D-Link router i linux?

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

D-Link router i linux?

Inläggav Betty » fre feb 17, 2012 7:03 pm

Efter den fantastiska hjälp jag fått här tidigare med mitt e-leg, kommer jag nu med ett nytt problem...

Har skaffat en D-linkrouter, men har inte lyckats installera den då den medföljande installationsguiden inte kommer överens med linux. Finns det något sätt att kringå detta?

Känner mig som vanligt helt lost i datordjungeln...
Betty
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön feb 06, 2011 2:38 pm

Re: D-Link router i linux?

Inläggav tux-sven » fre feb 17, 2012 7:17 pm

Menar du att "Manualen" på CD:n inte skulle gå att öppna med Linux? Det måste gå, kanske är det fel program som försöker öppna manualen? Vad är det för ändelse på filnamnet? Jag skulle tippa att det är en HTML-fil eller en PDF-fil.... :?
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: D-Link router i linux?

Inläggav Betty » lör feb 18, 2012 10:34 am

tux-sven skrev:Menar du att "Manualen" på CD:n inte skulle gå att öppna med Linux? Det måste gå, kanske är det fel program som försöker öppna manualen? Vad är det för ändelse på filnamnet? Jag skulle tippa att det är en HTML-fil eller en PDF-fil.... :?


Ikonen som dyker upp på skrivbordet när skivan sätts in heter DIR-615, samma som routern, när jag öppnar den får jag upp ett antal mappar och filer, däribland wizzard.exe som ska vara en autostart. det funkar dock inte. det finns även en mapp kallad manual, som innehåller tre likadana bilder med texten användarmanual, på tre olika språk. dessa går inte heller att öppna.
I mappen QIG finns följande fil DIR-615/QIG/DIR-615_H1_QIG_v5.01(EU)(press).pdf som inte heller den går att öppna.
Utöver dessa finns "Lang", "Acrobat", "Pic", "Atorun.inf" och "GdiPlus.dll".
Ingen av filerna leder vidare. antingen får jag ett felmeddelande eller också händer inget när jag försöker öppna dem.

det är verkligen en djungel det här... :?
Betty
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön feb 06, 2011 2:38 pm

Re: D-Link router i linux?

Inläggav tux-sven » lör feb 18, 2012 12:37 pm

Wizzard.exe är en typisk Winsows-fil och går normalt inte att använda för Linux. likaså .dll-filer.

Men du behöver väl inget sådant för att routern skall funka? Den borde funka direkt utan någon form av installation. :roll:

Om du däremot vill köra trådlöst WLAN så behöver du manualen, likaså om du vill påverka andra inställningar, såsom att ändra lösenord, ändra brandväggen och lite annat.

PDF-filer går definitivt att öppna med Linux. Om du högerklickar på PDF-filen vad händer då?
Att öppna med alternativet Dokumentvisare borde vara lämpligt.. :)

I Manualen är det högintressant att kolla hur du loggar in på routern, via Webbläsaren (Firefox).
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: D-Link router i linux?

Inläggav Betty » lör feb 18, 2012 7:44 pm

tanken är att jag och sambon ska dela på bredbandet, så att köra trådlöst var målet med routern (som för övrig funkar utmärkt med hans windowsdator... :x )
Jag lyckades öppna pdf.filen, men där fanns enbart den info som återfinns i den pappersmanual som följde med routern, och där står bara att cdskivan ska innehålla det som krävs för att få igång eländet.

Är det kanske ett helt hopplöst företag ändå?

tack för hjälpen!
Betty
Lärjunge
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön feb 06, 2011 2:38 pm

Re: D-Link router i linux?

Inläggav tux-sven » lör feb 18, 2012 9:17 pm

Nej det är inte hopplöst alls anser jag. ;) Jag har ALDRIG hör talas om att en router inte funkar ihop med Linux!

Har HAN (din sambo) ställt in trådlöst nätverk så att det funkar för hans Win-maskin?

I så fall:

OM det är så behöver du bara klicka på nätverksikonen i panelen så bör du kunna se namnet på det trådlösa nåtverket där..?

OM det är så så vänsterklickar du bara på det aktuella nätverket, dårefter får du möjlighetean att fylla i krypteringsnyckeln.

( Ni skall f.ö. absolut inte använda en WEP-nyckel utan en WPA-nyckel, för den senare är MYCKET säkrare. Den här krypterings-nyckeln sätter man i routern)

Kryssa då åxå för "Automatisk anslutning" och "Tillgånglig för alla användare" vid anslutnings-proceduren i din Linux-maskin så slipper du lösenord och "tjafs" för WLAN-et i fortsättningen. :lol:

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: D-Link router i linux?

Inläggav Mikael » sön feb 19, 2012 5:04 pm

Har aldrig hört talas om att man måste "installera" något när det gäller router.
Dessutom har jag inte behövt någon manual som .pdf då all hjälp finns i webgränssnittet för routern.
Skulle man behöva manualen så finns ju aktuell version på D-Links hemsida.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst