Nätverksanslutning (Linux Mint 17.3/Xfce)

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Nätverksanslutning (Linux Mint 17.3/Xfce)

Inläggav Johan-xyz » ons nov 15, 2017 11:42 am

Hej alla,

Ny på forumet (tack admin för aktivering!) samt helt ny på Linux.

Har från en nedladdad iso-fil (checksumma OK) skapat en bootbar USB-pinne. Installationen skall enligt
uppgift innehålla det grundläggande som behövs för en nybörjare. Maskinen bootar fint från stickan utan synbara
problem. Dock lyckas jag inte få till någon internetanslutning. Varken tråd eller wifi funkar. Nu inledningsvis försöker
jag med tråd, eftersom jag antar att det är lättast att få igång (men på sikt vill jag förstås ha igång wifi).

I nedre högerkant visas "Connectsymbolen", och vänsterklick/Information visar att "Active Network Connections"
är "Wired connection 1 (default)" via interface "Ethernet (eth1)". Dock är fältet "Driver" tomt.
IPv4-adress, subnet mask och primary dns har tilldelats. Men ingen internetkontakt.

Om jag loggar in på routern syns maskinen i listan över anslutna enheter.
Om jag startar om routern reagerar maskinen direkt, både på förlorad anslutning och återetablerad.
Om jag startar Driver Manager står det "Drivers cannot be installed. Please connect to the Internet or insert the Linux Mint
installation DVD (or USB stick)".
Firefox hittar inga webbsidor.

Datorn är en Acer Aspire E 15, nätverkskorten är Realtek PCIe GBE Family Controller (tråd) och
Broadcom 802.11n Network Adapter (wifi).
Tilläggas bör att när jag bootar i Windows fungerar både tråd och wifi utan problem.

Vad tror forum-expertisen om detta?

Nybörjarhälsningar
// Johan
Johan-xyz
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis nov 14, 2017 9:30 pm

Re: Nätverksanslutning (Linux Mint 17.3/Xfce)

Inläggav Jan-Olof » ons nov 15, 2017 1:51 pm

Välkommen!

Att det trådbundna nätverket inte fungerar är nog ovanligt, tror jag. Trådlöst via Broadcom vet jag att vi har diskuterat tidigare men just nu hittade jag bara denna viewtopic.php?f=15&t=398 tråd.

Normalt gör man så här för att ansluta till trådlöst nätverk om du kör Xfce från ett USB-minne:
1. Klicka på nätverks-ikonen nere till höger på skärmen. Ikonens utseende visar att datorn ännu inte är ansluten.
2. Klicka på ditt nätverk i listan (om det finns många nätverk i närheten så kan du först behöva klicka på More networks). Stäng sedan fönstret så har ditt nätverk valts för redigering i nästa steg.
3. Klicka på nätverks-ikonen igen och välj Edit Connections...
4. Klicka på ditt nätverk i den nya listan, välj Edit, fliken Wi-Fi Security och skriv in din nätverksnyckel i fältet Password (om du inte har bytt nyckel så finns den på en etikett på routerns bak- eller undersida). Avsluta genom att klicka på Save och sedan Close.

Sedan skall du kunna ansluta till Internet genom att först klicka på nätverks-ikonen och sedan på ditt nätverk.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Nätverksanslutning (Linux Mint 17.3/Xfce)

Inläggav Jan-Olof » ons nov 15, 2017 3:04 pm

Några fler trådar som kanske kan vara intressanta:
viewtopic.php?f=15&t=404&p=2249&hilit=Broadcom#p2249
viewtopic.php?f=26&t=313
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Nätverksanslutning (Linux Mint 17.3/Xfce)

Inläggav Mikael » ons nov 15, 2017 6:13 pm

Ja, att det trådade inte fungerar verkar konstigt. Kan det ha blivit något knas med brandväggen? Att kortet funkar men trafiken hindras?
Kanske 18.2 Xfce fungerar bättre?
(varför inte börja med den senaste stabila utgåvan ?)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksanslutning (Linux Mint 17.3/Xfce)

Inläggav Jan-Olof » ons nov 15, 2017 8:24 pm

Johan-xyz skrev:Om jag loggar in på routern syns maskinen i listan över anslutna enheter.
Om jag startar om routern reagerar maskinen direkt, både på förlorad anslutning och återetablerad.

Vad har du för router? Eftersom du har kontakt med routern så är det där felsökningen får fortsätta.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Nätverksanslutning (Linux Mint 17.3/Xfce)

Inläggav Mikael » ons nov 15, 2017 8:42 pm

Är inloggningen mot routern gjord med Firefox på den aktuella datorn?

Går det från den aktuella datorn att se ev. andra nätverksanslutna enheter?

Vad blir resultatet om du i Terminalen skriver detta?
Kod: Markera allt
ping ping.sunet.se
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksanslutning (Linux Mint 17.3/Xfce)

Inläggav Johan-xyz » tor nov 16, 2017 2:25 pm

Hej, tack för all hjälp!

Det går inte att pinga något från maskinen. Det går inte heller att logga in på routern via webbläsaren.

Satte USB-stickan i min andra maskin (HP) och bootade Linux och där hittades det trådlösa nätverket direkt,
och jag fick internetanslutning.

Kan man tänka sig att någon drivrutin för just den här hårdvaran (Acer) inte finns med i min Linux-installation?

Den enda övriga skillnaden jämfört med att boota Windows (där tråd/wifi funkar) är att jag måste ställa om
boot-mode i BIOS för att kunna boota Linux. UEFI måste ändras till Legacy.

Edit: samma nätverkskort mot samma router funkar när jag bootar Windows, så det känns inte router-relaterat.
Johan-xyz
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis nov 14, 2017 9:30 pm

Re: Nätverksanslutning (Linux Mint 17.3/Xfce)

Inläggav Mikael » tor nov 16, 2017 7:49 pm

Kanske inte hjälper, men inget att förlora mer än tid, som jag ser det, är att installera 18.2 i stället. Ja, eller kanske hoppa på Beta,n av 18.3 direkt.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Nätverksanslutning (Linux Mint 17.3/Xfce)

Inläggav Johan-xyz » mån nov 27, 2017 2:17 pm

Får inte ordning på det, så jag följer Mikaels råd och håller på att hämta hem 18.2 nu.
Johan-xyz
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis nov 14, 2017 9:30 pm


Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron