Trådlös uppkoppling

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Trådlös uppkoppling

Inläggav bobcat1 » tor mar 18, 2010 11:50 am

Har installerat linuxmint 7:an men får inte igång mitt trådlösa , har bredbandbolagets router Inteno Eg101-R1 , har försökt med allt men har misslyckats med att få ordning på det.
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor mar 18, 2010 5:26 am
Ort: Åby

Re: Trålös uppkoppling

Inläggav tux-sven » tor mar 18, 2010 12:18 pm

Det första jag funderade på var varför du just installerat Mint7?? Linux Mint 8 är absolut snabbare och bättre som jag ser det.

1.Fungerar det trådlösa med någon annan dator?
2. Det råkar inte finnas en on/off-switch för WLAN på din dator?

Jag minns inte exakt hur det var med Linux Mint7 men i Mint 8 brukar det fungera så här:
Normalt kommer det upp en ruta på skrivbordet som talar om att det finns trådlöst nätverk att tillgå.
Annars vänsterklickar du på nätverksikonen i panelen så skall det komma upp de alternativ som finns att välja på.

Då klickar man på det nätverket man vill ansluta sig till.
Har nätverket ett hänglås måste man fylla i krypteringsnyckeln och så är det klart!

Sedan kan det ju vara så att man först måste logga in på routern och starta det trådlösa eller ställa in några parametrar - om du aldrig haft igång det trådlösa förut. :?:

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Trålös uppkoppling

Inläggav bobcat1 » fre mar 19, 2010 9:42 am

tux-sven skrev:Det första jag funderade på var varför du just installerat Mint7?? Linux Mint 8 är absolut snabbare och bättre som jag ser det.

1.Fungerar det trådlösa med någon annan dator?
2. Det råkar inte finnas en on/off-switch för WLAN på din dator?

Jag minns inte exakt hur det var med Linux Mint7 men i Mint 8 brukar det fungera så här:
Normalt kommer det upp en ruta på skrivbordet som talar om att det finns trådlöst nätverk att tillgå.
Annars vänsterklickar du på nätverksikonen i panelen så skall det komma upp de alternativ som finns att välja på.

Då klickar man på det nätverket man vill ansluta sig till.
Har nätverket ett hänglås måste man fylla i krypteringsnyckeln och så är det klart!

Sedan kan det ju vara så att man först måste logga in på routern och starta det trådlösa eller ställa in några parametrar - om du aldrig haft igång det trådlösa förut. :?:

/Sven

Orsaken till att jag instl. 7:an är att 8:an är väl byggd på ubuntu 9.10 om så är fallet så går det inte att köra den på min dator eftersom jag bara har 1024mb i ram och det skall räcka till grafiken oxså. Jag har provat allt som går att göra utom att gå in i routern och ändra på krypteringen.

Jag kör ju win 7 trådlöst obehindrat det fungerar till 100%
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor mar 18, 2010 5:26 am
Ort: Åby

Re: Trådlös uppkoppling

Inläggav tux-sven » fre mar 19, 2010 10:48 am

Jag har inte mer än 1024 MB RAM på någon av mina 2 datorer. Den jag skriver på just nu är en Acer Aspire One med 1 GB RAM och 1.6 GHz processor. Både desktopen och notebooken går utmärkt att köra med. Jag har Compiz och kub aktiverat utan problem. :)

Tidigare hade jag en eeePC med 1 GB RAM och SSHD. Det senare innebär att man kör helt utan växlingsutrymme (swap).
Den fungerade mycket bra (och fungerar fortfarande) med Linux Mint 8 Main Edition.

Varför Mint 8 är bättre än 7:an? Den är snabbare, troligtvis för att Intel varit väldigt involverade i att optimera kompilatorn. (D.v.s. det program som utvecklarna använder för att få källkod att bli maskinkod)
Mint 8 har nyare programvaror och klarar olika hårdvara (WLAN-kretsar) bättre.
Vet du förresten vad det är för hårdvara för WLAN:et?

Du kanske rentav skulle kolla hur RAM:et mår. (Det finns ett minnestest på installationsskivan, den tar nog över 30-40 minuter att köra) Det tycks som om Linux utnyttjar RAM:et på ett annorlunda sätt än Windows, för RAM-defekter visar sig ibland när man installerar Linux, även om man inte märkt av det tidigare.

Ett annat sätt om man har en maskin med begränsade maskinresurser är att installera Mint 8 Fluxbox istället. (Den klarar dig på 256 MB RAM) Jag har ingen erfarenhet av Fluxbox själv, så jag vet inte hur trevligt användarinterfacet är.

mvh,
/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Trådlös uppkoppling

Inläggav bobcat1 » fre mar 19, 2010 11:47 am

tux-sven skrev:Jag har inte mer än 1024 MB RAM på någon av mina 2 datorer. Den jag skriver på just nu är en Acer Aspire One med 1 GB RAM och 1.6 GHz processor. Både desktopen och notebooken går utmärkt att köra med. Jag har Compiz och kub aktiverat utan problem. :)

Tidigare hade jag en eeePC med 1 GB RAM och SSHD. Det senare innebär att man kör helt utan växlingsutrymme (swap).
Den fungerade mycket bra (och fungerar fortfarande) med Linux Mint 8 Main Edition.

Varför Mint 8 är bättre än 7:an? Den är snabbare, troligtvis för att Intel varit väldigt involverade i att optimera kompilatorn. (D.v.s. det program som utvecklarna använder för att få källkod att bli maskinkod)
Mint 8 har nyare programvaror och klarar olika hårdvara (WLAN-kretsar) bättre.
Vet du förresten vad det är för hårdvara för WLAN:et?

Du kanske rentav skulle kolla hur RAM:et mår. (Det finns ett minnestest på installationsskivan, den tar nog över 30-40 minuter att köra) Det tycks som om Linux utnyttjar RAM:et på ett annorlunda sätt än Windows, för RAM-defekter visar sig ibland när man installerar Linux, även om man inte märkt av det tidigare.

Ett annat sätt om man har en maskin med begränsade maskinresurser är att installera Mint 8 Fluxbox istället. (Den klarar dig på 256 MB RAM) Jag har ingen erfarenhet av Fluxbox själv, så jag vet inte hur trevligt användarinterfacet är.

mvh,
/Sven


Nu har jag provat 8:an inklusive fluxbox men det funkar inte jag kommer så långt att skrivbordet laddar färdigt men sedan låser sig allt .
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor mar 18, 2010 5:26 am
Ort: Åby

Re: Trådlös uppkoppling

Inläggav tux-sven » fre mar 19, 2010 1:48 pm

Konstigt, det beror inte på för litet RAM i alla fall, det kan vi nog vara helt säkra på. Har du kört minnestesten?

Edit: Kan du köra CD:n live?

Edit2: Jag har varit med om att routrar har låst sig till en specifik mac-adress när man kört Windows mot dem. Mac-adress finns i datorn och är ett slags "chassinummer" som är elektroniskt inskrivet i maskinen. Routern kan ha blivit låst till att endast kommunicera mot Windowsdatorns mac-address kanske?
Men i så fall borde du få upp att det finns ett WLAN (o)tillgängligt - om du vänsterklickar på nätverksikonen i panelen.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Trådlös uppkoppling

Inläggav bobcat1 » mån mar 22, 2010 11:25 am

tux-sven skrev:Konstigt, det beror inte på för litet RAM i alla fall, det kan vi nog vara helt säkra på. Har du kört minnestesten?

Edit: Kan du köra CD:n live?

Edit2: Jag har varit med om att routrar har låst sig till en specifik mac-adress när man kört Windows mot dem. Mac-adress finns i datorn och är ett slags "chassinummer" som är elektroniskt inskrivet i maskinen. Routern kan ha blivit låst till att endast kommunicera mot Windowsdatorns mac-address kanske?
Men i så fall borde du få upp att det finns ett WLAN (o)tillgängligt - om du vänsterklickar på nätverksikonen i panelen.


Hej "tux-sven" ursäkta dröjsmålet med svaret , nix har inte kört minnestesten ännu , undrar över en annan sak , du vet inte om det finns en bugg i mint 7:an för datorn låser sig ibland när jag håller på och jobbar med den och då är det bara strömbrytaren som gäller.
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor mar 18, 2010 5:26 am
Ort: Åby

Re: Trådlös uppkoppling

Inläggav tux-sven » mån mar 22, 2010 1:05 pm

Jag tror inte det är nå'n bugg i Mint 7. Jag tror mer och mer att det är hårdvarurelaterat. Det "luktar" RAM-fel tycker jag...
Minnestesten (RAM) är mycket enkel att köra, men den tar en stund.

OM det däremot skulle vara något fel på hårddisken kommer Mint 8 troligen att tala om det automatiskt, när du väl kör Mint 8.

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Trådlös uppkoppling

Inläggav bobcat1 » tor mar 25, 2010 8:01 am

tux-sven skrev:Jag tror inte det är nå'n bugg i Mint 7. Jag tror mer och mer att det är hårdvarurelaterat. Det "luktar" RAM-fel tycker jag...
Minnestesten (RAM) är mycket enkel att köra, men den tar en stund.

OM det däremot skulle vara något fel på hårddisken kommer Mint 8 troligen att tala om det automatiskt, när du väl kör Mint 8.

/Sven

Hej Sven.
Nu har jag kört minnestesten och det finns inga fel där , men nu har jag istället skrotat windows och installerat mint 8:an på min stationära dator så nu är problemet borta.

Får tacka dig för stödet och hjälpen du har get mig.
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor mar 18, 2010 5:26 am
Ort: Åby

Re: Trådlös uppkoppling

Inläggav tux-sven » tor mar 25, 2010 8:24 am

Grattis till det bytet, hoppas du kommer att trivas bra med Mint 8. :D

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Trådlös uppkoppling

Inläggav bobcat1 » ons mar 31, 2010 1:23 pm

Hej Sven.
Nu har jag fixat så det trådlösa fungerar till 100% på min bärbara , det som var felet var att jag hade fått fel k.nyckel från min ISP, så det var ju inte ubderligt att jag inte kom ut på nätet.
Så det kan bli ibland !
Får iallafall önska dig och alla andra som läser detta en Glad Påsk.

Edit: LÖST
Senast redigerad av bobcat1 ons apr 07, 2010 6:04 am, redigerad totalt 1 gång.
Mvh:
Bosse
bobcat1
Samuraj
 
Inlägg: 62
Blev medlem: tor mar 18, 2010 5:26 am
Ort: Åby

Re: Trådlös uppkoppling

Inläggav tux-sven » ons mar 31, 2010 5:13 pm

Bra att du talar om vad problemet var och att du löst det. :D
Glad Påsk själv!
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster