Fullkomligt omöjligt att installera om Linux mint....

Fullkomligt omöjligt att installera om Linux mint....

Inläggav AlexC63 » sön apr 19, 2026 4:01 pm

Hej.
.
Jag har en Dell laptop med Linux mint 22.1 (xia) som jag vill göra en ominstallation på. Jag har ett usb-minne med Linux mint på, och har använt detta för att installera Linux mint på sex laptops, och det har fungerat bra, fram tills nu...
Jag kan inte få datorn att botta från USB-minnet. Jag trycker på f12-tangenten och får då i bästa fall upp en meny bestående av tre rader, där det på den översta raden står att Linux mint kommer att installeras inom 30 sekunder. När dessa 30 sekunder gått så startar datorn som vanligt i mitt gamla Linux mint program.

Jag har med hjälp av Chat gpt försökt lösa det här, men jag kan heller inte komma komma åt menyraden där jag kan ändra "secure boot" till "disabled" eftersom det inte händer något när jag trycker på piltangenterna.

Det är som att hela systemet låser sig när jag försöker starta från USB-minnet. Därför tankade jag hem Linux Mint på ett nytt USB-minne, men det blir likadant där.

Någon som har några tips?
AlexC63
Munk

Re: Fullkomligt omöjligt att installera om Linux mint....

Inläggav AlexC63 » sön apr 19, 2026 6:20 pm

Chat gpt och jag har kommit överrens om att den bästa lösningen för mig är att köpa en ny dator....
AlexC63
Munk

Inläggav Mikael » sön apr 19, 2026 6:50 pm

Jag gissar att din Dell är en äldre dator som saknar UEFI?
Om så är fallet är det inte konstigt att Mint inte installeras. De som utvecklar Mint verkar anse att äldre datorer är en styggelse. (I annat fall skulle de inte krånga till det så förbannat)
Jag skulle tro att det kommer att fungera bättre om du på samma dator (Dell) hämtar hem en ny ISO, förmaterar USB-minnet och lägger in ISO,n med USB-avbildsskrivare.

Andra alternativ är att du från annan dator använder Unetbootin för att skapa USB-minnet.
Ytterligare alternativ är att använda Ventoy. Med Ventoy på ett USB-minne/-disk kan man bara kopiera ISO-filer med vanlig filhantering. Vid boot får man en meny att välja in önskad ISO.

Ytterligare val finns - som att i stället installera MX-Linux, en dist. som fortfarande fungerar på äldre hårdvara.
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » sön apr 19, 2026 7:19 pm

Mikael skrev:Jag gissar att din Dell är en äldre dator som saknar UEFI?
Om så är fallet är det inte konstigt att Mint inte installeras. De som utvecklar Mint verkar anse att äldre datorer är en styggelse. (I annat fall skulle de inte krånga till det så förbannat)
Jag skulle tro att det kommer att fungera bättre om du på samma dator (Dell) hämtar hem en ny ISO, förmaterar USB-minnet och lägger in ISO,n med USB-avbildsskrivare.

Andra alternativ är att du från annan dator använder Unetbootin för att skapa USB-minnet.
Ytterligare alternativ är att använda Ventoy. Med Ventoy på ett USB-minne/-disk kan man bara kopiera ISO-filer med vanlig filhantering. Vid boot får man en meny att välja in önskad ISO.

Ytterligare val finns - som att i stället installera MX-Linux, en dist. som fortfarande fungerar på äldre hårdvara.

Tack för svaret och tipsen. Linux MX verkar intressant. Chat gpt menade att problemet var relaterat till grafiken och kernel... Vad vet jag, jag är inte alls insatt i de tekniska detaljerna. Men i grund och botten verkar min laptop vara för gammal, och det är den alldelses säkert, antagligen 15 + år på nacken. Men jag har inte råd att köpa en ny dator så jag får dras med den här. Den hackar och hoppar men man lär sig leva med det. Har två andra laptops, ungefär lika gamla, men dom har inte börjat krångla (ännu...). Men jag gillar denna bäst eftersom den har störst skärm och jag tittar på en himla massa film...
AlexC63
Munk

Inläggav Mikael » tis apr 21, 2026 11:47 am

Jag har en Toshiba, årsmodell ca 2008, alltså idag 2026-04-21 ca 18 år
På den har jag Mint 22.3, Vinari, Debian

Har även en Lifebook, årsmodell ca 2007, idag ca 19 år
På den har jag LMDE 7, Windows 10, antiX 23.1

Ingen av datorerna används i egentlig mening. Lifebook med Windows 10 har mjukvaran VIDA (Volvo felsökning mm).
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Återgå till Installera Linux Mint