Någon av er som vet varför Samba nätverk fortfarande är bugg

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Någon av er som vet varför Samba nätverk fortfarande är bugg

Inläggav Marie SWE » ons dec 27, 2023 9:16 pm

Hejsan

Är det någon av er som kanske är med i utvecklingen av Mint som vet varför Linux desktop fortfarande efter alla år är så jävla kasst och buggigt på Samba nätverk i win-linux nätverksmiljö?

Jag börja med Linux här inne år 2018.. och då jag är i behov av ett fungerande nätverk med nätverksdiskar och utdelade mappar så blev Samba nätverk en av de första sakerna jag lärde mig i Linux.

Men.. Linux Desktop suger på detta ämnet.. Det är lika instabilt som att gå i ett minfält.... fungerar... fungerar... fungerar... KABOOM.. och det slutar fungera utan anledning eller loggar som talar om varför det sluta fungera..
Det komiska är att ger man fan i det och väntar i några dagar upp till en vecka, så börjar det fungera av sig själv igen utan att man pillat på något.

Tyvärr har man inte tid att vänta så länge, så man kan prova att starta om olika processer eller bara starta om datorn 10gånger i rad o vänta på när det börjar fungera av sig själv igen.
Problemet är alltid eller 99gånger av 100 att Linux datorerna slutar att se windows datorer, men windows datorerna kan fortfarande se linux datorerna.

Detta är en bugg som både samba utvecklarna och linux desktop utvecklarna vet om sedan läääänge.. Men ingen gör något åt det.

Så har någon av er hittat någon buggfix eller hört talas om att de börjat jobba på buggfixen med Linux Desktop nätverk discovery?
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Någon av er som vet varför Samba nätverk fortfarande är bugg

Inläggav Osprey » tor dec 28, 2023 9:39 pm

För mig har samba alltid funkat ok, förutom att det blev lite bökigare att konfigurera sedan system-config-samba lades ned.

För att se status (nåja) på samba, så kör du:
Kod: Markera allt
systemctl status smbd

För att starta om samba, så kör du:
Kod: Markera allt
systemctl restart smbd

och loggfiler där du kan se eventuella fel, ligger i:
Kod: Markera allt
/var/log/samba

I /etc/samba/smb.conf har jag lagt till:
Kod: Markera allt
name resolve order = bcast host lmhosts wins
client max protocol = NT1
(det var länge sedan jag lade till detta och jag kommer inte exakt ihåg detaljerna nu...)
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 150
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Någon av er som vet varför Samba nätverk fortfarande är bugg

Inläggav Marie SWE » fre dec 29, 2023 1:53 am

Osprey skrev:För mig har samba alltid funkat ok, förutom att det blev lite bökigare att konfigurera sedan system-config-samba lades ned.

För att se status (nåja) på samba, så kör du:
Kod: Markera allt
systemctl status smbd

För att starta om samba, så kör du:
Kod: Markera allt
systemctl restart smbd

och loggfiler där du kan se eventuella fel, ligger i:
Kod: Markera allt
/var/log/samba

I /etc/samba/smb.conf har jag lagt till:
Kod: Markera allt
name resolve order = bcast host lmhosts wins
client max protocol = NT1
(det var länge sedan jag lade till detta och jag kommer inte exakt ihåg detaljerna nu...)

Du missa nog lite av det jag skrev. ;)

Det är lika instabilt som att gå i ett minfält.... fungerar... fungerar... fungerar... KABOOM.. och det slutar fungera utan anledning eller loggar som talar om varför det sluta fungera..
Det komiska är att ger man fan i det och väntar i några dagar upp till en vecka, så börjar det fungera av sig själv igen utan att man pillat på något.


Jag har det rätt konfigurerat då det fungerar.. Det är när det plötsligt slutar fungera utan att det ändrats något eller pillat på något.. helt utan orsak slutar att fungera.

Problemet är Linux har stora problem med buggar så att nätverk discovery slutar fungera och du inte längre kan bläddra/navigera i nätverket med filhanteraren under "bläddra i nätverk"

Jag har enbart wins och bcast då host file och lmhost file inte är något jag använder.. Wins server har jag aktivt på servern, men sedan jag sparar lite el så blir det bcast som tar över.
client min protocol = NT1 är det man ska ha om man vill nyttja smb1 netbios men fortfarande vill kunna ansluta till en modern utdelning. server min protocol = kan vara bra att ha oxå om man utdelar resurser från enheten
Sedan då Linux inte alltid lyssnar på att en windows maskin är master browser så du får två maskiner som står som master browser och då får ett nätverk i nätverket.. Linux bugg och du har en windows server eller windows maskin som är på 24/7 så är det bra att kasta in "local master =" "perferd master =" och "os level =" för att styra lite över vem som bossar o vem som ska vara backup boss.

Jag fick panik lära mig Linux nätverk 2018 när jag regga mig här, då jag är starkt beroende av att ha fungerande nätverksdelning.. Jag upptäckte då denna bugg där nätverket fungerar felfritt i allt från en dag till veckor, för att utan förvarning dö.
Om man har nätverksdiskar satta via fstab så fungerar de alldeles utmärkt även när buggen kickar in.. Lika så att pinga datorer i nätverket fungerar.. ofta fungerar smb://ip.nummer/delad-mapp och ibland även smb://datornamn/utdelad-mapp men bläddra i nätverk är stendöd tills du antingen om du har tur stänger ner fil-hanteraren, sedan, killall gvfs och startar om fil-hanteraren.. ibland räcker inte det och du får bota om datorn allt från 1gång till 20gånger innan det hoppar igång igen.

Det roliga är att använder du linux för vad det är avsatt för.. som server, så har du inte dessa problem, då du inte använder client sidan utan enbart erhåller resurser till nätverket.. Då är linux stabilt.
Så det är därför jag utformade påståendet här och inne på mint.com med Linux Desktop då det är i client delen som är bugg problemet ligger.

Jag såg att jag har en del att svara på inne på mint.com, men det är för sent att börja svara på det nu även om jag är känd som nattuggla. *hihi* :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Någon av er som vet varför Samba nätverk fortfarande är bugg

Inläggav Osprey » fre dec 29, 2023 2:53 pm

Marie SWE skrev:Du missa nog lite av det jag skrev. ;)

Det är lika instabilt som att gå i ett minfält.... fungerar... fungerar... fungerar... KABOOM.. och det slutar fungera utan anledning eller loggar som talar om varför det sluta fungera..
Det komiska är att ger man fan i det och väntar i några dagar upp till en vecka, så börjar det fungera av sig själv igen utan att man pillat på något.
Nope, jag missade inget, eller åtminstone inget av det du skrev nu, eller av det jag begrep... :P

Marie SWE skrev:Jag har det rätt konfigurerat då det fungerar.. Det är när det plötsligt slutar fungera utan att det ändrats något eller pillat på något.. helt utan orsak slutar att fungera.
Bra!

Marie SWE skrev:Jag har enbart wins och bcast då host file och lmhost file inte är något jag använder.. Wins server har jag aktivt på servern, men sedan jag sparar lite el så blir det bcast som tar över.
Jag använder egentligen bara bcast, men har med de andra som någon form av "failover". Funkar inte det ena så funkar -kanske- det andra...

Marie SWE skrev:Sedan då Linux inte alltid lyssnar på att en windows maskin är master browser så du får två maskiner som står som master browser och då får ett nätverk i nätverket.. Linux bugg och du har en windows server eller windows maskin som är på 24/7 så är det bra att kasta in "local master =" "perferd master =" och "os level =" för att styra lite över vem som bossar o vem som ska vara backup boss.
Gamla minnen från OpenVMS cluster dyker upp här. Men där kunde man styra det lite genom att ange hur många röster ("votes") burken skulle ha, så två masters kunde lätt existera ihop och den ena kunde "rösta över den andra" när båda var igång. När någon burk kraschat så tog automatiskt den med mest röster över och i clustret märktes ingenting...

Marie SWE skrev:Jag fick panik lära mig Linux nätverk 2018 när jag regga mig här, då jag är starkt beroende av att ha fungerande nätverksdelning.. Jag upptäckte då denna bugg där nätverket fungerar felfritt i allt från en dag till veckor, för att utan förvarning dö.
Jag har jobbat med Linux sedan ungefär 1995 och innan det fanns så var det Unix (och VAX/VMS). Lite Windows, men det var i bästa fall 3.11 då...

Marie SWE skrev:Om man har nätverksdiskar satta via fstab så fungerar de alldeles utmärkt även när buggen kickar in.. Lika så att pinga datorer i nätverket fungerar.. ofta fungerar smb://ip.nummer/delad-mapp och ibland även smb://datornamn/utdelad-mapp men bläddra i nätverk är stendöd tills du antingen om du har tur stänger ner fil-hanteraren, sedan, killall gvfs och startar om fil-hanteraren.. ibland räcker inte det och du får bota om datorn allt från 1gång till 20gånger innan det hoppar igång igen.
Blir det samma om du startar om smbd? ...och syns det inget i "/var/log/samba"..??

Marie SWE skrev:Det roliga är att använder du linux för vad det är avsatt för.. som server, så har du inte dessa problem, då du inte använder client sidan utan enbart erhåller resurser till nätverket.. Då är linux stabilt.
Så det är därför jag utformade påståendet här och inne på mint.com med Linux Desktop då det är i client delen som är bugg problemet ligger.
Linux, eller rättare sagt Unix, är nog (precis som VMS) bäst som serversystem. De första varianterna med ett grafiskt system vad jag vet, var Redhat och Slackware (c:a 1993).

Framförallt, läs i /var/log/samba och se vad som hänt....

Ha det gott och Gott Nytt År!! ;)
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 150
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg


Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster