Problem med WiFi och KDE-wallet

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Problem med WiFi och KDE-wallet

Inläggav CtefanB » ons jul 30, 2014 8:38 pm

Hej jag är nybörjare på Linux, men har lyckats installera LinuxMint 17 KDE 64-bit på min Compaqlaptop :) (Celeron N2815, 4 GB RAM, 120 GB Corsair Force GS SSD) Det mesta som jag testat verkar funka (det enda jag inte fått igång så här långt är HDMI till TVn) Jag har ett par frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
1. Jag tycker att WiFi går långsamt, har testat flera uppkopplingar med det är segt och fastnar ibland. Säkert någon inställning som jag missat, men var ska jag börja leta? När jag kör med fast uppkoppling löper det snabbt och smärtfritt.
2. Jag råkade snabbt installera ett lösenord till KDE-wallet som jag sedan snabbt glömde :( Finns det något sätt att göra nytt utan att behöva uppge det gamla som jag glömt?

Hoppas någon kan tips mig.
mvh
Ctefan
CtefanB
Munk
 
Inlägg: 23
Blev medlem: tor jun 19, 2014 7:56 am

Re: Problem med WiFi och KDE-wallet

Inläggav mattem » fre aug 01, 2014 6:45 am

Hej och välkommen. Kul att fler hittar både hit och till Linux (Mint) :D

Kör själv inte trådlöst på min Linux-maskin men jag tycker mig ha läst om liknande problem som ditt, dvs att det kan upplevas som långsamt. Men jag har tolkat det som att problemet kan ligga i programvaran som hanterar det trådlösa nätverket. Ett tips kan vara att prova använda wicd https://launchpad.net/wicd och det ligger i din programhanterare, sök bara på wicd. Ligger i alla fall i Cinnamons programhanterare

Bild
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Problem med WiFi och KDE-wallet

Inläggav mattem » fre aug 01, 2014 6:52 am

Angående Wallet så tror jag inte att det finns några genvägar, det hade ju bekämpat hela tanken med att spara sina lösenord m.m på ett säkert ställe. Har du glömt lösenordet så är det säkert förlorat. Vet inte hur enkelt det är att börja om från början med en ny Wallet?
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Problem med WiFi och KDE-wallet

Inläggav CtefanB » lör aug 02, 2014 10:20 am

Hej och tack för tipset. Tyvärr funkar det inte så bra. Jag tappar WiFi-kontakten ca varannan minut för att direkt bli uppkoppland igen. Så jag får nog söka en annan lösning. Tror inte att det går fortare heller. Men det var värt ett försök.
KDE-wallet kan jag leva utan. Ibland vill den att jag ska uppge lösenordet och då får man gå in och avaktivera det igen.
Hur kan jag se vilket WiFi-kort jag har?
mvh
Ctefan
CtefanB
Munk
 
Inlägg: 23
Blev medlem: tor jun 19, 2014 7:56 am

Re: Problem med WiFi och KDE-wallet

Inläggav mattem » lör aug 02, 2014 11:43 am

Om du går in i Drivrutinshanterare, hittar den då att du har någon hårdvara som det behövs eller finns slutna drivrutiner till?

Det borde väl synas under nätverksdelen i systeminställningarna/panelen för att ställa in nätverk?

För att få lite info om systemet har jag installerat ett program som heter I-Nex, där finns bland annat en flik för nätverk.
Bild
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Problem med WiFi och KDE-wallet

Inläggav Jan-Olof » lör aug 02, 2014 5:06 pm

CtefanB skrev:Hur kan jag se vilket WiFi-kort jag har?

I KDE gör du så här:
Öppna menyn och välj Program, System, Informationscentralen.
Under Informationsmoduler expanderar du Enhetsinformation och dubbelklickar på Enhetsvisning.
Under Enheter expanderar du sedan Nätverksgränssnitt och dubbelklickar på wlan0.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Problem med WiFi och KDE-wallet

Inläggav CtefanB » mån aug 04, 2014 11:44 am

Tack så här långt :)
Jag är på resa denna vecka så jag kan inte kolla tipsen, men återkommer med feedback.
/Ctefan
CtefanB
Munk
 
Inlägg: 23
Blev medlem: tor jun 19, 2014 7:56 am

Re: Problem med WiFi och KDE-wallet

Inläggav Jan-Olof » tor aug 07, 2014 12:37 am

CtefanB skrev:...det enda jag inte fått igång så här långt är HDMI till TVn

I KDE hittar du inställningarna för skärmen under Favoriter, Systeminställningar, avdelningen Hårdvara där du sedan dubbelklickar på Bildskärm. Inställningarna för ljudet finns i samma avdelning under Multimedia, på fliken
Inställning av ljudhårdvara där du väljer en lämplig profil, t.ex. Digital stereo (HDMI) Output.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Problem med WiFi och KDE-wallet

Inläggav CtefanB » fre aug 29, 2014 11:20 am

Tack alla och Jan-Olof för hjälpen,
HDMI funkar fint nu, WiFi har jag inte hunnit grotta ner mig i än, men en 10 meter lång nätverkskabel löste problemet temporärt. Men så småningom ska jag pilla lite med det :)
mvh
Ctefan
CtefanB
Munk
 
Inlägg: 23
Blev medlem: tor jun 19, 2014 7:56 am


Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster