Problem med WiFi och KDE-wallet

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Problem med WiFi och KDE-wallet

Inläggav CtefanB » ons jul 30, 2014 8:38 pm

Hej jag är nybörjare på Linux, men har lyckats installera LinuxMint 17 KDE 64-bit på min Compaqlaptop :) (Celeron N2815, 4 GB RAM, 120 GB Corsair Force GS SSD) Det mesta som jag testat verkar funka (det enda jag inte fått igång så här långt är HDMI till TVn) Jag har ett par frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
1. Jag tycker att WiFi går långsamt, har testat flera uppkopplingar med det är segt och fastnar ibland. Säkert någon inställning som jag missat, men var ska jag börja leta? När jag kör med fast uppkoppling löper det snabbt och smärtfritt.
2. Jag råkade snabbt installera ett lösenord till KDE-wallet som jag sedan snabbt glömde :( Finns det något sätt att göra nytt utan att behöva uppge det gamla som jag glömt?

Hoppas någon kan tips mig.
mvh
Ctefan
CtefanB
Munk
 
Inlägg: 23
Blev medlem: tor jun 19, 2014 7:56 am

Re: Problem med WiFi och KDE-wallet

Inläggav mattem » fre aug 01, 2014 6:45 am

Hej och välkommen. Kul att fler hittar både hit och till Linux (Mint) :D

Kör själv inte trådlöst på min Linux-maskin men jag tycker mig ha läst om liknande problem som ditt, dvs att det kan upplevas som långsamt. Men jag har tolkat det som att problemet kan ligga i programvaran som hanterar det trådlösa nätverket. Ett tips kan vara att prova använda wicd https://launchpad.net/wicd och det ligger i din programhanterare, sök bara på wicd. Ligger i alla fall i Cinnamons programhanterare

Bild
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Problem med WiFi och KDE-wallet

Inläggav mattem » fre aug 01, 2014 6:52 am