Firefox strul.

Firefox strul.

Inläggav MangeO » tis jan 07, 2025 10:54 pm

Upptäckte idag att det inte funkar att öppna skyddsrumskartan hos MSB, Firefox jobbar ett tag men ingen karta visas.. har även provat i "säkert läge" utan plugins.
Mint 21.1 och Firefox 133.0.3 (det har funkat tidigare, men jag minns inte riktigt när)
Nån annan som har samma problem?
MangeO
Munk

Re: Firefox strul.

Inläggav Jan-Olof » tis jan 07, 2025 11:37 pm

Nej, jag provade just nu med samma version av Mint och samma version av Firefox som du använder. Kartan visades utan problem.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav MangeO » ons jan 08, 2025 9:37 am

Tack för att du provat.
Förstår inte riktigt varför det inte funkar, visserligen en gammal dator med bara 2Gb minne men vad jag kan se så är det inte fullt utnyttjat..

MSB-skyddsrum-fel.png
MSB-skyddsrum-fel.png (230.78 KiB) Visad 3941 gånger
MangeO
Munk

Inläggav Jan-Olof » ons jan 08, 2025 5:20 pm

Vad händer om du startar datorn från ett installationsmedia och försöker öppna sidan därifrån?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav MangeO » tor jan 09, 2025 7:26 pm

Jan-Olof skrev:Vad händer om du startar datorn från ett installationsmedia och försöker öppna sidan därifrån?

Provade ditt förslag, startade från usb-installationssticka med LM 21.1 och provade öppna sidan med den Firefox som finns där 108.0.1
och där funkar det att öppna sidan,.. hmm, hur felsöka vidare(?) Då borde det inte vara hårdvarubegränsning iaf.
Kan man prova att "uppdatera Firefox" när man startat från USB-stickan utan att man sabbar nåt? Blir det bara en "virtuell" uppdat.?

MSB-skyddsrum-ok.png
MSB-skyddsrum-ok.png (238.11 KiB) Visad 3907 gånger
MangeO
Munk

Inläggav Jan-Olof » tor jan 09, 2025 11:50 pm

Javisst, den nya versionen av Firefox hamnar då i arbetsminnet och du kan bara använda den så länge din session pågår.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » mån jan 13, 2025 5:54 pm

Jag har liknande strul med Debian12 och Firefox.. dock kan jag se och söka adresserna i vänsterkanten, men kartan visas inte.
Jag tror att det beror på att jag har härdat firefox för maximum privacy... (nyckelord = tror)
Marie SWE
Ninja

Inläggav MangeO » mån jan 13, 2025 10:33 pm

Marie SWE skrev:Jag har liknande strul med Debian12 och Firefox.. dock kan jag se och söka adresserna i vänsterkanten, men kartan visas inte.
Jag tror att det beror på att jag har härdat firefox för maximum privacy... (nyckelord = tror)

Finns kanske risk att du har rätt,. har stängt av en hel del här också, både i inställningar o config. :roll:

Har inte haft tillfälle att mickla med detta problem men funderar på att prova att "återställa" Firefox bara för att prova, antar dock att det inte räcker att bara spara kopia på Firefox profilmapp för att kunna gå tillbaks(?) så det får dock bli direkt efter nästa gång jag gjort backup av linux systempartitionen. (Brukar göra det med Clonezilla innan jag installerar väntande uppdateringar när det börjar bli många)
MangeO
Munk

Inläggav Marie SWE » mån jan 13, 2025 11:32 pm

MangeO skrev:
Marie SWE skrev:Jag har liknande strul med Debian12 och Firefox.. dock kan jag se och söka adresserna i vänsterkanten, men kartan visas inte.

Finns kanske risk att du har rätt,. har stängt av en hel del här också, både i inställningar o config. :roll:

Har inte haft tillfälle att mickla med detta problem men funderar på att prova att "återställa" Firefox bara för att prova, antar dock att det inte räcker att bara spara kopia på Firefox profilmapp för att kunna gå tillbaks(?) så det får dock bli direkt efter nästa gång jag gjort backup av linux systempartitionen. (Brukar göra det med Clonezilla innan jag installerar väntande uppdateringar när det börjar bli många)

Japp skapa nya profiler att kunna växla emellan är ett trix.
eller... ;) ...... *trumvirvel* ....
Ladda ner en Firefox version från https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/
packa upp den i en mapp.. skapa en ny genväg till körfilen.. och kör två firefox parallellt med varandra.. en som är installerad på systemet.. den andra kör du som fristående..
Den ena stryper du stenhårt för privacy.. den andra relativt ostrypt för funktionalitet när vissa sajter blockerar dig för att du strypt för hårt..... Vips så har du allt från båda världarna 8-)
Linux klarar av att ha båda firefox programmen öppna samtidigt, så du kan köra sida vid sida samtidigt.
För att skilja lättare på dem, så kan du byta ikonen på firefox versionen du kör som fristående.. så påverkas inget i operativsystemet.
Marie SWE
Ninja

Återgå till Vanliga frågor och svar