Jag skapa ett annat inlägg, men radera det då jag kom på att Mint har ingen ledningsgrupp.
Men jag vill ge min vision på en bra framtid för Mint med expansionsmöjligheter likt Chrome OS.
Min vision kommer vara hatad av alla fanboys/girls och hard core linux eliter. Men är perfekt för alla andra.
Frågan man ska ställa sig.. är 2% av befolkningen viktigare än 98%) (eliterna/svenssons)
Windows/Mac/ChromeOS har cirkus 96% av desktop marknaden.. Linux Desktop har ca 4%
Vad har dessa tre gemensamt... användarvänlighet.
Så jag skulle vilja göra en LMDE TheFutureEdition... Två versioner.. Två desktop miljöer.. Två installers
1. Fokusera primärt på användarvänlighet och vad den normala Svensson användaren utan IT intresse villhöver. (Inte 2 procentarna)
Terminalen ska bli likt windows och Mac.. något som kan användas för powerusers/felsökning. Men primärt likt Mac och windows så ska GUI verktygen hägra, då Svensson snabbt kan läsa o klicka, men har noll intresse för att googla ett terminalkommando som man använde på MS-dos tiden. Yngre generationen är clickers/tappers och de ointresserade vill bara läsa innantill och klicka på alternativen.
2. skapa distron till en immutable/semi-immutable för att få dels högre säkerhet, men även ett mer stabilt system då användaren inte kan tweaka sönder det så det blir instabilt och kraschar.
Jaa, tweaka är kul.. MEN... det är bara runt typish 2-3% av jordens befolkning som har det intresset.. Majoriteten av dem använder ändå Arch, Debian, kanske Rocky/alma och liknande core distros. Så varför jaga den lilla klicken och missa den stora massan?.... idioti enligt mig.. see the big picture instead.
3. proprietary drivers före open source.. Varför.. de fungerar oftast bättre.
4. Två versioner.....
4.1. En för office/workstation användning. LTS 5år likt mint har idag (Denna kommer tilltala de som har datorn som ett verktyg samt äldre generationen)
Denna ska bygga rent på deban stable för stabilitet och pålitlighet likt LMDE gör idag.. Men med fokus Flatpak om det finns, för att få nyare versioner av programvaror (Office osv) som tilltalar Svenssons.. (nyare program är mer önskade än flera år gamla paket som stable erbjuder)
Denna ska primärt komma med kontors feeling.. det vill säga program och inställningar som är för kontorsanvändning(hemma eller företag.. lite mindre flashigt så att säga, det är ett verktyg, inte gröna lund).. Fokuserat med förinstallerade program för kontorsanvändning där man sitter med office, scanner/printer programvara, PDF läsare eller editerare och allt som är vanligt förekommande i hemma eller small business kontor. (inga spel, animerade funktioner o sådant asså)
Samt likt Debian/mint ha 5år LTS
4.2 Modern desktop/laptop användning... Hemma användaren/yngre generationen... Rolling edition för att få den mer modern(tänk Arch/openSUSE/MacOS.. ja även winskrot, fast bättre)..
Denna ska vara lite mer modern, så att bygga på antingen Debian stable med backports eller Debian Testing för att få lite nyare drivar/programvaror.. även här med Flatpak om det finns för att få lite nyare programvaror.
Den ska ha en lite mer modern feeling (lite mer flashig kan vi kalla det) Fokuserat med förinstallerade program som hemma-njutaren/gamern kan tänkas gilla.. Multimedia osv.. Kanske forka konceptet från Bazzite där de plockat in från steamOS för att få en bra gaming experience.
5. Två installers.
Net-install en som likt Fedora bara har en bas och du har en online install där du väljer vad för program du vill ha vid installationen och den då installerar de senaste versionerna av programmen istället för några år gamla paket och även senaste uppdateringarna.
Full install. Fullbloatad ISO med alla vanligt förekommande program som klassiska ISO filer.. men fokuserat på program som kan tänkas tillhöra de två olika versionerna. (Kanske även där en installer likt Net-install man kan välja vilka program man vill ha installerade eller inte av de som ingår default.)
6. Två Desktop Environments...
Cinnamon för nice look and feel... som ni redan fått till riktigt bra faktiskt. *tumme upp*
Xfce... the Mint-Edition.. Inte att skriva om hela miljön, utan mer att kustomisera den så den får ett lite mer modernt tema. (Det finns de som tweakat xfce till att se ruskigt moderna ut, men fortfarande är lättvikts DE's)
Samt lägga till lite mer GUI verktyg från antingen Gnome eller KDE då Xfce är ganska GUI fattigt out of the box.. Byta ut Thunar mot Nemo eller Caja för att få bättre nätverksstöd och lite andra file-manager plugins.
.
.
Detta tror jag är framtiden.. både för Mint, men även för Linux i helhet.
Med "vänligare/mer förlåtande" distros kommer de som börjar få en dålig smak i munnen av Windows-idiotin med sina systemkrav, windows Recall (client side scanning), och än värre när Regeringens nya godkännande av ClientSide Scanning (ChatControl 2) klubbats igenom och enbart EU är sista steget för omröstning
Macs dyra hårdvara som hindrar låginkomsttagaren att fly Windows. (och som oxå redan har funktion för clientside scanning.)
Med en Linux distro som på riktigt tilltalar Svenssons och den yngre generationen så är chansen stor med att många väljer Linux då de börjar få nog av windows.. Men mac är för dyrt och Linux för komplicerat för non techies..
Om tillräckligt många väljer linux så det kommer upp i 15-20% desktops shares.. då kommer även mjukvaru företagen som Adobe, Bank-ID, Logitech. ASUS, Acer få upp ögonen för att de kanske ska utveckla produkter för Linux. HP och Dell har redan Linux(oftast redhat) som förinstallerat OS för företag.. Så steget är kort för dem att börja stödja Linux som desktop alternativ för privatpersoner om det finns en stabil/pålitlig Distro med lågt support behov.. Kanske även Microsoft kommer göra en MS-Office version till linux då.. så som de gör åt MacOS
Folk vill ha något som är lättanvänt, stabilt, säkert och de tackar inte nej när de hör att ordet Privacy ingår.
This is my vision for Mint.. The LMDE The Future Edition success.
Jag önskar jag kunde programmera eller hade tillgång till 30-80 anställda programmerare, för då skulle jag visa att detta konceptet är framtiden.
PS. Hidden idea.
Kaaanske .. Kanske, kanske leka med tanken.... men bara kanske, för detta är ett JÄTTE projekt...
men kanske, kanske, kanske ge sig på och skriva om kerneln för annan typ av minnes/diskhantering för att prioritera den för desktops användning istället för server som den faktiskt är anpassad för nu. (Linus torvalds nämnde ganska nyligen om ett minnesproblem som hängt med i över 20år,jag undrar om det var swapdeath han tänkte på, för det pratade de om 1998)
Varför tänker jag ens tanken på det här... jo för att jag av ren ilska forskade i detta med swapdeath som ni hört/sett mig prata om på mer än ett forum.
* En server har ca 10gånger mer i ram än en laptop/desktop... En modern desktop kanske har upp till 128GB ram en laptop kanske upp till 64GB ram.. en server har runt 1TB eller rent av 2TB ram.
* En server har full duplex disk I/O(SAS) med multi disk array... En modern desktop har simplex disk I/O på en HDD/SSD/Nvme disk.
* En server är gjord för att köra hundratals tunga bakgrunds processer i en steril-ish miljö utan desktop användning där allt ska ligga i Ram för snabb access och multiple raid disk arrays för snabb datahantering i stora mängder... En modern desktop har en desktop miljö som inte får swappas ut då det kan skapa temporära frysningar av systemet och en desktop kör några få bakgrunds processer med primärt några förgrunds processer.
Så en kernel som är lite mer Desktop effektiv minnes/swap hantering skulle kunna få systemet mer trevligt när det är datorer med lägre prestanda, där desktops är mer inställda för Memory overcommitment.. Medans på servrar undviker man som pesten memory overcommitment..
alla säger att swap är fult.. och det är det i servervärlden. men i desktopvärlden är det vanligt Mac swappar till disk.. Windows swappar till disk konstant med en låg I/O prioritet för att få systemet att gå mjukt..
Men linux kör 100% swapp vid 98%Ram får systemet att frysa vid en snabb memory spike... och med kerneln anpassad för full duplex uppstår I/O trashing vid simplex, då den kan börja mata KB/s kosta pulser växelvis och man får 100% disk I/O för att den hela tiden försöker köra full duplex men disken tillåter bara simplex.[/i] DS.