Bootbart usb

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Re: Bootbart usb

Inläggav Mikael » tor sep 12, 2024 9:21 am

SÅ HÄR!

Hämta senaste Ventoy för Linux via denna länk:
https://www.ventoy.net/en/download.html

I skrivande stund är det ventoy-1.0.99-linux.tar.gz

När den hämtats hem - öppna med Arkivhanterare, stega in så att katalogen ventoy-1.0.99 visas.
ksnip_20240912-101020.png
ksnip_20240912-101020.png (16.48 KiB) Visad 4627 gånger

Välj att extrahera den till valfri plats.

Öppna sedan den katalogen, högerklicka på tomt ställe och välj öppna i terminal (jag förutsätter att du har det högerklicksvalet i din filhanterare)

Skriv sudo ./VentoyGUI.x86_64
Ange ditt lösen.

Nu ska det grafiska gränssnittet (för att installera ventoy) öppnas.
ksnip_20240912-100537.png
ksnip_20240912-100537.png (31.31 KiB) Visad 4639 gånger

Byt ev. språk.
Se till att du valt RÄTT enhet för ditt USB-minne! Du får två varningar, sedan är det kört om du valt fel!
Installationen tar bara några sekunder.
När det är klart kan du kopiera in din hämtade ISO med Windows.

Nu ska det gå att starta upp med USB-minnet och man kan där välja Windows för att installera.

Har man plats över på USB-minnet kan man lägga in fler ISO,s, eller byta ut dessa. Gränssnittet för Ventoy listar vid uppstart det som finns på minnet.
Man behöver alltså inte lägga in Ventoy-mjukvaran mer än en gång.
Senast redigerad av Mikael lör sep 28, 2024 1:58 pm, redigerad totalt 3 gånger.
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » mån sep 16, 2024 10:40 am

Hur har det gått?

Ventoy ska alltså ses som det enda(?) fungerande alternativet till Rufus & MS MCT när man kör i Linuxmiljö.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » sön sep 22, 2024 8:17 pm

Alternativ till Rufus vore ju intressant.. Val mellan att "bränna" som ISO samt DD mode är en ganska bra sak.. Då DD låser ner så det blir read only, medans med ISO mode blir det fortfarande skrivbart.. vilket är en fördel om man vill editera bootfiler eller kopiera in extra drivers efteråt.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » sön sep 22, 2024 8:28 pm

Att annat möjligt alternativ är SARDU
https://www.sarducd.it/downloads
Smått obegripligt gränssnitt och möjligen är det köpeversionen som gäller..

Har testat i omgångar men lagt ner ganska snabbt.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » mån sep 23, 2024 5:27 pm

Det funkar oftast att lägga ut en bootbar ISO på ett USB-minne med "dd". Men en stor fördel med Ventoy är att man kan lägga ut flera och sedan välja vilken man ska starta...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » mån sep 23, 2024 7:12 pm

Osprey skrev:Det funkar oftast att lägga ut en bootbar ISO på ett USB-minne med "dd". Men en stor fördel med Ventoy är att man kan lägga ut flera och sedan välja vilken man ska starta...

Det som är helt värdelöst med DD är att USB minnet blir oanvändbart, då man inte kan lägga till drivar och annat efteråt.
Jag har använt DD en gång och lärdomen var att aldrig igen
Så ska jag bränna ett USB minne så startar jag windows och rufus, då jag än så länge inte stött på ett Linux program som klarar av att bränna ISO läge.

Widows rules on software as usual. :? :roll:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » mån sep 23, 2024 8:53 pm

Osprey skrev:Det funkar oftast att lägga ut en bootbar ISO på ett USB-minne med "dd". Men en stor fördel med Ventoy är att man kan lägga ut flera och sedan välja vilken man ska starta...

Men inte om det är frågan om Windows?
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » tis sep 24, 2024 1:16 pm

Marie SWE skrev:Det som är helt värdelöst med DD är att USB minnet blir oanvändbart, då man inte kan lägga till drivar och annat efteråt.
Jag har använt DD en gång och lärdomen var att aldrig igen
Så ska jag bränna ett USB minne så startar jag windows och rufus, då jag än så länge inte stött på ett Linux program som klarar av att bränna ISO läge.

Widows rules on software as usual. :? :roll:

Om du skapar en syslinux-ISO med "mksquashfs", "genisoimage" och "isohybrid", så kan du lätt lägga till vad du vill i den med "chroot" innan du lägger ut den på pinnen med "dd"... :) :D :mrgreen:
Osprey
Ninja

Inläggav Osprey » tis sep 24, 2024 1:21 pm

Mikael skrev:

Men inte om det är frågan om Windows?

Det beror på vad du menar. Att lägga ut en Windows-ISO med "dd" ska inte vara några problem, men om du vill skapa det i ett Windows-system, så finns ju inte "dd". Om det eventuellt går att göra i "cygwin", vet jag faktiskt inte...
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » tis sep 24, 2024 5:28 pm

Jag menar det som Ts skriver:
Jag ska ladda ned windows 10 med min Linux dator och lägga det på ett usb minne som jag sedan ska installera på min lite äldre Lenovo TinkPad T470s,
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » tis sep 24, 2024 6:57 pm

Mikael skrev:Jag menar det som Ts skriver:
Jag ska ladda ned windows 10 med min Linux dator och lägga det på ett usb minne som jag sedan ska installera på min lite äldre Lenovo TinkPad T470s,

Det borde funka alldeles utmärkt att lägga det på ett usb minne med "dd", men det funkar ju också utmärkt med Ventoy. Själv använder jag i stort sett bara Ventoy numera, mycket på grund av att då kan jag lägga ut flera ISO på en pinne.
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » tis sep 24, 2024 8:29 pm

"borde"??

Eller ja, att använda dd för att lägga in ISO,n går ju men minnet blir ju inte startbart.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » fre sep 27, 2024 2:30 pm

Mikael skrev:"borde"??

Eller ja, att använda dd för att lägga in ISO,n går ju men minnet blir ju inte startbart.

Ja som sagt var så använder jag själv Ventoy numera, så jag vet inte säkert, men så länge jag använde "dd" så funkade det...

Trixet med att det ska bli startbart är att köra "isohybrid" på ISO:n innan du lägger ut den med "dd". Alltså ungefär "isohybrid namn.iso"... :) :D
(...och "isohybrid" finns med i "syslinux-utils", om du inte redan har det installerat)
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » fre sep 27, 2024 3:46 pm

Enligt denna sida...
https://askubuntu.com/questions/791238/how-to-convert-a-iso9660-iso-to-a-usb-iso

...ska man först konvertera ISO,n med kommandot isohybrid för att sedan använda dd på den konverterade filen.

När jag testar med det får jag:
unexpected boot catalogue parameters

Jag ser ingen vits med att INTE använda Ventoy men det vore "kul" :geek: om det åtminstone fanns ett (1) alternativ, förutom att fixa USB,t på en Windowsdator då..
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » fre sep 27, 2024 4:13 pm

Mikael skrev:Enligt denna sida...
https://askubuntu.com/questions/791238/how-to-convert-a-iso9660-iso-to-a-usb-iso

...ska man först konvertera ISO,n med kommandot isohybrid för att sedan använda dd på den konverterade filen.

När jag testar med det får jag:
unexpected boot catalogue parameters

Jag ser ingen vits med att INTE använda Ventoy men det vore "kul" :geek: om det åtminstone fanns ett (1) alternativ, förutom att fixa USB,t på en Windowsdator då..

När jag kör det, på en hammabyggd ISO som jag också kört via "isohybrid" så har det alltid funkat. Men jag kör som sagt var bara Ventoy numera...

För mig har alltid "mksquashfs" + "genisoimage" + "isohybrid" + "dd", funkat bra men som sagt jag kör bara de 3 första stegen numera och sedan Ventoy...
Osprey
Ninja

FöregåendeNästa

Återgå till Hårdvara