Mintstick

Mintstick

Inläggav bosse » ons mar 29, 2023 5:38 pm

Någon som har erfarenhet av funktionen Mintstick
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Mintstick

Inläggav Mikael » ons mar 29, 2023 8:53 pm

Ja, det är "USB-avbildsskrivare" och "USB Formaterare" som är förinstallerad i Mint.
Tyvärr fungerar den inte bra att använda i alla lägen.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Mintstick

Inläggav bosse » tor mar 30, 2023 2:56 pm

Det finns ett antal olika program för att göra USB-stickor till installation. Vissa fungerar till vissa datorer och andra till andra. Vet man vad som gör skillnaden. Datorernas olika hårdvara? BIOS ?
Jag är bara allmänt nyfiken. :D 8-)
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Mintstick

Inläggav Mikael » tor mar 30, 2023 3:33 pm

Om vi håller oss till Linux-distributioner så finns det olika typer. Eller att ISO-filen är "framställd" på olika sätt. Mint är av hybridtyp vilket gör att den kan boota upp "själv".
Andra distributioner kan inte det, boota upp. Där behövs en starthanterare läggas till.
Unetbootin är ett sådant verktyg som lägger till en starthanterare.
Det kan även andra verktyg/program göra och en del medger att man har flera "ISO" på samma USB-sticka. Jag har nog testat alla som finns...

Ventoy är ett sådant men där gör man på ett lite annat sätt. Man installerar då Ventoy på USB-stickan. Tar någon sekund och det är knappt några synliga filer.
Sedan kopierar man bara över de ISO man vill ha till USB-stickan. Man "bränner" alltså inte USB-stickan utan det är vanlig filkopiering.
Min erfarenhet av Ventoy är att den inte fungerar men då har jag enbart testat när det har strulat med andra metoder.

Balena etcher är ett bra verktyg men den kan inte lägga till någon starthanterare. Däremot varnar den för det, att det inte ingår i ISO-filen man valt (om det inte är en som HAR starthanterare då)

Rufus som endast fungerar i Windowsmiljö har också möjligheten att lägga till en starthanterare.

Min tolkning av mina erfarenheter kring Mint 21.x är att om man använder en modern dator med UEFI för att skapa ett USB-minne med Mint, och använder annat program än Unetbootin, så skapas minnet på ett sådant sätt att det bara fungerar med/i en modern dator med UEFI. Kör man på en dator som enbart har BIOS fungerar det inte hela vägen.

Det är inte bara det med UEFI/BIOS som spelar in, även detta GPT/MBR påverkar. Om jag nu minns rätt/killgissar så blir det så att med en modern dator skapas USB-stickan som GPT och tänkt att fungera där UEFI finns. Skapar man med en äldre dator (fast det har jag inte testat) ELLER med Unetbootin i en ny/gammal dator skapas USB-stickan som MBR tänkt att även fungera med enbart BIOS. Har inlägg om det i andra trådar här.

USB-stickan kan skapas så att den gamla datorn inte bootar på stickan eller så att datorn bootar och installation av Mint rullar på utan fel men sedan när den installerade versionen ska boota så går det inte.

Om Mint-teamet har, likt Nalle Puh, haft otur när de tänkte, när de skapade v21.x eller om de helt enkelt inte vill att man ska använda Mint på gamla datorer vet jag inte.
Vill man vara konspiratorisk kanske de har dolda donationer från datortillverkare som vill sälja nytt...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Mintstick

Inläggav bosse » tor mar 30, 2023 3:45 pm

Tack Mikael för ett bra klargörande ! Har provat Balena Etcher och usb-stickorna funkar på Lenovomaskiner en inte på en 12-årig ASUS. Däremot fungerade DVD skivor gjorda i Etcher. I ASUS-fallet syntes inte USB-stickan över huvud taget. Tur att man kan välja. Återigen tack. :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Mintstick

Inläggav Mikael » fre mar 31, 2023 5:57 pm

Mikael skrev:Skapar man med en äldre dator (fast det har jag inte testat) ELLER med Unetbootin i en ny/gammal dator skapas USB-stickan som MBR tänkt att även fungera med enbart BIOS.


Men nu har jag testat det.
Jag har använt ett och samma USB-minne, samma som jag för övrigt brukar använda till installationer.
Så här visas det direkt efter formatering:

ksnip_20230331-091346.png
ksnip_20230331-091346.png (46.82 KiB) Visad 3934 gånger

Partitionerat som MBR
***
Efter att ha använt USB-avbildsskrivare i Mint 21.1 för att skapa minnet med LM 21.1 Cinnamon ser det ut så här:

ksnip_20230331-110117.png
ksnip_20230331-110117.png (51.3 KiB) Visad 3926 gånger

Där har minnet alltså partitionerats som GPT
***
Efter att ha använt Unetbootin i Mint 21.1 för att skapa minnet med LM 21.1 Cinnamon ser det ut så här:

ksnip_20230331-162727.png
ksnip_20230331-162727.png (41.48 KiB) Visad 4008 gånger

Där anges ingen partitioneringstyp.

Forts. i nästa inlägg.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Mintstick

Inläggav Mikael » fre mar 31, 2023 6:06 pm

Forts.

Så testade jag att använda min gamla testdator för att skapa minnet.
Där har jag inte fått in Linux Mint. Eller - jo, versioner från kanske 13 till 20.3 har det inte varit några problem med.
Använde därför Ubuntu MATE som bygger på Ubuntu 22.04.2 och där programmet Diskar för att återställa en diskavbild.

Då såg det sedan ut så här:

ksnip_20230331-184133.png
ksnip_20230331-184133.png (54.87 KiB) Visad 4008 gånger


Väldigt likt hur det såg ut när LM 21.1 användes och då sprack min teori om att en äldre dator gör på annat sätt.
Testade denna i samma dator som ovan men efter att ha väntat på uppstart i 22 minuter gav jag upp.

**

Använder på nytt Unetbootin och testar åter på testdatorn.
Efter några minuter visas Mints skrivbord, i Live-läge.
Senast redigerad av Mikael fre mar 31, 2023 9:11 pm, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Mintstick

Inläggav bosse » fre mar 31, 2023 6:15 pm

Tack för mycket informativt inlägg. Super :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am


Återgå till Program till Linux Mint

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster