DebEx 10 byte nätverkskort.

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

DebEx 10 byte nätverkskort.

Inläggav stickanbj » tis jan 31, 2012 7:30 pm

Hej!
Mitt nätverkskort lade av och jag köpte ett nytt. Nu kan jag inte få igång kortet. Troligen p. g. a. att Debex 10 har kärna 3.0.0-12 och filerna som finns på CD:n inte vill installeras. Nätverkskortet är ett Asus N-13 och borde gå att få igång. Jag har också provat med drivrutiner från Realteks förråd men med lika resultat. Någon som vet hur lösa problemet.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: DebEx 10 byte nätverkskort.

Inläggav tux-sven » ons feb 01, 2012 10:39 am

Det var lite klurigt. Förmodligen är det hårdvaran som är för ny för 3.0-kerneln. Men Extons nya 3.2.2-kärna hade det kanske fungerat. Är det ett realtek-chip som sitter på nätverkskortet?
Kanske om du har DebEx Mint 10 installerat och har därefter via en annan dator tankar ned de nya kärnmodulerna till ett USB-minne och i nästa steg uppgraderar din DebEx Mint 10 från USB-minnet till den nya kärnan ?? :roll:

Annars kan du kanske höra dig för med Arne Exton själv, han kan ha bra idéer ibland. exton.net

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: DebEx 10 byte nätverkskort.

Inläggav stickanbj » ons feb 01, 2012 10:26 pm

Jag gjorde som du föreslog och då fick jag det att fungera. Jag hittade lite tips på den här sidan: http://www.cyberciti.biz/tips/linux-ins ... apter.html. Nu är jag mycket nöjd. Efter uppgradering av kärnan blev mint 10 snabbare och klart utan tvekan den bästa skrivbordslinuxen. Man kan undra om inte 10:an med kärnan 3.2.2-mex klår mint 12:an. T. o. m. Evolution är felfri.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: DebEx 10 byte nätverkskort.

Inläggav tux-sven » ons feb 01, 2012 11:05 pm

Så kul att du fick igång det. :D
Det var alltså själva kernel-uppdateringen som löste problemet om jag förstod dig rätt?
Visst är Mint-10:an schysst? jag tycker den är bäst. Tänk vad enkelt det är att få igång Compiz t.ex. Och allt bara fungerar...
Med den nya kerneln och FF är den väldigt snabb åxå. :)

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster