Fungerar Netgear WPN111 Wireless USB2 i Mint

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Fungerar Netgear WPN111 Wireless USB2 i Mint

Inläggav Mintgrön » ons jun 22, 2011 12:46 pm

Jag har installerat Mint 11/Katya. Min erfarenhet=nicket. När jag analuter USB-pinnen händer ingenting. Jag har sökt på Netgear men ingen träff. Neatgear stöder inte Linux men det finns kanske information här.

Jag har hittat länken https://help.ubuntu.com/community/HardwareSupportComponentsWirelessNetworkCardsNetgear#USB men min adaper finns inte med där. Förslag till åtgärd eller är projektet dödsdömt?
Mintgrön
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån jun 20, 2011 12:17 pm

Re: Fungerar Netgear WPN111 Wireless USB2 i Mint

Inläggav tux-sven » ons jun 22, 2011 6:16 pm

Det händer nog ingenting på skrivbordet. Högerklicka på ikonen för nätverk (nere till höger i panelen) och kolla om det står något om wireless Lan där.. OM det t.ex. står Netgear, så kan du klicka på den så kommer troligen ett nätverks-anslutnings-fönster upp där du kan fylla i ev. krypto-nyckel osv.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Fungerar Netgear WPN111 Wireless USB2 i Mint

Inläggav Mintgrön » ons jun 22, 2011 10:51 pm

Tyvärr finns det inget wlan0 där som jag har när jag kopplar in det inbyggda trådlösa. Det fungerar ine heller men det får bli nästa fråga. :)
Mintgrön
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån jun 20, 2011 12:17 pm

Re: Fungerar Netgear WPN111 Wireless USB2 i Mint

Inläggav tux-sven » tor jun 23, 2011 1:44 pm

Okidok, Öppna Inställningar i startmenyn, därefter klickar du på Nätverksanslutningar och kollar om din USB-netgear-wifiadapter syns där. För du har väl någon WLAN-router som sänder trådlöst nätverk? :roll:
Annars blir det krångligt att försöka konfigurera.. ;)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Fungerar Netgear WPN111 Wireless USB2 i Mint

Inläggav Mintgrön » ons jul 27, 2011 11:53 am

Adaptern visar sig endast i lsusb med tillägget no firmware. Jag har skaffat en CMP-WNUSB40. Detta finns avhandlat i tråden Chipset i MSI US310EX på detta forum. Jag avslutar härmed denna tråd men hur gör jag det? Jag ser ingen sådan knapp.
Mintgrön
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån jun 20, 2011 12:17 pm


Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron