. minnesstorleken, att man inte kan tillgodogöra sig mer än ca 3 GB med 32-bitar?

Minnesgränsen på 3 GB gäller för alla operativsystem.

Skulle man enkelt kunna säga att man väljer med codec om man tänker använda datorn som "bruksdator" men att man kan välja utan dessa om man ska använda den som ex. en filserver?

Enklast om alla hämtar en version med multimediastöd. De som vill använda datorn som filserver vet nog vad de gör, tror jag.

Xfce kan man väl enkelt säga att man ska välja om man har en mycket gammal och trött dator?
Även om man bara ska ha en dator för enbart surf så gör det väl knappast något om man väljer MATE eller Cinnamon?
Eller finns annat "huvudsyfte" med Xfce?

Vilken skrivbordsmiljö man väljer är en fråga om tycke och smak. Själv föredrar jag Cinnamon - andra gillar Mate, KDE eller Xfce. Det sistnämnda är det som kräver minst av datorn. Man kan ju lätt provköra via en DVD eller ett USB-minne innan man bestämmer sig.

Känner ett par tjejer, 5 respektive 7 år, som gärna kör "Potatismannen" i Cinnamon trots att det egentligen är ett spel för KDE (ingår i paketet ktuberling).
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Nästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster