Kostnader för linuxmint.se

Kan vi dela på kostnaderna?

Kostnader för linuxmint.se

Inläggav carl-uno » mån sep 30, 2019 9:47 pm

Efter de störningar som var nyss så är det rimligt att fundera över vad som kan förbättras. https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=1013

LennartL lyfte idén om en länk för de som vill vara med och dela på kostnaderna. Jag har under drygt 10 år, helt av egen vilja, betalat totalt över 30 000 kr av egna skattade pengar för serverplats mm och nu arbetar jag med ett par nystartade företag och som fritidspolitiker så både tiden och likviditeten är mer ansträngd under en period.

Jag har startat ett konto på Patreon och länken finns i min signatur. Där kan man ge ett litet månatligt bidrag om man vill vara med och dela på kostnaderna. Nu ligger kostnaderna på ungefär 300 kr per månad så även en liten slant gör nytta. Med lite bättre ekonomi vore det dessutom roligt att uppmärksamma extra hjälpsamma medlemmar med en liten present emellanåt.

Återigen så är det helt frivilligt att bidra med en slant. Det är inte meningen att någon ska behöva ha dåligt samvete om man låter bli. Linuxmint.se kommer att finnas kvar även utan bidrag.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Kostnader för linuxmint.se

Inläggav LennartL » tis okt 01, 2019 8:52 am

Har nu skänkt 5$. Och det kommer att fortsätta varje månad.
LennartL
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Kostnader för linuxmint.se

Inläggav Jan-Olof » tis okt 01, 2019 11:03 am

Skulle du kunna ha ett konto som folk kan swisha till? Fördelarna vore:
* Enklare att betala
* Lägre avgifter
* Ingen extra registrering behövs
* (tillägg) Fungerar oavsett vilket bankkort man har (se mitt nästa inlägg)

Ev. nackdel:
* Kanske krävs ett separat mobilnummer så att du slipper oönskade samtal. Jag har själv ett sådant - det kostar mig 15 kronor/månad men jag har inte kollat om det går att nyteckna.

De pengar som kommer in är ju skattepliktig inkomst i vilket fall som helst.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Kostnader för linuxmint.se

Inläggav Mikael » tis okt 01, 2019 12:54 pm

Jag har inget emot att betala en slant varje månad, det blir bara som att prenumerera på en tidning.
Men jag är rätt så ovillig att uppge mitt kreditkortsnummer på en site som jag inte tidigare har hört talas om. Inte så att jag misstror just detta syfte, tvärtom, men rent principiellt.
Swish funkar men jag vet inte hur detta skulle fungera återkommande. Återkommande överföring via min bank skulle fungera bäst för min del.

För egen del behöver jag inget "erkännande" om/när jag har betalat men kanske skulle det finnas något liknande linuxmint.com's "Donations in July:"
Dock kräver DET i sig mer jobb.

Hur många besökare är det som nyttjar forumet/siten? Alltså hur stor är belastningen?
Skulle det inte fungera med en egen burk som står och tuffar på?
Jag bara spånar fritt utan att ha tänkt över detta.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Kostnader för linuxmint.se

Inläggav Jan-Olof » tis okt 01, 2019 1:14 pm

Det där med att betala med kort har ju också en begränsning som kanske inte alla vet: Återkommande betalningar, t.ex. prenumerationer, fungerar bara med vissa kort. Mitt kort klarar inte detta!

I fråga om betalningsmetoder så behöver ju inte det ena utesluta det andra.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Kostnader för linuxmint.se

Inläggav carl-uno » tis okt 01, 2019 3:24 pm

LennartL skrev:Har nu skänkt 5$. Och det kommer att fortsätta varje månad.

Det uppskattas stort. Kul att se engagemanget som finns här.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Kostnader för linuxmint.se

Inläggav carl-uno » tis okt 01, 2019 6:38 pm

OK, bra synpunkter. Patreon har jag stött på många gånger så de verkar vara väl etablerade även om de kanske inte är så kända i Sverige. Dock verkar de ta moms vilket är onödigt.

Fördelen med nuvarande upplägg totalt med linux mint är att den formella administrationen är minimal. Den som kan och vill bidra med kunskap, arbete eller annat gör det. Rent juridiskt/ekonomiskt tänker jag att det är en hobbyverksamhet som jag bedriver och så länge den inte ger ett överskott så behövs varken eget bankkonto, bokföring eller deklaration och det finns ingen ambition från min sida att det ska ge ett överskott.

Jag kollar vid tillfälle om jag kan skaffa ett eget swish för detta med eget nummer och konto.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Kostnader för linuxmint.se

Inläggav carl-uno » tis okt 01, 2019 6:45 pm

Idén om att lista månadens sponsorer är bra. Det är värt arbetet det medför.

Jag ringde telefonbanken med en gång och kollade. Det går bara att ha ett swish privat och lägger jag det på företaget ska det bokföras och beskattas. Det kan kanske fungera att ha att swishkonto kopplat till en annan bank, men frågan är om det går att ha två appar på mobilen.

Jag är inte speciellt sugen på att lägga ut mitt mobilnummer här.

Någon som kommer på en smidig lösning?
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Kostnader för linuxmint.se

Inläggav Mikael » tis okt 01, 2019 9:07 pm

Alla har väl ett bankkonto?
Alla torde därför ha möjligheten att antingen föra över pengar när så passar eller välja en stående överföring.

Säkert sätt, från sin egen bank.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Kostnader för linuxmint.se

Inläggav carl-uno » tis okt 01, 2019 9:24 pm

Mikael skrev:Alla har väl ett bankkonto?
Alla torde därför ha möjligheten att antingen föra över pengar när så passar eller välja en stående överföring.

Säkert sätt, från sin egen bank.


Det är ju riktigt, det behöver kanske inte vara krångligare än så.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Kostnader för linuxmint.se

Inläggav Jan-Olof » tis okt 01, 2019 10:26 pm

...men då måste du lämna ut uppgifter om kontonummer och vilken bank du anlitar. Kanske inte heller helt bra.

I vår Android-platta har vi två användarkonton med Swish och mobilt BankID i båda, men det är kanske inte är lika lätt i en telefon.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Kostnader för linuxmint.se

Inläggav hehemrin » lör okt 12, 2019 10:30 pm

Såvitt jag vet och förstår är Patreon etablerat och pålitlig "insamlingssite", som används globalt. Vad jag vet finns det frilansande journalister som använder det för att få intäkter att arbete. Säkert liknande. Jag har noterat i sådant sammanhang att det läggs moms på det hela, hur det fungerar på mottagarsidan vet jag inte. Själv har jag kopplat mitt Patreonkonto (för donationer jag ger, har inga intäkter) till PayPal. Så jag vill bara säga att vad jag vet så är Patreon ett etablerat sätt. Sen hur bra eller bästa lösningen, det vet jag inte.
Henrik Hemrin. https://www.hemrin.com
hehemrin
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jan 17, 2019 11:33 pm

Re: Kostnader för linuxmint.se

Inläggav Mikael » sön okt 13, 2019 3:39 pm

hehemrin skrev:Såvitt jag vet och förstår är Patreon etablerat och pålitlig "insamlingssite"

Må så vara men jag gillar inte att uppge mitt kreditkortsnummer till någon tjänst oavsett där det ska dras varje månad.

När jag ska handla något från Google (oftast böcker) så kopplar jag kortet, handlar, kopplar bort kortet.
Som jag förstår det så ska det vara riskfritt att uppge sin banks kontonummer, det går ju liksom inte att använda det numret som ett betalningsmedel, som det gör med ett kreditskortnummer.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Kostnader för linuxmint.se

Inläggav hehemrin » sön okt 13, 2019 5:57 pm

En workaround Mikael, tror jag kan vara att som jag använda Patreon ihop med PayPal. Man kan sätta in pengar på sitt PayPal-konto, och då dras pengarna från PayPal-kontot. Jag har fn ett kort kopplat till mitt PayPal, men jag tror inte man behöver ha det, utan det räcker att ha lite pengar insatta där så det täcker det man ska använda det till. Det skulle kunna vara något du kan fundera över. Jag säger inte att du ska göra det, jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter. Jag håller generellt med om att inte vilja registrera kort på diverse "ställen".
Henrik Hemrin. https://www.hemrin.com
hehemrin
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jan 17, 2019 11:33 pm

Re: Kostnader för linuxmint.se

Inläggav Jan-Olof » tis okt 15, 2019 4:01 pm

hehemrin skrev:...Jag har fn ett kort kopplat till mitt PayPal, men jag tror inte man behöver ha det, utan det räcker att ha lite pengar insatta där så det täcker det man ska använda det till.

Det stämmer. När jag vill betala någonting via PayPal så sätter jag in pengar på kontot via bankgiro.

Nackdelen i det här fallet skulle kanske vara att både PayPal och Patreon tar ut avgifter.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Nästa

Återgå till Ekonomi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst