Canon i-sensys mf 633Cdw till nätverk med linux mint laptop

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Canon i-sensys mf 633Cdw till nätverk med linux mint laptop

Inläggav flar » sön feb 18, 2018 5:09 pm

Hej! Jag får inte min skrivare att fungera med min linux mint 18.3 laptop.
Har en windowslaptop som fungerar att skriva ut från och från androd telefon .Har laddat ner drivrutin från canons hemsida för linux 64 bit .
Tror att jag inte har fått lagt in det på rätt sätt.
Skrivaren får meddelande om utskriften och väntar. På datorn meddelas att det bearbetas , men sedan händer inget mer.
flar
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön aug 27, 2017 5:37 pm

Re: Canon i-sensys mf 633Cdw till nätverk med linux mint laptop

Inläggav Jan-Olof » sön feb 18, 2018 5:51 pm

Använde du skriptet install.sh eller hur gjorde du för att installera drivrutinen?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Canon i-sensys mf 633Cdw till nätverk med linux mint laptop

Inläggav flar » tor mar 01, 2018 7:29 pm

Genom att ta administration -skrivare- lägg till skrivaren som hittas, sedan välj drivrutin.Provade det som rekomenderades(generic) sedan klickade jag i tillhandahåll ppd-fil, så kom jag till den nedladdade filen. Där blev det problem för den blev bara delad upp i olika delar.(linux-UFRII-drv-v350-uken)Den gamla bläckstrålskrivaren också canon fungerade utan problem bara att lägga till.Är inget proffs på datorer men försöker hitta lösningar så gott det går.
flar
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön aug 27, 2017 5:37 pm

Re: Canon i-sensys mf 633Cdw till nätverk med linux mint laptop

Inläggav Jan-Olof » tor mar 01, 2018 8:03 pm

Vilken version av drivrutinen är det du har hämtat? Den senaste är 3.50 - kan t.ex. hämtas från
http://support-asia.canon-asia.com/cont ... 24010.html

Prova att packa upp arkivet, gå till mappen linux-UFRII-drv-v350-uken, öppna ett terminalfönster och skriv:
sudo ./install.sh
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Canon i-sensys mf 633Cdw till nätverk med linux mint laptop

Inläggav flar » mån mar 05, 2018 6:25 pm

HEJ! jag har provat på många sätt utan att lyckas! Gjorde som du beskrev ,men fick svaret att filen eller katalogen inte finns. Skriver in i terminalfönstret sudo ./install.sh sedan jag sökt fram den hämtade filen och packat upp den. Jag har dragit och släppt den i terminalfönster,då står det att filen eller katalogen inte finns. har också provat att skriva in sudo ./install.sh utan dra filen dit och trycka enter ,då blir svaret att komandot inte hittades.
Kan tänka mig att jag inte förstått hur du menade :?:
Jag tycker att det verkar väldigt svårt att göra något extra med linux ,går bäst att endast surfa ,med alla andra tillbehör borde man vara mycket datorkunnig.
flar
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön aug 27, 2017 5:37 pm

Re: Canon i-sensys mf 633Cdw till nätverk med linux mint laptop

Inläggav Mikael » mån mar 05, 2018 8:51 pm

Jag prövade nyss följande:
1. Navigerade till nerladdningslänken ovan
2. Laddade hem den och valde att Öppna med Arkivhanterare när den frågan dök upp.
3. I Arkivhanterarern valde jag sedan att Extrahera och valde en mapp för detta.
4. Den nerladdade och uppackade mappen heter linux-UFRII-drv-v350-uken och i min Filhanterare högerklickade jag på den mappen och valde Öppna som administratör.
5. I det öppnade fönstret högerklickade jag på en tom yta och valde Öppna i terminal
6. I filhanteraren drog jag filen install.sh till Terminalfönstret
Resultatet blev detta:

Bild

I vilket av stegen tar det stopp för dig?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Canon i-sensys mf 633Cdw till nätverk med linux mint laptop

Inläggav flar » tis mar 06, 2018 12:20 pm

Hej! Nu har jag lyckast få en likadan text i terminalfönstret som du visar. Fortfarande har jag inte rätt kontakt med skrivaren. Den piper till då jag väljer utskrift och sedan händer inget mera. Är det något mera jag borde göra? Jag har ju inte fått skrivaren att välja någon drivrutin,har försökt att dra samma ikon som ny drivrutin dit men det går inte.
Skrivaren "Canon-MF633C-635C":cups-waiting-for-job-completed".
Och sedan STATUS Väntar- Skrivarfel
Det går att skriva ut från windowsdator i nätverket och från telefon med en app trådlöst med wifi.
flar
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön aug 27, 2017 5:37 pm


Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster