Mint 17.3 Xfce hittar inte mitt trådlösa nätverk (Löst)

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Mint 17.3 Xfce hittar inte mitt trådlösa nätverk (Löst)

Inläggav DanMicke » mån nov 14, 2016 10:14 pm

Hej,

Trots hyggligt många datorår bakom mig ser jag just nu gränssnittet till ett Linux OS på maskinen intill för FÖRSTA gången. Denna maskin är dessutom den första jag byggt själv. Fungerade på första försöket och via USB och installations ISO gick även installationen av Linux helt utan problem. Vi kan hoppa över diskussion kring mitt val av version enligt rubriken. Maskinen ska köra ett gammalt spel i användarna på spelforumet visste att Mint 17.3 var rätt miljö.

Positiv upplevelse men stöter omgående på problem. Har ADSL/Router som är kabelansluten till stationär Win 10 -dator och trådlöst närverk med nyckel. Vad gäller både min laptop och döttrarnas Maccar så hittar de omgående mitt nätverk och kan logga in med nyckeln (och sedan spara så de ansluter auto).

Är som sagt rätt rudis på alla inställningar och termer kring nätverk så det första hoppet var att nya datorn och Linux skulle bete sig liknande och ge option för inloggning på nätverket. Var ju inte så svårt att hitta "Nätverksinställningar" som då gissningsvis skulle vara rätt ställe för att ansluta. Begrep dock inte hur på de totalt tre flikar (Allmänt/DNS/Värdar) som erbjöds. Så jag provade Hjälp och fick en grafisk guide där fliken "Anslutningar" återger vad jag kan tänka mig är rätt för att välja ett nätverk och logga in. Deras exempel visar post för "Modemanslutning" och hade bara mitt fönster haft den fliken skulle säkert mitt nätverk finnas där.

Jag hoppas att någon kan ge mig lite ledning i detta. Finns något uppenbart skäl till att mitt fönster inte ser ut som det Hjälp återger? Är ju rätt västentligt att komma ut på nätet så jag kan uppdatera drivrutiner etc.
DanMicke
Munk
 
Inlägg: 19
Blev medlem: mån nov 14, 2016 6:59 pm

Re: Mint 17.3 Xfce hittar inte mitt trådlösa nätverk

Inläggav Jan-Olof » tis nov 15, 2016 12:37 am

Välkommen!

Spännande att skaffa sig nya erfarenheter. Normalt kan du göra så här när du vill ansluta en dator med Mint Xfce till nätverket för första gången:
Klicka på nätverks-ikonen nere till höger på skärmen.
Klicka på ditt nätverk i listan (om det finns många nätverk i närheten så kan du först behöva klicka på Fler nätverk). Stäng sedan fönstret så har ditt nätverk valts för redigering i nästa steg.
Klicka på nätverks-ikonen igen och välj Redigera. Klicka på ditt nätverk i listan, välj Redigera..., fliken Trådlös säkerhet och skriv in din nätverksnyckel i fältet Lösenord (om du inte har bytt nyckel så finns den på en etikett på routerns bak- eller undersida). Avsluta genom att klicka på Spara... och sedan Stäng.
Nu skall du kunna ansluta till Internet genom att först klicka på nätverks-ikonen och sedan på ditt nätverk. I fortsättningen ansluts datorn automatiskt vid start.

Den här beskrivningen fungerar även i version 18 om du skulle vilja uppgradera vid något senare tillfälle. Från och med version 18 så skall motsvarande beskrivning finnas med i den svenska användarguiden för samtliga utgåvor.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Mint 17.3 Xfce hittar inte mitt trådlösa nätverk

Inläggav DanMicke » tis nov 15, 2016 9:32 am

Kul erfarenhet och så blir man lite ivrig. Efter första inlägget fick jag insikt om att jag slarvat i att läsa specarna för moderkortet. Liiite kan jag skylla på att Inets produktfilterering inte visade korrekt då mitt MSI Z170-A PRO listades vid filtrering på Trådlöst nätverk. Av specarna framgår dock att det bara finns möjlighet att ansluta via kabel. Så DET är förstås skälet till att Linux inte visar "första fliken" för nätverksanslutningar.

Sitter idag hemma en ledig dag och vill komma vidare. Såg en massa alternativ för nätverkskort (inkl USB-varianterna) och då datorn i princip kommer användas för ett spel som inte har behov av internet så är det mest för att kunna läsa lite web-sidor och ladda hem en och annan drivrutin som behov av nätet finns. Vill inte lägga alltför mycket på det.

RIngde upp Inet-supporten igen för att höra vilket kort/USB som kunde vara lämpligt. Men fick då förklarat att man INTE kan söka produkter och se specar som visar om det finns stöd för Linux. Istället rådde han mig att Googla runt eller fråga någon med erfarenhet. Hoppas nu att någon här kan ge mig något tips på vad jag kan inhandla för att min Linux-version ska hitta mitt hemnätverk. Det handlar väl om drivrutiner och vad ni mer erfarna testat och vet funkar.

Tusen tack om jag får svar på detta så att maskinen får kontakt med nätverket redan under dagen :). Har butiker runt om så det går nog att få tag på det mest.
DanMicke
Munk
 
Inlägg: 19
Blev medlem: mån nov 14, 2016 6:59 pm

Re: Mint 17.3 Xfce hittar inte mitt trådlösa nätverk

Inläggav Jan-Olof » tis nov 15, 2016 4:44 pm

Så det finns en nätverkskontakt? Kan du inte använda den för att ansluta datorn via kabel?

2016-11-26: Markerar ärendet som löst eftersom en lösning har hittats i en annan tråd, viewtopic.php?f=15&t=743.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster