Tvinga fram programslut

Tvinga fram programslut

Inläggav Jan-Olof » sön jul 29, 2012 12:13 pm

Alla som använder datorer har säkert någon gång råkat ut för att ett program har hängt sig. I Mint inträffar det inte särskilt ofta, men ibland vill man ju t.ex. testa ett windowsprogram som kanske inte fungerar fullt ut via wine. Då kan det vara praktiskt att ha en funktion för att tvinga det krånglande programmet att avslutas. Gör så här för att lägga till ett "nödstopp" i panelen om du använder Cinnamon:

Högerklicka på panelen och välj Add applets...
Du får upp ett fönster för inställningar och väljer där Hämta nya tillägg (längst ned i fönstret).
Välj Force Quit och klicka på Download.
Notera vad filen heter. Välj sedan att spara den och klicka på OK.
Gå till mappen Hämtningar och dubbelklicka på filen.
Klicka på Extrahera
I det nya fönstret måste du eventuellt först klicka på Ange ett filnamn (längst upp i vänstra hörnet).
Kopiera in följande rad i fältet Plats
~/.local/share/cinnamon/applets
Klicka på Extrahera
Gå tillbaka till fönstret för inställningar
Force Quit skall nu finnas med i listan. Aktivera funktionen genom att kryssa i rutan framför namnet
Klicka på Stäng

Du har nu ett svart kryss nere i panelen. Om ett program skulle hänga sig så klickar du bara på krysset och sedan på det fönster som innehåller det krånglande programmet.
Senast redigerad av Jan-Olof tis dec 04, 2012 4:35 pm, redigerad totalt 1 gång.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Tvinga fram programslut

Inläggav LennartL » lör aug 04, 2012 10:10 pm

När jag klickar på Extrahera så öppnar den ytterligare en ruta där jag ska välja vart jag vill extrahera trots att jag klistrat in ~/.local/share/cinnamon/applets i första rutan efter Plats.
Var inne i Usr/local/share och kollade men där finns ingen mapp med namnet cinnamon, och därmed också ingen applets.
Vad gör jag fel någonstans???
:)
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Tvinga fram programslut

Inläggav Jan-Olof » mån aug 06, 2012 6:28 pm

Du klickar först på Extrahera, sedan klistrar du in sökvägen i fältet Plats i den andra rutan. Sökvägen går till en dold mapp som ligger i din hemmamapp (inte Usr/local/share). Om du väljer Visa, Visa dolda filer så ser du .local där du sedan kan gå vidare.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Tvinga fram programslut

Inläggav Mikael » mån dec 17, 2012 9:55 am

Bara för kännedom om någon hittat till denna tråd och tycker det verkar krångligt..
I Mint 14 (Mate) så finns redan objektet "Tvinga avslut" att lägga till i panelen.

Alltså inget att hämta, extrahera osv..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Tvinga fram programslut

Inläggav LennartL » mån dec 17, 2012 10:29 pm

Jan-Olof skrev:Du klickar först på Extrahera, sedan klistrar du in sökvägen i fältet Plats i den andra rutan. Sökvägen går till en dold mapp som ligger i din hemmamapp (inte Usr/local/share). Om du väljer Visa, Visa dolda filer så ser du .local där du sedan kan gå vidare.

Följde nog inte din anvisning ordentligt från början. Nu har jag fixat till det enligt din anvisning och då fungerar det ju klockrent. Tack!
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster