Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Nätverksproblem Mint Mate och olika utgåvor av Windows(löst)

Inläggav Marie SWE » tor mar 01, 2018 8:21 pm

Hejsan på er alla. :)
Mitt namn är Marie och detta blir mitt första inlägg här inne.. Superkul att se ett svenskt forum o soft att slippa förklara allt på engelska.*hahaha*. :D
Detta blir ett lite längre inledande inlägg då det är mitt första innan ni vet vem jag är. :mrgreen:

Jag har pysslat med microsoft produkter sedan mina tidiga tonår (slutet av 80talet), men nu när sista acceptabla windows versionen har sitt EOL (End Of Life) 2020, så var Linux eller mac de enda alternativen.. Mac skulle innebära att byta ut all hårdvara så det blev uteslutet innan tanken ens hade swishat förbi.. Så Linux är det uppenbarliga valet.
Nu har jag Linux Mint Mate installerat på en bärbar(dual boot med win7) för att lära mig linux.. vilket än så länge känns lite övermäktigt så här efter knappa 10dagar o dryga 20-25timmar. :roll:
Min plan är att några ska få dual boot eller enbart Linux och några ska fortsätta ha windows. Men jag börjar med en dator, jag har ju till 2020 på mig att lära mig linux till avancerad nivå.
Varför mitt val av Mint Mate... jag vill inte att ett os ska ta upp mer än en 1/4 del av datorns hårdvaruprestanda och att gränssnittet kändes lite vant så här inför en övergång :D

Så till mitt lilla problem/utmaning som skapar denna tråden är:
Jag har ett medium stort microsoft baserat nätverk här hemma med många olika utgåvor av windows.(retro datorer bara för att det är kul, arbetsdatorer och två filservrar) vilket innebär i OS Win3.11, 98se, 2000, XP, Win7 och Server 2003-R2(offline backup-server) och 2008-R2(online)

Jag har lyckats få igång linux nätverks funktion så långt att jag har rätt arbetsgrupp istället för standard Workgroup och jag kan nå de utdelade mapparna och filerna ifrån mina windows datorer... Men Linuxdatorn kan inte nå de utdelade mapparna på Win-datorerna. Problemet är när jag klickar upp en win-dator så poppar användarnamn o lösenord fram. På grund av att jag har OS från win3.11 så är de utdelade mapparna fria från lösenords inloggning.

Så min fråga är.. Hur kan jag få Linux att förstå att det finns ingen lösenords inloggning?

Ha det bästis o tack för alla svar på förhand. :mrgreen:
//Marie
Senast redigerad av Marie SWE fre mar 02, 2018 11:56 pm, redigerad totalt 1 gång.
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Mikael » tor mar 01, 2018 10:35 pm

Hej & välkommen!

Min egen erfarenhet av att ansluta till utdelade nätverksresurser är att programmet Gigolo tycks ha lättare, eller mindre svårt, att nå dessa.
Återfinns i Programhanteraren.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Marie SWE » tor mar 01, 2018 10:58 pm

Mikael skrev:Hej & välkommen!

Min egen erfarenhet av att ansluta till utdelade nätverksresurser är att programmet Gigolo tycks ha lättare, eller mindre svårt, att nå dessa.
Återfinns i Programhanteraren.


Hejsan och tackar tackar. :)

Jag provade programmet du nämnde, men tyvärr kräver det fortfarande användarnamn och lösenord när jag försöker öppna en windows dator. :?
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Marie SWE » tor mar 01, 2018 11:57 pm

Nu har jag suttit och tittat runt lite, men jag hittar inte något... Finns det ingen enhetshanterare så jag kan kan se vad för drivrutiner, nätverksprotokoll, nätverksklienter som är installerade och inställningar samt där datornamn och arbetsgrupp, domän osv finns? Samlat så att det enkelt går att konfigurera nätverket? Eller måste jag ladda ner ett speciellt program för det?
Det känns som det fattas någon inställning, protokoll eller någon nätverksklient med tanke på fenomenet. Jaa jag vet att jag tänker microsoft... men det borde ju vara snarlikt. :roll:
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Mikael » fre mar 02, 2018 3:57 pm

system-config-samba är ett GUI till hjälp med utdelningar, visar väl även vilken arbetsgrupp man tillhör.
hardinfo är ett program som visar det mesta i informationsväg.

Ska se om jag kan sätta upp en utdelning i XP och pröva lite...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Marie SWE » fre mar 02, 2018 4:10 pm

Mikael skrev:system-config-samba är ett GUI till hjälp med utdelningar, visar väl även vilken arbetsgrupp man tillhör.
hardinfo är ett program som visar det mesta i informationsväg.

Ska se om jag kan sätta upp en utdelning i XP och pröva lite...


System config samba har jag installerat... Men när jag försöker starta programmet så blinkar det bara till efter jag skrivit in mitt lösen.. Så jag får aldrig upp programmet så jag kan kika igenom inställningarna :cry:
Hardinfo ska jag kika in nu ihop med en good kopp kaffe. :P

Okej, det vore kalas om du kan hitta en lösning. Detta driver mig lite till vansinne att något så enkelt är så svårt.*asg* :lol: :lol: :lol:
Sedan det här med att inte låta 30års microsoft erfarenhet ställa till det i tankarna. Linux är ju helt bakvänt i förhållande till mina kunskaper. :roll:
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Mikael » fre mar 02, 2018 5:47 pm

Installerade samba virtuellt strax innan/när jag postade inlägget och det blinkar bara till då med. Kan vara ett av de få program som kräver omstart.
Där kan man se sin arbetsgrupp, eller eg. den arbetsgrupp som Windowsklienterna ska leta efter.

En liten fundering kring din Windows-utdelning, om jag ska försöka återskapa din "miljö" är om du har delat ut en mapp genom "högerklick och Dela" eller genom att använda "net share..." ?
Inte för jag vet om det i sak innebär någon skillnad men..
Egen erfarenhet är att net share resp. net use är det som fungerat tillförlitligast...
Senast redigerad av Mikael sön dec 02, 2018 10:50 am, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Marie SWE » fre mar 02, 2018 7:12 pm

Mikael skrev:Installerade samba virtuellt strax innan/när jag postade inlägget och det blinkar bara till då med. Kan vara ett av de får program som kräver omstart.
Där kan man se sin arbetsgrupp, eller eg. den arbetsgrupp som Windowsklienterna ska leta efter.

En liten fundering kring din Windows-utdelning, om jag ska försöka återskapa din "miljö" är om du har delat ut en mapp genom "högerklick och Dela" eller genom att använda "net share..." ?
Inte för jag vet om det i sak innebär någon skillnad men..
Egen erfarenhet är att net share resp. net use är det som fungerat tillförlitligast...


Jag har startat om datorn typ tio gånger sedan jag installerade system config samba.. så jag tror det antingen är en bugg eller att jag har lyckas krascha linux en gång till*asg* :lol:
Programmet vägrar starta upp gränsnittet. :mrgreen:

I windows datorerna har jag bara högerklickat på dela ut mapp o angett rättigheterna, samt att en mapp + skrivare alltid blir utdelat automatiskt när man aktiverar fil-delnings funktionen.

Min hårdvarubrandvägg visar inga fel i loggarna, så den tror jag inte är orsaken till linux datorns ovillighet att gå in på win datorerna
Men skumt att jag med olika windows versioner kommer åt linux datorns filer men inte tvärt om.
Microsofts öppna nätverk utan lösenord verkar vara för säkert för linux att hacka :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Mikael » fre mar 02, 2018 7:20 pm

Okej. Om man startar program från terminalen kan man få en hint om vad som felar.
Kod: Markera allt
sudo system-config-samba
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Marie SWE » fre mar 02, 2018 7:37 pm

Mikael skrev:Okej. Om man startar program från terminalen kan man få en hint om vad som felar.
Kod: Markera allt
sudo system-config-samba


Då får jag upp detta.
user@Linux-Aspire-E1-572 ~ $ sudo system-config-samba
[sudo] lösenord för user:
Traceback (most recent call last):
File "/usr/sbin/system-config-samba", line 45, in <module>
mainWindow.MainWindow(debug_flag)
File "/usr/share/system-config-samba/mainWindow.py", line 121, in __init__
self.basic_preferences_win = basicPreferencesWin.BasicPreferencesWin(self, self.xml, self.samba_data, self.samba_backend, self.main_window)
File "/usr/share/system-config-samba/basicPreferencesWin.py", line 97, in __init__
self.admin = libuser.admin()
SystemError: could not open configuration file `/etc/libuser.conf': Filen eller katalogen finns inte
user@Linux-Aspire-E1-572 ~ $
Sedan vad det betyder, det förstår inte mitt MS-Dos huvud *hahaha* :lol:

Edit: mellan 87-93 då pysslade jag med basic o qbasic.. sedan sneglade jag på C++ men jag struntade i det... någon gång mellan 2000-2002 var sista gången jag installerade något via ms-dos o kommandon.. så jag har glömt typ 70% utav allt de sista 16åren.. Så det är lite skojigt med Terminalen, det ger lite retro flashbacks till 90talet. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Samt bra på ett sätt att jag har glömt massor då kommandon som cls,dir,md cd osv inte fungerar i linux. :D 8-)
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Mikael » fre mar 02, 2018 8:05 pm

Det felmeddelandet kan säkert någon av de andra gubbarna här svara på!

Men angående lösen mm..
Jag kan återskapa din felbeskrivning.
Dock, ganska dumt, testa att ange det lösen du har på Linuxburken..
Funkade här :o
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Marie SWE » fre mar 02, 2018 8:11 pm

Mikael skrev:Det felmeddelandet kan säkert någon av de andra gubbarna här svara på!

Men angående lösen mm..
Jag kan återskapa din felbeskrivning.
Dock, ganska dumt, testa att ange det lösen du har på Linuxburken..
Funkade här :o

Okej, intressant. När jag testade det i förrgår så fungerade inte det... Men jag minns ju inte vad jag hade installerat vid den tidpunkten.
Jag måste ha krashat linux igen*visslar lite oskyldigt* :oops:
Nu kan jag inte ens få upp meddelandet ange lösen... det står bara... "kunde inte montera platsen" och nu efter omstart så ser jag inte windows datorerna i nätverket längre.... eller ens den här datorn(linux datorn asså)
Kanske att den måste vara på en stund så den uppdaterar nätverket.
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Mikael » fre mar 02, 2018 8:12 pm

Mikael skrev:Det felmeddelandet kan säkert någon av de andra gubbarna här svara på!


Jag är ju gubbe med så:
Kod: Markera allt
sudo touch /etc/libuser.conf


Pröva sedan att starta Samba
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Marie SWE » fre mar 02, 2018 8:45 pm

Mikael skrev:
Mikael skrev:Det felmeddelandet kan säkert någon av de andra gubbarna här svara på!


Jag är ju gubbe med så:
Kod: Markera allt
sudo touch /etc/libuser.conf


Pröva sedan att starta Samba


Det fungerade :D
Nu startar samba.

Men nu kommer jag inte ut på nätet med den datorn längre, så jag fick logga in här med min windows dator.. :oops:
hmm... ominstalation av linux låter som en smart ide efter alla modifieringar kanske? eller vad tror du*hahaha* :mrgreen:


Yeesssssss :D :mrgreen: 8-) :P :P :mrgreen: :mrgreen: :D
Jag kommer åt min windows datr med att använda mitt interna lösen.

Okej... Mitt nätverk funkar.. weeeeeeee :mrgreen:
Men nu kommer jag inte ut på nätet*asg* :lol: :lol: :lol:
Jag måste ha krashat DNS inställningarna när jag avinstallerade skräp test-program
Marie SWE
 

Re: Nätverksproblem Linux Mint Mate och olika utgåvor av Windows

Inläggav Marie SWE » fre mar 02, 2018 8:59 pm

Yes, nu fick jag igång internet igen... Jag fick avinstallera min trådanslutning och ominstallera den igen :)

Då har jag löst Dualboot med custom inloggning med bild o färg.
Jag/vi har löst mitt nätverk.

Frågan är om jag kan återskapa allt efter en ominstallation nu.
Som datorn är nu så är den nog inte bra efter alla installationer och avinstallationer och fil-hackningar. :lol:
Marie SWE
 

Nästa

Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster