EFI stub: WARNING: Failed to measure data for event 1

EFI stub: WARNING: Failed to measure data for event 1

Inläggav GeGurra » lör jul 25, 2026 8:01 pm

Hej!

Efter att jag har valt att starta Linux Mint (LM) 22.3 i GRUB, visas felmeddelande "EFI stub: WARNING: Failed to measure data for event 1: 0x800000000000000b" någon sekund, innan LM startar. Så vitt jag har förstått saken, har detta med secure boot att göra. Jag kan ignorera felmeddelandet, så länge starten av LM löper på utan nämnvärd fördröjning eller andra störningar. Har jag förstått saken rätt?

Så vitt jag minns, fanns inte detta felmeddelande från början de första veckorna efter att jag hade installerat LM. När datorn nu har legat oanvänd runt 1,5 mån (flytt, jobb etc.), och jag bl.a. har installerat uppdateringar för LM och W11, dyker dock felmeddelandet upp.

Jag är van datoranvändare. Jag har varit med sedan C64 med programmering i BASIC och 6510 assembler. LM är jungfrulig mark för mig dock. Så här långt är jag imponerad av hur härligt det är att köra Linux Mint i stället för W11. Rappt i responsen och snyggt!

Datorn är en runt sex år gammal Dell Latitude 5300, på vilken jag just nu dual bootar Linux Mint och Windows 11.

Jag har med sökrutan försökt hitta befintliga trådar på ämnet utan framgång? Kanske gjorde jag fel, men jag fick inga träffar.

Mvh Magnus
Användarvisningsbild
GeGurra
Nykomling

Re: EFI stub: WARNING: Failed to measure data for event 1

Inläggav Jan-Olof » sön jul 26, 2026 10:14 am

Hej och välkommen!

Ja, du kan ignorera felmeddelandet. Det förekommer tydligen också i andra linuxdistributioner och är bara ett litet skönhetsfel.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Återgå till Vanliga frågor och svar