Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Mikael » fre mar 02, 2018 9:05 pm

Marie SWE skrev:Yes, nu fick jag igång internet igen... Jag fick avinstallera min trådanslutning och ominstallera den igen :)
Då har jag löst Dualboot med custom inloggning med bild o färg.
Jag/vi har löst mitt nätverk.
Frågan är om jag kan återskapa allt efter en ominstallation nu.
Som datorn är nu så är den nog inte bra efter alla installationer och avinstallationer och fil-hackningar. :lol:


Kul :D

Fast du kan ju avvakta ett tag till, fungerar "allt" som det ska så slipper du ominstallation.
Och det kanske är mer prylar du vill testa med din "testinstallation".

Det är ju det som är så bra med forum, man kan återvända dit för att "hur var det nu..?"
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Marie SWE » fre mar 02, 2018 11:01 pm

Mikael skrev:
Kul :D

Fast du kan ju avvakta ett tag till, fungerar "allt" som det ska så slipper du ominstallation.
Och det kanske är mer prylar du vill testa med din "testinstallation".

Det är ju det som är så bra med forum, man kan återvända dit för att "hur var det nu..?"


Jo det är nog bäst att experimentera vidare en stund till.. Att lära sig linux tar nog mer än elva dagar har jag en känsla utav*hahaha* :D
Jag nöjer mig inte med att "bara" lära mig att installera o sedan använda... Datorsjukan vi nog alla lider av som hamnar på sådana här forum är ju att man aldrig blir nöjd. :mrgreen: :geek:

Men jag känner mig faktiskt lite småstolt att jag på elva dagar har lärt mig att göra custom dual boot och ändra lite i menyn's upplägg helt på egen hand och att jag fått igång nätverket(ja med hjälp här ifrån, så det kan jag inte ta credit för mer än att jag hade lyckats ändra arbetsgrupp och att jag fått win datorerna att hitta linuxdatorn)

Det är väl en ganska godkänd start för att aldrig ens ha sett en linux installation tidigare?
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Marie SWE » fre mar 02, 2018 11:54 pm

Sedan när jag blivit bekväm med linux på arbetsstationerna, då kommer nog den stooora utmaningen :roll:
Installera Linux server på min HP server som har hårdvaru raid :?
Bara att välja en Linux server utgåva blir nog ett forskningsjobb i sig. :lol:

Ett supertack för all hjälp. :mrgreen: :mrgreen:
Jag kommer nog hinna starta femtioelva trådar till här inne inom en vecka har jag en känsla utav*asg* :D
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Marie SWE » tor mar 15, 2018 6:03 pm

Hejsan igen..

Gissa vems nätverk som har dött igen utan att jag har mixtrat med något sedan vi löste det.

En fråga.. kan uppdateringar ha återställt inställningarna?
Nu är det som det var förut.. mina windowsdatorer ser denna, men denna ser inte några datorer.. inte ens sig själv.

//Marie
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Mikael » tor mar 15, 2018 7:19 pm

Om det var detta som hjälpte
Kod: Markera allt
sudo touch /etc/libuser.conf

så kan du behöva göra det varje gång du startar om.
Torde gå att lägga in detta i lämplig *) fil eller kanske en Programstartare funkar.

Men försök verifiera detta först, att det inte fungerar efter varje omstart men att det fungerar efter varje gång kommandot körs.

*) Jag vet inte vilken fil man ska pilla i, andra här på forumet vet!


Tillägg: Fildelningen kan "lägga av" om det gjorts en uppdatering av Samba men att datorn inte startats om. Egen erfarenhet, men då var det "åt andra hållet" dvs. Windowsdatorn hittade inte Linuxburken.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Marie SWE » tor mar 15, 2018 8:22 pm

tackar tackar :)
Då ska jag testa att starta om datorn efter jag har fått i mig lite middag... Jag har använt vänteläget de senaste 5dagarna, då viloläget inte fungerar(min andra tråd)

Jag återkommer med resultatet. :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Marie SWE » tor jan 10, 2019 3:15 am

Hejsan på er igen.

Tillbax efter ett långt uppehåll.

Här har det varit turbulent, där av min plötsliga frånvaro.. dels bortgång inom familjen(styvsyster) och söka nytt boende på grund av att de ska stamrenovera samt renovera byggnaden i sig... Så den här linuxdatorn har bara används, så den är omekad sedan jag var aktiv här inne sist.

.

Nu till en fråga som är fortsättning på den här tråden (även om jag fått nätverket att fungera linux till windows och windows till linux). MEN.. det stooora men'et *hihi* :lol:
Datorn är fortfarande den samma Acer aspire E1 i5 6GB ram, 1TB HDD MBR fem partitioner.. Dual boot OS1 Win7 OS2 mint 18.3 Xfce

Win7 har två partitioner. en 110GB ntfs partition för win7, samt en 25GB ntfs partition för växlingsfilen + backupavbildning av win7 installationen gjord efter personliga konfigureringar, alla hundratals mini winupdates(fram till de samlade uppdateringarna infördes), så jag slipper allt bök vid en ominstallation och bara de stola enkla månadsuppdateringarna som inte tar tid. :roll:
Mint 18.3 Xfce har två partitioner.. en 110Gb Ext4 för minten samt en 22GB växlingspartition.
De två OS'en är isolerade så win kan inte öppna Mint partitionerna och Minten kan inte öppna(montera) Win partitionerna.
Där av har jag en separat Data partition på 733GB i ntfs format som jag har all min personliga data sparad på, som både Win och Mint kommer åt... på så vis kommer jag alltid åt mina filer oavsett vilket OS jag är inloggad på för stunden, utan att jag behöver tänka på att kopiera över pågående arbetsfiler om jag snabbt måste byta OS.. (vilket jag flitigt gör genom att använda viloläge på båda OS'ena samtidigt)

Nu till det lilla eller rättare sagt stoora men'et
Min data disk är ju ntfs för att båda operativsystemen ska kunna använda den aktivt utan strul... då linux är bättre på ntfs än vad winows är med ext4.. Så det var inget svårt val då det var mindre jobb att få det att fungera så här.
Nu är det så att jag har ettpar utdelade mappar på min Data disk som jag delat ut med windows.. och de mapparna kommer jag åt från de övriga datorerna... Men jag skulle vilja ha samma mappar utdelade när datorn är inloggad med Mint...
Jag har en mapp utdelad på min ext4 partition och den har jag access till från alla mina windows datorer win95 upp till win7 Men jag kan inte dela ut mina mappar jag har på min ntfs partition.... när jag delar ut dem, så syns de i nätverket som utdelade resurser... men jag kan inte öppna dem..
Felmeddelandet jag får från win-datorerna är.. att jag inte har rättigheter till mapparna... Men de är utdelade på exakt samma sätt som min mapp på ext4 partitionen som jag har tillgång till.. Så samba fungerar och nätverket fungerar.. jag testade att dela ut nya mappar på ext4 partitionen och de fick jag access till direkt via nätverket... Så det verkar som att problemet ligger i ntfs partitionen....

Så min simpla, men totalt komplicerade fråga är..... Hur kan jag få utdelade mappar att fungera på ntfs partitionen??

God fortsättning på det nya året
//Marie
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Jan-Olof » tor jan 10, 2019 6:16 pm

Välkommen tillbaka! Mikael har ju kollat lite extra på utdelning mellan olika system. Kanske kan detta fungera även för dig: viewtopic.php?f=29&t=952
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Mikael » tor jan 10, 2019 8:31 pm

Felmeddelandet jag får från win-datorerna är.. att jag inte har rättigheter till mapparna...

Bekräftas! (På en NTFS-disk)
"Jobbar på det" och uppdaterar guiden om jag hittar en lösning samt meddelar här.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Mikael » tor jan 10, 2019 11:44 pm

Fyllt på guiden!
Dock kan den behöva förfinas/justeras i mån av tid att testa mer.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Marie SWE » fre jan 11, 2019 12:55 am

Mikael skrev:
Felmeddelandet jag får från win-datorerna är.. att jag inte har rättigheter till mapparna...

Bekräftas! (På en NTFS-disk)
"Jobbar på det" och uppdaterar guiden om jag hittar en lösning samt meddelar här.


Mikael skrev:Fyllt på guiden!
Dock kan den behöva förfinas/justeras i mån av tid att testa mer.


Ja det stämmer att det är på min ntfs partition.
user@Asp-E1 ~ $ blkid
/dev/sda1: UUID="728608A786086E43" TYPE="ntfs" PARTUUID="c486c6ce-01" (win7 OS partition ej synlig i Mints filhanterare)
/dev/sda2: UUID="FC28514728510256" TYPE="ntfs" PARTUUID="c486c6ce-02" (win7 OS växlingsfil o backup partition ej synlig i Mints filhanterare)
/dev/sda3 UUID="1E0C78920C7866A5" TYPE="ntfs" PARTUUID="c486c6ce-04" (Gemensam partition för win7 och Mint där jag har alla filer som är synlig i båda mina OS) Det är denna i fråga
/dev/sda5: UUID="bd1bd092-f195-4562-9ff0-0c310db30f79" TYPE="swap" PARTUUID="c486c6ce-05" (Mint swap partition ej synlig i win7)
/dev/sda6: UUID="1b512133-6357-4323-8966-ddc020430672" TYPE="ext4" PARTUUID="c486c6ce-06"(Mint OS partition ej synlig i win7)

Jasså har du gjort en nätverksguid :mrgreen: Den måste jag kika på ju. :D
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Marie SWE » fre jan 11, 2019 1:26 am

Tilläggas ska att Jag kommer åt sda3 (ntfs disken) inifrån linux, så det är inga läs eller skrivproblem till den, då jag använder den dagligen och skapar nya mappar och filer på den. Så jag har ju behörighet till disken i linux.. de mappar o filer jag skapar är jag ju själv ägare till.,, jag i linux form så att säga.

Så det verkar bara som att jag inte kan dela ut mappar som ligger på ntfs partitionen... Alla mappar som ligger på sda6 (Linux disken) går att dela ut hur lätt som helst i nätverket både via samba, och filhanteraren Natilus. Men alla mappar på sda3 NTFS disken går inte få access till.. Jag kan dela ut dem, och de står som utdelade i både Natilus filhanterare, och i samba och i smb.conf filen... Men de går inte att komma åt från nätverket... rättigheter saknas..
Jag har provat chmod -R för att garantera rättigheterna på testmappen jag har.. Men ingen skillnad..

Så här ser det ut i smb.conf för utdelningarna
[Publikt]
path = /home/user/Publikt
writeable = yes
; browseable = yes
guest ok = yes

[Dokument]
path = /home/user/Dokument
writeable = yes
; browseable = yes
guest ok = yes

[Delad]
path = /media/user/Data-Disk/Delad
writeable = yes
; browseable = yes
guest ok = yes

[1]
path = /media/user/Data-Disk/1
writeable = yes
; browseable = yes
guest ok = yes

Som sagt innan, de två första här ovan i smb.conf filen kan jag komma åt från vilken dator som helst i mitt nätverk, utan några problem.
De på Data disken (NTFS) kan jag inte komma åt från nätverket... Felmeddelande att jag inte har behörighet att öppna mapparna.
Den mappen som heter 1 är bara en test-mapp för att se om det gick att testa lite olika metoder på... den har bara en testfil i, så jag kan råka sabba mappen om jag tabbar mig.*hahaha*
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Mikael » fre jan 11, 2019 12:04 pm

Tilläggas ska att Jag kommer åt sda3 (ntfs disken) inifrån linux, så det är inga läs eller skrivproblem till den, då jag använder den dagligen och skapar nya mappar och filer på den.

Ja, så var det för mig med men eftersom källor på nätet antyder att man kan behöva vidta ytterligare åtgärder prövade jag med det.

Har du testat att lägga till en sambaanvändare samt att inte tillåta gäst?
Det tycks ju handla om ntfs-rättigheter.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Marie SWE » fre jan 11, 2019 4:50 pm

Mikael skrev:
Tilläggas ska att Jag kommer åt sda3 (ntfs disken) inifrån linux, så det är inga läs eller skrivproblem till den, då jag använder den dagligen och skapar nya mappar och filer på den.

Ja, så var det för mig med men eftersom källor på nätet antyder att man kan behöva vidta ytterligare åtgärder prövade jag med det.

Har du testat att lägga till en sambaanvändare samt att inte tillåta gäst?
Det tycks ju handla om ntfs-rättigheter.


Japp jag har lagt till smbguest.. och gäst behöver jag aktiverat, då äldre utgåvor av windows inte har loginfunktionen.. den kom som först med win2000 när nätverkstekniken från NT adopterades

idag är jag för sliten efter gårdagen för att testa något... men imorgon ska jag labba lite
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Mikael » fre jan 11, 2019 6:43 pm

Mikael skrev:Ja, så var det för mig med men eftersom källor på nätet antyder att man kan behöva vidta ytterligare åtgärder prövade jag med det.

Nej, denna åtgärd verkar vara ett onödigt sidospår. kommenterat i min guide och kommer att städa där sedan.

Min fil innehåller detta:
Kod: Markera allt
[Wii-filer]
   comment = testar
   path = /media/mint/Porsche1/Wii-filer
   writeable = yes
;   browseable = yes
   valid users = mint
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

FöregåendeNästa

Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster