nodes - ett alternativ till lsnet

nodes - ett alternativ till lsnet

Inläggav Osprey » fre jun 14, 2024 10:40 pm

Här är ett litet enkelt script som tar reda på vilka andra noder som finns i nätet. I motsats till "lsnet" bygger det här scriptet på "dig" och "fping".

Kod: Markera allt
#! /bin/bash
#
#####################################################################
#
function usage {
   cat << EOD

$CMDNAME [-t milliseconds | --timeout=milliseconds]

-t|--timeout
      Spcifies the timeout for fping if the name is not immediately found. The default is 200 millisconds,
      but for heavy loaded networks it should probably be a bit longer. If specified too short, some nodes
      may be missed if they do not answer in time.

EOD
exit
}
#
#
TEMP=`getopt -oht: --long help,timeout -n $(basename $0) -- "$@"`
if [[ $? -ne 0 ]]; then
   usage
fi
eval set -- "$TEMP"
TIMEOUT="200"
CMDNAME=$(basename $0)
while true; do
   case $1 in
      -h|--help)
         usage
         exit
         ;;
      -t|--timeout)
         shift
         TIMEOUT=$1
         shift
         ;;
      --)
         shift
         break
         ;;
      *)
         echo "-Got a star... [$1]"
         exit
         ;;
   esac
done
#
#
echo
NET=$(ip route | grep default | grep metric | awk '{ print $3 }' | awk -F . '{ print $1"."$2"."$3 }')
for NODE in {1..255}; do
   ADDR=$NET".$NODE"
   NAME=$(dig -x $ADDR | grep -A1 "ANSWER SECTION" | tail -1 | awk '{ print $5 }' | sed 's/\.//')
   printf "\r$NODE"
   if [[ ! -z $NAME ]]; then
      printf "\r%-16s%s\n" $ADDR $NAME
   else
      fping -c 1 -t$TIMEOUT $ADDR >> /dev/null 2>&1
      if [[ $? == 0 ]]; then
         printf "\r%-16s%s\n" $ADDR "<unknown>"
      fi
   fi
done
printf "\r    \n"
#

Det letar upp alla noder som är definierade eller som svarar.
Osprey
Ninja

Re: nodes - ett alternativ till lsnet

Inläggav Mikael » lör jun 15, 2024 7:18 pm

Tack!

Går det att kräma ur ytterligare information från enheterna?
En del visas bara som macadressen
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » mån jun 17, 2024 4:21 pm

Mikael skrev:Går det att kräma ur ytterligare information från enheterna?

Det går nog inte att få ut så mycket mer information rent direkt om nätverket består av DHCP. Om man hårdkodar IP-adresser i servern eller i /etc/hosts, så ska man kunna få ut iallafall nodnamnet, med DHCP så fungerar egentligen inte nodnamn fullt ut.

Vill man sedan få ut mer info, så tror jag att Nagios är ett av de bästa verktygen (finns i paketlistorna).
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » mån jun 17, 2024 4:33 pm

Osprey skrev:
Mikael skrev:Går det att kräma ur ytterligare information från enheterna?

Det går nog inte att få ut så mycket mer information rent direkt om nätverket består av DHCP. Om man hårdkodar IP-adresser i servern eller i /etc/hosts, så ska man kunna få ut iallafall nodnamnet, med DHCP så fungerar egentligen inte nodnamn fullt ut.

Vill man sedan få ut mer info, så tror jag att Nagios är ett av de bästa verktygen (finns i paketlistorna).

Testa att använda nmap istället, då kan du få fram en hel del som OS på enheterna i nätverket osv. 8-)
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » mån jun 17, 2024 5:14 pm

Jag provade att lägga in namn i /etc/hosts och både "nodes" och "lsnet" översätter med en gång till namnen istället för att bara skriva ut ip-adressen. Problemet för mitt nät är dock att det använder DHCP, så noderna kan byta adress ibland, lånet av IP-adress är ofta en eller två veckor och definieras av routern/gatewayen.

Lsnet använder förresten "nmap" så den kan man bygga på och lägga till frågor på och se mer info. Som grund (som jag skrivit den) så visar den bara vad som finns i nätet och även vad som är definierat (i /etc/hosts)...

Nmap ger bara en bild av "hur det ser ut utifrån", medan Nagios helt enkelt frågar noden/datorn om hur den egentligen mår...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » mån jun 17, 2024 5:31 pm

Det kanske går att använda en kombination av dem, så att den ena ger det andra som ger det tredje.

Dock är jag mest nyfiken på vad skriptet är till för, mer än bara "för att vi kan". :mrgreen:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » mån jun 17, 2024 6:00 pm

Marie SWE skrev:Dock är jag mest nyfiken på vad skriptet är till för, mer än bara "för att vi kan". :mrgreen:

Scriptet gjorde jag när jag hade problem med en skrivare, den "fanns inte" och gick inte att konfigurera från Linux... Så då kodade jag ihop ett script som visade vad som fanns på nätet och då hittade jag att den "fanns" mycket riktigt inte som en enhet på nätet...

Problemet var att routern/gatewayen av någon anledning hade tappat kontakt med den, så en reset (poweroff/poweron) på den gjorde att skrivaren dök upp igen... :mrgreen: :mrgreen:
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tis jun 18, 2024 10:25 pm

Osprey skrev:Scriptet gjorde jag när jag hade problem med en skrivare, den "fanns inte" och gick inte att konfigurera från Linux... Så då kodade jag ihop ett script som visade vad som fanns på nätet och då hittade jag att den "fanns" mycket riktigt inte som en enhet på nätet...

Problemet var att routern/gatewayen av någon anledning hade tappat kontakt med den, så en reset (poweroff/poweron) på den gjorde att skrivaren dök upp igen... :mrgreen: :mrgreen:

ahaa, okej :mrgreen:
Låt mig gissa... wifi? :P
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » ons jun 19, 2024 2:57 am

Ja "thickwire ethernet" (guleböj) har jag aldrig haft hemma och inte heller thinwire (koax), det hela började väl med 10BaseT och 100BaseTX, vilket sedan blev WiFi... T och TX ser jag ingen egentlig fördel med jämfört med WiFi om man inte lever i en RÖS-skyddad miljö (där du ändå kan spåra mycket)....
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » ons jun 19, 2024 4:10 pm

Osprey skrev:Ja "thickwire ethernet" (guleböj) har jag aldrig haft hemma och inte heller thinwire (koax), det hela började väl med 10BaseT och 100BaseTX, vilket sedan blev WiFi... T och TX ser jag ingen egentlig fördel med jämfört med WiFi om man inte lever i en RÖS-skyddad miljö (där du ändå kan spåra mycket)....

Wifi är enkelt att hacka och bor man mitt i smeten bland studenter som pliggar IT så är risken hög utan att ha foliehatt.
Så jag kör enbart trådbundet... Men framförallt för att trådbundet är 100% stabilare och snabbare än wifi.

Detta blir min sista post på ett tag, då jag tröttnat på att logga in varje gång. :?
Jag hoppas admin löser phpbb problemet snart.. eller backar tillbaka sista uppdateringen så det återställs. :geek:

Trevlig Midsommar. 8-)
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » ons jun 19, 2024 6:27 pm

Marie SWE skrev:Wifi är enkelt att hacka och bor man mitt i smeten bland studenter som pliggar IT så är risken hög utan att ha foliehatt.
Så jag kör enbart trådbundet... Men framförallt för att trådbundet är 100% stabilare och snabbare än wifi.

Hur lätt WiFi är att hacka beror helt enkelt vilken kryptering du väljer och hur noga du är med lösenord. WEP som var den ursprungliga krypteringen är förvisso ganska lätt att hacka men med WPA3/PSK så krävs det betydligt mer. Sedan är det ju (som alltid) mycket viktigt att välja ett lösenord som är starkt och som inte på något sätt kan härledas till dig som person.

Med en "password cracker" så tar det bra lång tid att knäcka ett WPA3/PSK, så byter man bara lösenord lite då och då så är det ingen fara. Och då givetvis inte till något förutsägbart som "<my-password>" och sedan månadens namn eller nummer efter det...

Fast trådbundet (numera TP) är enkelt och svårt att avlyssna om man nu alltså inte har avancerad RÖS-utrustning... 8-)

Marie SWE skrev:Detta blir min sista post på ett tag, då jag tröttnat på att logga in varje gång. :?
Jag hoppas admin löser phpbb problemet snart.. eller backar tillbaka sista uppdateringen så det återställs. :geek:

Jag tror att problemet med det är att phpbb av någon anledning (filskydd etc.) inte kan eller vill spara "logga in mig automatiskt vid varje besök", vilket förstås iofs kräver att ditt lösenord (om än i krypterad form), sparas någonstans på något sätt. Hur tusan skulle du kunna logga in automatiskt om din identitet inte finns sparad, på något sätt, någonstans... :mrgreen:

Trevlig Midsommar. 8-)
Osprey
Ninja

Inläggav Osprey » ons jun 19, 2024 6:42 pm

Det var förresten just uppe i Linköping som jag jobbade i en helt RÖS-skyddad miljö, där man var tvungen att "skjuta ned" datorn och lägga diskarna i ett väl skyddat kassaskåp om man gick och tog en fika. De burkarna hade inget WiFi och inte heller någon trådbunden lina, de var borta ur all form av kommunikation med omgivningen. Det fanns bara en burk och en konsol plus en del diskar, men inget mer och fönstret till rummet hade ett RÖS-nät som gjorde att det "alltid var mulet"... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(RÖS = Röjande Strålning) ;)
Osprey
Ninja

Inläggav Osprey » fre jun 21, 2024 4:24 pm

I /etc/hosts kan man enkelt namnge sina olika enheter, MEN hosts klarar INTE av ÅÄÖ, så det får man LÅTA BLI, inte så svårt och inget större problem. Sedan måste man också tänka på att med DHCP så kan enheterna ibland byta adresser, ett DHCP-lån från routern varar ofta typ en vecka eller så och sedan frågar enheten om en (ny) adress och får då inte nödvändigtvis samma....
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » fre jun 21, 2024 9:42 pm

Osprey skrev:Vill man sedan få ut mer info, så tror jag att Nagios är ett av de bästa verktygen (finns i paketlistorna).

WiFiman Desktop är mitt favoritverktyg för detta ändamål.

ksnip_20240621-223917.png
ksnip_20240621-223917.png (107.77 KiB) Visad 14412 gånger
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » lör jun 22, 2024 7:49 pm

Mikael skrev:WiFiman Desktop är mitt favoritverktyg för detta ändamål.

Tack för tipset, det var ett trevligt verktyg! :P
Osprey
Ninja

Nästa

Återgå till Övriga supportfrågor