Bank ID

Bank ID

Inläggav Seaotter » mån apr 22, 2013 9:25 am

Hej,

Var i färd med att intsallera bank ID på min nya Mint 14 mate 64 bitars partition. Ooooppps! Bank ID stöder inte 64 bitars Linux utan endasdt 32 bitars. Hmm, kan man avinstallera 64 bitars versionen och återföra hemma mappen som finns som "backup" på min externa HDD på en 32 bitars installation? Backuppen gjordes med 64 bitars versionen. Vad kommer att gå förlorat vid en nedgradering till 32 bitars?

Jag har Swedbank och det är inga problem med 32 eller 64 bitars installation i Windows. Finns det andra möjligheter att få bank ID att fungera på 64 bitars linux?
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Bank ID

Inläggav Jan-Olof » mån apr 22, 2013 9:34 am

Nej, du behöver inte krångla till det i onödan :)

Läs avsnittet om E-legitimation i installationsanvisningen - Installera Mint, finns på http://linuxmint.se/instruktioner/
och tråden
viewtopic.php?f=16&t=165
så tror jag att du hittar svar på det mesta.

Rapportera gärna din erfarenheter.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Bank ID

Inläggav Seaotter » mån apr 22, 2013 7:54 pm

Jan-Olof skrev:Nej, du behöver inte krångla till det i onödan :)

Läs avsnittet om E-legitimation i installationsanvisningen - Installera Mint, finns på http://linuxmint.se/instruktioner/
och tråden
viewtopic.php?f=16&t=165
så tror jag att du hittar svar på det mesta.

Rapportera gärna din erfarenheter.


Tack för svaret Jan-Olof. Jag har läst på om allt i den andra tråden, men inget verkar funka. Jag har kopierat in vad texten i terminalen visar i den länken du hänvisar till. Det verkar som om mitt linux Mint Mate 64 bits inte känns vid bokstaven i på slutet.
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Bank ID

Inläggav Seaotter » mån apr 29, 2013 2:04 pm

Nu har jag provat allt och fått experthjälp med att lösa Bank ID frågan. Det gick att installera efter mycket om och men och trixande. Men det fungerar bara så där ibland i alla fall. Jag har även problem med PGP och Enigmail (ver 1.5.1), både att importera nycklar från "exporterade" sådana från Windows partitionen och att tillverka dem i Linux Thunderbird (jag har även 64 bitars versionen av Thunderbird installerad). Nyckeltillverkningen hänger sig och bank ID funkar dåligt även om det gick att installera. Jag tycker verkligen om Linux Mint och vill inte ge upp och gå tillbaka till Windows bara för detta strulet, men det börjar bli lite väl mycket nu. :x

Så jag vill ta bort min Mint 14 Mate 64 bitars och installera samma fast 32 bitars versionen. Frågan är nu följande: Kan jag återanvända den säkerhets kopierade "home" mappen i en installerad 32 bitars version av Mint 14?

Vad jag förstår så är det ju inga program i hemmamappen och då borde det ju gå att använda i både 64 bitars och 32 bitars versionerna, eller? :?:

Hoppas någon kan ge ett expert råd.
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Bank ID

Inläggav Jan-Olof » tis apr 30, 2013 2:25 pm

Nu har jag provat allt och fått experthjälp med att lösa Bank ID frågan.

Trevligt. Var finns det sådan att tillgå?

Det gick att installera efter mycket om och men och trixande. Men det fungerar bara så där ibland i alla fall.

Vad var det för trixande som behövdes? Är det verkligen version 14 du har (så att det inte är LMDE som ju också finns som Mate 64)? Jag har installerat BankID många gånger men känner inte igen de problem du beskriver. Vad är det som fungerar "bara så där ibland"?

Ursäkta mina dumma frågor, men om du har hittat någonting som kanske behöver beskrivas i installationsanvisningen så vill jag gärna ha så mycket information som möjligt.

Frågan är nu följande: Kan jag återanvända den säkerhets kopierade "home" mappen i en installerad 32 bitars version av Mint 14?

Vad jag förstår så är det ju inga program i hemmamappen...

De enda program som finns där är eventuella windowsprogram som du installerat med wine. De ligger i så fall i mappen .wine (som du ser genom att välja Visa, Visa dolda filer). Tyvärr måste jag förbereda dig på att ett byte inte löser alla problem med BankID: Utgivningen av nya legitimationer beror t.ex. på hur bankens webbsida kommunicerar med Firefox. Problemet är väl i grunden att BankID:s säkerhetsprogram är skrivet för Firefox version 2 och 3 - de flesta kör ju numera version 20.

Om du vill gardera dig så kan du börja med att köra 32-bitarsversionen från ett USB-minne eller en DVD. Om allt fungerar där så kan du gå vidare med ett byte i "full skala".
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Bank ID

Inläggav Seaotter » tis apr 30, 2013 4:46 pm

Jan-Olof skrev:
Nu har jag provat allt och fått experthjälp med att lösa Bank ID frågan.

Trevligt. Var finns det sådan att tillgå?

Det gick att installera efter mycket om och men och trixande. Men det fungerar bara så där ibland i alla fall.

Vad var det för trixande som behövdes? Är det verkligen version 14 du har (så att det inte är LMDE som ju också finns som Mate 64)? Jag har installerat BankID många gånger men känner inte igen de problem du beskriver. Vad är det som fungerar "bara så där ibland"?

Ursäkta mina dumma frågor, men om du har hittat någonting som kanske behöver beskrivas i installationsanvisningen så vill jag gärna ha så mycket information som möjligt.

Frågan är nu följande: Kan jag återanvända den säkerhets kopierade "home" mappen i en installerad 32 bitars version av Mint 14?

Vad jag förstår så är det ju inga program i hemmamappen...

De enda program som finns där är eventuella windowsprogram som du installerat med wine. De ligger i så fall i mappen .wine (som du ser genom att välja Visa, Visa dolda filer). Tyvärr måste jag förbereda dig på att ett byte inte löser alla problem med BankID: Utgivningen av nya legitimationer beror t.ex. på hur bankens webbsida kommunicerar med Firefox. Problemet är väl i grunden att BankID:s säkerhetsprogram är skrivet för Firefox version 2 och 3 - de flesta kör ju numera version 20.

Om du vill gardera dig så kan du börja med att köra 32-bitarsversionen från ett USB-minne eller en DVD. Om allt fungerar där så kan du gå vidare med ett byte i "full skala".


Tack för svar Jan-Olof,
Jo "experthjälpen" fick jag från en kompis som jag besökte i Norrbotten. Han är mer en Linux närd än något annat. Allt gick så snabbt när han installerade olika lib som skulle tillåta körning av 32 bitars program i 64 bitars. Eftersom jag är total nybörjare på Linux hann jag givetvis inte med i alla commandon på terminalen som gjordes och kan därför inte säga på rak arm vad som föregick. :oops:

Jag kunde installera mitt ID men inte frugans, då, i detta fall Swedbanks ID, talade om att certifikat saknades. Mitt köpte programmet men inte frugans. I Windows var det inget problem. Jo jag har Mint 14 Mate och 64 bitars installation. Så på din fråga om vad är det som fungerar bara så där ibland så är det just Nexus bank ID program. Som du säger så är en del program anpassade till äldre Firefox versioner och kanske inte ens det utan bara IE. Eftersom jag tycker om Linux och särskilt Mint (som jag förövrigt blev rekommenderad av nämnd "nörd" ovan) vill jag inte ge mig utan kämpa på för att kunna köra flest möjliga program här som jag kan i Windows. Linux 64 gör tunnelrollar runt Windows 8 på samma dator i 64 bitars versionerna. Snabbheten och mindre utnyttjande av processor (eller kanske bättre utnyttjande, vad vet jag) Linux går i alla fall snabbare på min dator och fläkten på processorn är för det mesta tyst, vilket inte är fallet under Windows-körning.

Jag har tagit backup både med Mints eget backup samt en full system backup med ReDo. Skulle 32 bitars versionen inte fungera bättre på min dator är det bara att lägga tillbaka allt som det är nu. Måste i alla fall prova om det blir skillnad. Ditt råd om att köra 32 bitars på USB minne var bra, det rådet skall jag följa. Jag har faktiskt en extra ekstern tom HDD som jag vill installera Linux på, tror det blir snabbare än på en USB sticka, vad tror du? :?:

Jag återkommer med rapport efter mitt experiment.
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Bank ID

Inläggav Jan-Olof » tis apr 30, 2013 7:42 pm

Jag kunde installera mitt ID men inte frugans, då, i detta fall Swedbanks ID, talade om att certifikat saknades. Mitt köpte programmet men inte frugans. I Windows var det inget problem.

Var det samma legitimation som användes i båda fallen? Hur hämtades den från banken - i Windows eller Linux?

Jag har faktiskt en extra ekstern tom HDD som jag vill installera Linux på, tror det blir snabbare än på en USB sticka, vad tror du? :?: .

Ja, och då har du gott om utrymme också.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Bank ID

Inläggav Seaotter » tis apr 30, 2013 10:18 pm

Jan-Olof skrev:
Jag kunde installera mitt ID men inte frugans, då, i detta fall Swedbanks ID, talade om att certifikat saknades. Mitt köpte programmet men inte frugans. I Windows var det inget problem.

Var det samma legitimation som användes i båda fallen? Hur hämtades den från banken - i Windows eller Linux?

Jag har faktiskt en extra ekstern tom HDD som jag vill installera Linux på, tror det blir snabbare än på en USB sticka, vad tror du? :?: .

Ja, och då har du gott om utrymme också.


Jag hämtade nya ID från banken i Windows och det funkade. Sen gjorde jag samma sak i Linux. Jag beställde ett nytt (har nu 2 giltiga ID från banken) i Linux och det fungerade, sen gjorde jag samma sak från frugans bankkonto. Det gick bra att beställa men det gick inte att ladda ner till datorn via Linux. Då kom meddelandet att "certifikat saknas".
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Bank ID

Inläggav Jan-Olof » ons maj 01, 2013 11:20 pm

Om båda legitimationerna kom från samma bank och hämtades på samma sätt så är det ju märkligt att den ena fungerar men inte den andra.
Läste just att BankID skall göra en stor förändring i sitt system nästa år, se http://bankid.com/sv/Aktuellt/Forandrin ... -tjansten/.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Bank ID

Inläggav Seaotter » tor maj 02, 2013 5:27 am

Jan-Olof skrev:Om båda legitimationerna kom från samma bank och hämtades på samma sätt så är det ju märkligt att den ena fungerar men inte den andra.
Läste just att BankID skall göra en stor förändring i sitt system nästa år, se http://bankid.com/sv/Aktuellt/Forandrin ... -tjansten/.


Ja, visst är det märkligt. Men jag fortsätter att köra de viktigaste sakerna på Windows där de funkar, hoppas att det blir lättare i framtiden att köra vad man vill i Linux, som helt enkelt fungerar bättre och smidigare.

Det som står för dörren nu är att jag skall göra systemen oberoende av varandra genom att köra dem på varsin hårddisk. Det blir emellertid en annan tråd som den diskussionen kommer upp på, skall leta efter en lämplig.
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Bank ID

Inläggav Seaotter » sön maj 05, 2013 10:35 am

Jan-Olof skrev:Om båda legitimationerna kom från samma bank och hämtades på samma sätt så är det ju märkligt att den ena fungerar men inte den andra.
Läste just att BankID skall göra en stor förändring i sitt system nästa år, se http://bankid.com/sv/Aktuellt/Forandrin ... -tjansten/.


Så där ja, nu har jag Linux Mint 14 Mate 32 bitars installerat och både bank ID och GPG fungerar som en dans!!!! :D :D :D

Det är synd att det inte gick lika smärtfritt i 64 bitars versionen.

Lägger in lite rapport om själva installeringen i tråden viewtopic.php?f=20&t=182&start=0
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Bank ID

Inläggav Mikael » mån jul 01, 2013 9:57 pm

Nu fungerar inte BankId från Handelsbanken längre :evil:

Handelsbanken säger Ogiltig kortläsare.

BankId säger okej program men det går inte att göra en testinloggning.

Ominstallerat driver & program.
LMDE + FF20.0

Edit:
Märkligt.. Kollade Om i FF och den visade "20.0 Firefox är redan uppdaterad."
Hade grön bock som visade att systemet är uppdaterat.
Krångel med skrivare gjorde att jag klickade för att kolla uppdateringar och där fanns visst 34 st varav en del ang. Firefox.
Körde den uppdateringen och nu har jag version 21.0 och nu fungerar inloggningen till Handelsbanken..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mikael och 1 gäst